یکی از بزرگ ترین موضوعاتی که در علم داروسازی جهان مورد بررسی قرار گرفته این است که استاتین ها چه تاثیری بر کنترل بیماری کرونا می گذارند.
کد خبر: ۱۳۴۲۵۵۵

به گزارش جام جم آنلاین ، بر اساس یک مطالعه ، مصرف استاتین ها می تواند ریسک مرگ و میر ناشی از کووید را تا 12 درصد کاهش دهد.

مجموعه ای از مطالعات نشان داده است که قرص های کلسترول کاهنده ممکن است از زمان شروع همه گیری به مبارزه با ویروس کمک کند.

اکنون دانشمندان بیشتری از تاثیر مثبت این قرص ها می گویند و تاکید دارند داروهای ارزان می توانند به عنوان پیشگیری کننده از بیماری ناشی از ویروس کرونا عمل کنند.

کارشناسان مستقل می گویند این مطالعه "سرنخ های حمایتی" را ارائه می دهد که استاتین ها می توانند به بیماران مبتلا کمک کنند.

محققان سوئدی بزرگترین تجزیه و تحلیل ها درباره استاتین ها و پتانسیل ضد کرونایی آنها را انجام دادند و داده های بهداشتی 1 میلیون نفر را ردیابی کردند.

استاتین ها یکی از رایج ترین داروهای تجویز شده در انگلستان است که در حال حاضر حدود 7.5 میلیون انگلیسی آن را مصرف میکنند. ارقام نشان می دهد که حدود 40 میلیون نفر در ایالات متحده نیز از آنها استفاده می کنند.

 

این قرص ها کلسترول بد را کاهش می دهند؛ چیزی که پزشکان می گویند می تواند منجر به سفت شدن و تنگ شدن عروق شود که علت سکته های قلبی و مغزی به شمار می آید.

اما آنها در گذشته بحث برانگیز بوده اند. برخی استاتین را به عنوان داروی پیشگیرانه تجویز می کنند و برخی می گویند این دارو هیچ مزایایی ندارد.

کارشناسان موسسه کارولینسکا در پشت این مطالعه جدید معتقدند که تأثیر استاتین ها بر کووید ممکن است به نحوه عملکرد آنها بستگی داشته باشد.

کاهش سطح کلسترول LDL ممکن است به بیماران مبتلا به کووید کمک کند زیرا LDL خود باعث التهاب می شود و در نتیجه احتمال زنده ماندن بیماران از علائم التهابی ویروس افزایش می یابد.

محققان از داده های پزشکی افرادی بالای 45 سال برای بررسی تاثیر مثبت استاتین استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل در این رابطه نشان داد که استاتین ها در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید تأثیر متوسطی دارند یعنی در حدود کاهش 12 درصدی.

نکته دیگر این است که جنسیت در این آزمایش مطرح نبود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «نتایج نشان می دهد که درمان با استاتین می تواند تأثیر پیشگیرانه متوسطی بر مرگ و میر کووید داشته باشد.»

تحقیق دیگر حاکی از آن است نتایج این مطالعه برای ادامه استفاده استاتین در طول همه گیری توصیف شده است.

به هر حال سرنخ های بین کووید و جلوگیری از آن با استاتین کشف شده است.

البته تاکید شده است این مطالعه ثابت نمی کند که استاتین ها مرگ و میر کرونایی را کاهش می دهند ، اما برخی از سرنخ های حمایتی را ارائه می دهد.

گمانه زنی ها و اطمینان زودرس در مورد داروهای مفید دیگر برای درمان بیماری کووید (مانند هیدروکسی کلروکین) بسیار زیاد است.

از سویی دیگر تاکید می شود این نتایج به هیچ وجه استفاده از استاتین ها را برای درمان کووید توجیه نمی کند.

در این گزارش تاکید شده است: « بهترین راه ها برای کاهش خطر مرگ ناشی از این ویروس ، حفظ فاصله اجتماعی ، شستن دست ها ، پوشیدن ماسک و واکسیناسیون است.»

این گزارش تاکید کرده است: در حال حاضر داروهایی با شواهد خوب برای بهبود نتایج مانند استروئید دگزامتازون وجود دارد.

این مطالعه سوئدی جدیدترین تحقیق در زمینه بررسی استاتین ها به عنوان کمک احتمالی در برابر عفونت کرونایی است.

در اوایل سال جاری ، محققان در سن دیگوی آمریکا دریافتند که هر نوع استاتین (به تنهایی یا همراه با داروهای ضد فشار خون بالا) به کاهش 41 درصدی مرگ و میر برای بیماران بستری شده موثر است.

مطالعه دیگری که سال گذشته ، این بار توسط دانشکده بهداشت عمومی ییل منتشر شد ، نشان داد افرادی که با بیماری کووید در بیمارستان بستری شده اند و شروع به مصرف استاتین کرده اند خطر مرگ آنها 43 درصد کاهش یافته است.

نتایج این مطالعه در مجله پزشکی ساینس منتشر شد.

مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها