خوراکی‌های خوشمزه که موجب ترک سیگار می‌شوند، کدام‌اند؟
کد خبر: ۱۳۳۷۹۹۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیگار کشیدن، تنها یک عادت بد نیست، بلکه یک خطر اجتماعی است. فرد سیگاری نه‌ تنها به خود، بلکه به افراد غیر سیگاری نیز به همان اندازه یا حتی بیشتر، ضرر وارد می‌کند.
 
 
سیگار، حاوی تنباکو بوده و تنباکو در بدن، به‌شدت مضر است. سیگار کشیدن، مضرات زیادی ضد سلامتی دارد و سبب ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی و عروقی خواهد شد. تحقیقی که درباره تأثیر مصرف دخانیات بر روی سلامت انسان انجام گرفته، نشان داده است که افراد سیگاری به‌طور میانگین، ۱۰ سال کمتر از افراد غیر سیگاری عمر می‌کنند.
 
با ترک کردن سیگار می‌توانید گام بلندی به سوی سلامت خود و دور کردن عزیزان خود از دود سیگار و افزایش عمر بردارید، اما هوس و یا اصرار به مصرف دخانیات می‌تواند بسیار قدرتمند باشد.
 
اگر دوست دارید هرچه زودتر سیگار را ترک کنید، از توصیه‌های غذایی جهت کاهش این میل و مقاومت در برابر آن استفاده کنید.
 
 
شیر
 
شیر می‌تواند طعم وحشتناکی به سیگار بدهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف یک لیوان شیر درست قبل از کشیدن سیگار می‌تواند باعث شود فکر کنید سیگار طعم تلخی دارد.
 
در حالی که هنوز مشخص نیست کدام ماده موجود در شیر چنین اثری را ایجاد می‌کند، گمان می‌رود که طعم تلخ نتیجه واکنش شیمیایی بین لاکتوز شیر و دود تنباکو است. بنابراین، هر بار که می‌خواهید سیگار بکشید، یک لیوان شیر بنوشید.
 
 
آجیل
 
یکی دیگر از جایگزین‌های غذایی مفید که شما را از سیگار کشیدن باز می‌دارد، آجیل است، به این دلیل که گرسنگی می‌تواند باعث ایجاد هوس نیکوتین در ما شود و با خوردن آجیل‌های سرشار از فیبر محلول می‌توانید میل به سیگار کشیدن را کاهش دهید، زیرا هضم را کند می‌کند.
 
مصرف آجیل در هر زمان که احساس می‌کنید نیاز به روشن کردن سیگار دارید، به دلیل داشتن مواد مغذی، پروتئین و انرژی می‌تواند در ترک این عادت بد بسیار مؤثر باشد.
 
 
میوه‌های غنی از ویتامین ث
 
سیگار کشیدن باعث کاهش سطح ویتامین ث بدن می‌شود که می‌توانید با مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین ث به‌راحتی آن را جبران کنید. می‌توانید مرکبات مانند پرتقال و لیمو که دارای ویتامین ث بالا هستند، امتحان کنید یا حتی انار را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
 
با گنجاندن این میوه‌ها در برنامه غذایی می‌توانید نیاز خود به سیگار کشیدن را به میزان قابل توجه کاهش دهید، زیرا این میوه‌ها هنگام سیگار کشیدن، محرک مشابهی را ایجاد می‌کنند. طعم تلخ مشابهی نیز در دهان باقی می‌گذارند که هنگام سیگار کشیدن پس از شیر نوشیدن، داشتید.
 
 
سبزیجات
 
علاوه بر شیر و مرکبات، برخی سبزیجات نیز طعم وحشتناکی به سیگار می‌دهند. سبزیجاتی که باید در برنامه غذایی خود بگنجانید، عبارت‌اند از: کرفس، هویج، کدو سبز، خیار و بادمجان. ثابت شده است که آن‌ها در کاهش میل به نیکوتین، بسیار مؤثر هستند.
 
به‌عنوان مثال، هویج حاوی ترکیباتی به نام کاروتنوئید‌ها هستند که نه تنها طعم تلخی به سیگار می‌دهند، بلکه می‌توانند وابستگی شما به نیکوتین را نیز کاهش دهند.
 
دلیل دیگر این‌که چرا باید این سبزیجات را بخورید، این است که آن‌ها راه ساده فریب مغز هستند و فکر می‌کنند شبیه سیگار هستند (به دلیل شکل آنها) و می‌توانند در زمان مصرف، توهم یک سیگار واقعی را به شما القا کنند!
 
 
پاپ‌کورن
 
هنگام ترک سیگار، ممکن است تمایل به مصرف میان‌وعده را دائم احساس کنید، بیشتر به این دلیل که دیگر نمی‌توانید دست و دهان خود را مشغول سیگار نگه‌دارید. اگر اشتهای شما زیاد شده است یا احساس می‌کنید نمی‌توانید غذا خوردن را متوقف کنید، پاپ کورن بخورید.
 
این کار، نه تنها شما را مشغول می‌کند، بلکه می‌تواند به شما در احساس سیری کمک کند و میل شما به سیگار را کاهش دهد. ۵ فنجان ذرت بوداده، حاوی ۱۵۰ کالری است، اما خوردن آن‌ها کمی طول می‌کشد.
 
 
انگور
 
ممکن است که پس از ترک سیگار، هوس شیرینی خوردن کنید و میل به آن چیز خوبی است، زیرا می‌تواند شما را از دستیابی به سیگار باز دارد. البته، این به آن معنا نیست که به‌طور مرتب، کوکی و شیرینی مصرف کنید.
 
توصیه می‌شود به‌جای خوردن دسر‌های فرآوری شده، انگور بخورید، زیرا شیرینی آن‌ به کاهش میل به شیرینی‌جات کمک می‌کند.
 
 
لوبیا
 
ترک سیگار، اغلب با افزایش وزن همراه است و شما واقعاً باید مراقب برنامه غذایی خود باشید. دلیل، این است که سیگار را با غذا جایگزین می‌کنید و دست و دهان خود را مشغول نگه می‌دارید. ممکن است به تأثیرات نیکوتین در کاهش اشتها و افزایش متابولیسم نیز عادت کرده باشید.
 
این دو عامل، باعث می‌شوند که افراد هنگام سیگار کشیدن در مقایسه با زمان ترک سیگار، وزن کمتری داشته باشند.
 
لوبیا که حاوی فیبر فراوانی است، به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا همان چیزی باشد که به حفظ وزن سالم پس از سیگار کشیدن نیاز دارید. سایر غذا‌های سرشار از فیبر، عبارت‌اند از کنگر فرنگی، کلم بروکلی، تمشک و جو دوسر.
 
 
ماهی سالمون
 
مصرف ماهی در افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، مفید خواهد بود؛ به‌ویژه ماهی سالمون صورتی، زیرا یک محصول پروتئینی کم‌چرب است که احساس سیری ایجاد می‌کند و حاوی مقدار زیاد از عناصر غنی است.
 
 
پرتقال و زنجبیل
 
پرتقال دودی به ترک سیگار کمک می‌کند، زیرا این میوه ویتامین ث از دست رفته بدن که به‌دلیل سیگار کشیدن از بین می‌رود، جبران می‌کند.
 
زنجبیل نیز علاوه بر مزایای بسیار خوب که به نفع سلامتی دارد، میل به سوءمصرف نیکوتین را کاهش می‌دهد.
 
 
چای جینسینگ
 
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ می‌تواند در ترک اعتیاد به نیکوتین، درمان مناسبی باشد، زیرا ممکن است اثر دوپامین، یک انتقال‌دهنده عصبی در مغز که با لذت همراه است و هنگام کشیدن دخانیات آزاد می‌شود، تضعیف کند. چای جینسینگ نوشیدن می‌تواند جذابیت سیگار را کاهش دهد و لذت آن را کمتر کند.
 
 
نعنا و آدامس بدون قند
 
وقتی تمایل به سیگار کشیدن دارید، آدامس و نعنا جویدن می‌تواند دهان را مشغول کند. به‌طور معمول، آدامس و نعنا جویدن، بیشتر از سیگار کشیدن، زمان می‌برد.
 
همچنین، این‌که بدانید هنگام ترک سیگار از چه خوراکی‌هایی باید خودداری کنید نیز به ترک بهتر آن کمک خواهد کرد.
 
غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که طعم سیگار را افزایش می‌دهند و میل به سیگار کشیدن را بیشتر می‌کنند، شامل کافئین، گوشت و غذا‌های شیرین یا تند هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها