علائم دراز مدت عفونت کروناویروس که به عنوان «کووید طولانی» شناخته می شود، بیش از نیمی از بازماندگان کووید ۱۹ را تحت تأثیر قرار می دهد.
کد خبر: ۱۳۴۲۴۴۹
به گزارش جام جم آنلاین ، تاکنون ۲۳۶ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به مدت شش ماه یا بیشتر با مشکلات جسمی و روانی طولانی مدت روبرو بوده‌اند.

دکتر «پدی اسنتونگو» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پارک پنسیلوانیا، در این باره می‌گوید: مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹ در بازماندگان زیاد است و در بین آنها، اختلالات سلامت روان بارزتر است.

محققان در این تحقیق، ۵۷ مطالعه را بررسی کردند که شامل بیش از ۲۵۰ هزار بزرگسال و کودک واکسینه نشده بود که از دسامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۱ مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شده بودند.

اکثر آن‌ها (۷۹ درصد) در کشور‌های با درآمد بالا زندگی می‌کردند و درصد مشابهی هم در بیمارستان بستری شده بودند.

بیماران در طول یک ماه (کوتاه مدت)، دو تا پنج ماه (میان مدت) و شش ماه یا بیشتر (بلندمدت) پس از بهبودی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع ۵۰ درصد دارای علائم طولانی مدت بودند و نرخ آن از یک ماه تا شش ماه یا بیشتر پس از بیماری اولیه، نسبتاً ثابت بود.

بیش از نیمی از آن‌ها کاهش وزن، خستگی، تب یا درد داشتند. تقریباً از هر پنج نفر یک نفر دچار بی تحرکی شده بود. حدود یک چهارم آن‌ها در زمینه تمرکز کردن مشکل داشتند. حدود یک سوم آن‌ها با اختلالات اضطرابی فراگیر تشخیص داده شدند. شش نفر از هر ۱۰ نفر دارای ناهنجاری‌های تصویربرداری از قفسه سینه بودند. بیش از یک چهارم آن‌ها مشکلات تنفسی داشتند و تقریباً از هر پنج نفر یک نفر دچار ریزش مو یا بثورات پوستی شده بود.

درد قفسه سینه و تپش قلب شایع‌ترین علائم مربوط به قلب بود و درد معده، کم اشتهایی، اسهال و استفراغ از جمله بیماری‌های گوارشی شایع گزارش شده بود.

به گفته محققان، واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ و کاهش احتمال ابتلاء به سندرم کووید طولانی حتی در صورت ابتلاء به نوع شدید بیماری است.
 
منبع: مهر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها