در هر شهری، ساختمان‌هایی وجود دارد که مدت زیادی از ساختشان می‌گذرد و تقریبا برخی از آن‌ها فرسوده شده و در حال تخریب هستند. این گونه ساختمان‌ها نیاز به نوسازی دارند تا محکم و مستحکم شوند.
کد خبر: ۱۳۳۸۷۸۷
ملک کلنگی را چگونه وبا چه شرایطی می‌توان تبدیل به ملک سرمایه‌ای و مدرن کرد؟
 
افرادی که خانه‌های ویلایی در حال تخریب دارند یا به اصطلاح خانه‌شان جزء خانه کلنگی به شمار می‌آید، طی اقداماتی دست به نوسازی خانه خود می‌زنند و برخی طی اقدامات نوسازی، خانه ویلایی را تبدیل به ساختمان‌های چند طبقه می‌کنند. امروزه اقدام به تخریب و نوسازی خانه کلنگی به دلیل سود فراوانی که دارد، رایج شده است. البته باید به نوع  املاک و مسکن تهران و دیگر شهرها توجه داشت؛ زیرا برخی از آن‌ها متعلق به میراث فرهنگی هستند. بنابراین نمی‌توان به بهانه نوسازی آن‌ها را تخریب کرد. در صورت تخریب خانه‌های میراث فرهنگی، کار تخریب‌کننده جرم و مجازاتی چون حبس و جزای نقدی دارد. تخریب ساختمان مراحلی دارد. مالک باید برای تخریب ساختمان مراحل مورد نیاز قانونی آن را طی کند و اگر مراحل لازم را طی نکند، مرتکب جرم شده و باید جریمه بپردازد.

 پروانه ساخت

قبل از ساخت‌وساز باید از شهرداری پروانهٔ ساخت تهیه کنیم. ساخت‌وساز بدون دریافت پروانهٔ ساخت غیر قانونی است. پس از آن که سازنده عملیات ساختمانی خود را به اتمام رساند، می‌بایست از همان مرجعی که پروانهٔ ساخت تهیه کرده، درخواست گواهی پایان کار کند. اخذ گواهی پایان کار و پایان کار ساختمان کلنگی برای انتقال سند، الزامی است. اگر پایان کار را دریافت نکنید، انتقال سند امکان‌پذیر نیست.

 اخذ پایان کار ساختمان

سازنده موظف است در جهت اخذ گواهی پایان کار اقدام کند. پس از اینکه سازنده اعلام به درخواست گواهی پایان کار کرد، کارشناسان فنی شهرداری، ساختمان را بازدید و بررسی می‌کنند تا ساختمان طبق نقشه تصویب و احداث شده باشد. آن‌ها موارد دیگری چون استحکام بنا و مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان‌سازی را ارزیابی می‌کنند. در نهایت با توجه به ارزیابی‌های کارشناسان فنی شهرداری، گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

 مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار

۱-      اصل و کپی سند مالک

۲-      اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی؛ در صورت فوت مالک اصلی؛ ارائه کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه

۳-      اصل و کپی فیش آب و برق و گاز

۴-      اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه

۵-      اصل و کپی پروانه ساختمانی

۶-       ارائه کارت سازه؛ برگه اتمام عملیات ساختمانی

۷-      نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه cd

 مراحل گرفتن پایان کار ساختمان‌های قدیمی

برای انتقال سند ساختمان‌های قدیمی و کلنگی نیاز دارید پایان کار جدید یا پایان کار به روز تهیه کنید. برای گرفتن پایان کار ساختمان‌های کلنگی که عمر ۲۹ یا ۳۰ یا بیشتری دارند، چند گزینه وجود دارد.

در حالت اول فرض بر این است که طبیعتا ساختمان‌ها و ملک‌های کلنگی و قدیمی در گذشته پایان کار اخذ کرده‌اند، یا در زمان ساخت و ساز مدارکی شبیه به این دریافت کرده‌اند. در این حال تنها می‌توان با ارائه مدارک قدیمی درخواست گواهی پایان کار جدید کرد و تنها گواهی پایان کار قدیمی کفایت می‌کند. نیازی به داشتن برگهٔ اتمام عملیات ساختمان نیست.

حالت دومی نیز وجود دارد که شما گواهی پایان کار قدیمی و خانه کلنگی تان را دارید، اما در طی زمان تغییراتی را در ملکتان انجام داده‌اید. مثل اضافه کردن پله، پنجره، طبقه و دوبلکس کردن خانهٔ ویلایی و... در این صورت باید براساس قوانین شهرداری مجوز اضافه کردن بنا را داشته باشید. اما اگر این مجوز را از شهرداری اخذ نکرده باشید، به مشکل و دردسر بر می‌خورید. بنابراین در صورت ارائه عدم مجوز اضافه کردن بنا، باید تمام مدارک برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان را تحویل بدهید. برای حل مشکل مجوز اضافه کردن بنا نیز می‌توانید به شهرداری یا کمیسیون ماده صد رجوع کرده و جریمه‌ای بپردازید. در نهایت پایان کار جدید ساختمان قدیمی و کلنگی صادر می‌شود.

حالت سوم؛ برای ساختمان‌های قدیمی و کلنگی است که کارشان دشوارتر بوده، زیرا هیچ‌گونه مجوز ساخت و سازی نداشته و پایان کار و سند دریافت نکرده‌اند. گرفتن پایان کار برای این مورد از ساختمان‌هایی که مدرک و مجوزی ندارند، مراحل سختی دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر به مشکل این چنینی برخورد کردید، با فردی متخصص یا وکیل خبره مشورت کنید تا بتوانید با هزینه و دشواری کمتری پایان کار ساختمان کلنگی خود را اخذ کنید.
 
ملک کلنگی را چگونه وبا چه شرایطی می‌توان تبدیل به ملک سرمایه‌ای و مدرن کرد؟
کلام آخر

نکته مهم قبل از هر گونه عملیات ساختمانی در سطح شهر، اخذ مجوز ساخت از شهرداری است. پروانه ساختمان اطلاعاتی چون؛ مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسان ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین را در بر می‌گیرد. گرفتن جواز ساختمان نیز مراحلی دارد. برای گرفتن جواز ساختمان، سازنده باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های قبل را تحویل شهرداری بدهد و سپس درخواست خود را ثبت کند. بعد از تشکیل پرونده، شهرداری کارشناسان خود را جهت بررسی ملک و صحت اطلاعات پرونده می‌فرستد. در نهایت با تاییدیه‌های لازم، پروانه ساختمان ارائه می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها