محققان بر این باور هستند که ویتامین A موثرترین درمان برای بازگردان حس بویایی افرادی است که به کرونا مبتلا شده ند.
کد خبر: ۱۳۴۰۳۸۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فوربس، تیمی از محققان بریتانیایی اعلام کردند آنها در حال مطالعه بیشتر بر روی تاثیرات ویتامین A جهت بازگرداندن حس بویایی افراد کرونایی هستند.

از دست رفتن حس بویایی یکی از مرسوم ترین علائم بیماری کرونا است که می تواند ماندگاری کوتاه مدت و بلندمدت بر روی افراد داشته باشد.

طرحی که محققان بر روی آن بررسی ها را انجام می دهند در واقع یک قطره بینی حاوی ویتامین A است.

قطره بینی ویتامین A به عنوان بخشی از آزمایش 12 هفته ای به بیماران داوطلب داده می شود که نتایج آن در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت می کردند، مقایسه شد.

پیش از این تحقیقات مشابهی در آلمان انجام شده بود که فواید بالقوه ویتامین A را در درمان از بین بردن بویایی نشان داده است و این آزمایش به منظور بررسی نحوه عملکرد این درمان برای کمک به ترمیم بافت های بینی آسیب دیده از ویروس ها است.

به عنوان بخشی از آزمایش  از همه شرکت کنندگان خواسته می شود بوی مشخصی مانند گل رز و تخم مرغ پوسیده را در حین انجام اسکنهای مغزی خاص حس کنند.این اسکن ها می توانند تشخیص بدهند آیا اعصاب دخیل ترمیم شده اند یا خیر.

فیلپوت گفت که مطالعه آلمانی نشان داد افرادی که با ویتامین A تحت درمان قرار گرفتند دو برابر افرادی که تحت درمان قرار نگرفتندبهبود یافتند.

اکنون استفاده از ویتامین A به عنوان موثرترین راه حل جهت مقابله با از دست رفتن حس بویایی تلقی می شود.

از دست دادن بو یکی از علائم کلاسیک کووید -19 در کنار از دست دادن حس چشایی ، تب و سرفه مداوم محسوب می شود. تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید -19 حس بویایی خود را از دست می دهند، در حالی که دقیقاً مشخص نیست تعداد آنها چقدر است. البته برخی مطالعات نشان می دهد که این میزان تا دو سوم است. برخی حس بویایی را تحریف می کنند و بوی بد را به چیزهای معمولاً خوشبو گزارش می کنند. در حالی که بیشتر بهبود می یابد  مشکلات حسی می تواند هفته ها ، ماه ها و احتمالاً سالها در برخی از بیماران ادامه یابد. این بخشی از سندرم پس از ویروس است که به کووید طولانی معروف شدهاست. اگرچه از دست دادن بویایی در مقایسه با برخی از علائم جدی تر نسبتاً جزئی به نظر می رسد اما به هر حال عارضه آزاردهنده ای است.

هم اکنون درمان های محدودی برای این بیماری وجود دارد. در یکی از روش های درمانی از استروئیدها استفاده شده است، اگرچه عوارض جانبی دارد و شواهد محدودی وجود دارد که آنها واقعاً کار می کنند. پزشکان در سراسر جهان آموزش بویایی را به عنوان یک جایگزین توصیه کرده اند و توصیه می کنند افراد کرونایی، بوی تند قهوه و سیر را به طور مرتب استشمام می کنند تا مغز بتواند بوهای مختلف را تشخیص دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها