متخصص رادیولوژی توضیح داد

چطور توده سرطانی پستان را تشخیص دهیم؟

ساخت دستگاه رادیولوژی خانگی به دلیل هزینه بالای بیمارستان

مهندسی آمریکایی پس از اینکه بیمارستان از او ۷۰ هزار دلار هزینه رادیولوژی گرفت، دستگاه اشعه ایکس خود را ساخت. اما آیا این کار خطرناک نیست؟
مهندسی آمریکایی پس از اینکه بیمارستان از او ۷۰ هزار دلار هزینه رادیولوژی گرفت، دستگاه اشعه ایکس خود را ساخت. اما آیا این کار خطرناک نیست؟
کد خبر: ۱۳۳۶۲۹۶
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، ویلام عثمان با انتشار ویدیویی در خصوص قبض ۶۹۲۱۰ دلاری بیمارستان برای انجام رادیولوژی در کانال یوتیوبش، نشان می‌دهد که می‌خواهد برای پرداخت هزینه‌اش انتخاب کند که کدام وسایلش را باید بفروشد. البته او فقط باید ۲۵۰۰ دلار به لطف بیمه‌ای که داشته می‌پرداخت، اما همانطور که در ویدیو توضیح می‌دهد، میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها چنین بیمه‌ای ندارند. ظاهراً این صورت‌حساب سنگین او را به این فکر واداشت که آیا می‌تواند دستگاه اشعه ایکس خود را با قیمتی ارزان‌تر از آنچه هزینه بیمارستان شده بود بسازد؟

در حالی که پاسخ مثبت است، مطمئناً عوامل دیگری نیز وجود دارد که او باید قبل از امتحان چنین کاری باید در نظر می‌گرفت. آیا برای اثبات این که هزینه درمانی بالاست باید خود را در معرض پرتو‌های خطرناک ایکس قرار می‌داد؟ او در این رابطه می‌گوید: «اراده من برای انجام کار‌های علمی به طور قابل توجهی قوی‌تر از اراده من برای زندگی است. این بزرگترین کاری است که من انجام داده‌ام و این دستگاه خطرناک‌ترین وسیله‌ای است که من ساخته‌ام.»

عثمان آنچه را که برای ساخت دستگاه نیاز داشت جمع آوری کرد: یک لوله خلاء اشعه ایکس ۱۵۵ دلاری که از یک دستگاه خراب اشعه ایکس دندان که از سایت eBay خرید، یک رول بزرگ ورقه سرب، چند دستگاه شمارشگر گایگر مولر برای شمارش ذرات بنیادی و یک منبع برق با قابلیت ولتاژ ۶۰، ۰۰۰ ولت.

با این تجهیزات، که بسیار کمتر از هزینه‌ای که بیمارستان از شرکت بیمه عثمان را فقط برای یک عکس رادیولوژی او خواسته بود، توانست تصویری بسیار خوب از استخوان انگشتی که آسیب دیده بود، تهیه کند.

دکتر مایکل سلینی، رادیولوژیست مداخله‌ای در یک ویدئو در واکنش به این موضوع گفت: «این واقعاً بسیار جالب است.» البته او در ادامه این ویدئو اشاره می‌کند که این دستگاه از لحاظ کیفی فاصله بسیار زیادی با دستگاه‌های رادیولوژی بیمارستانی دارد که تصویر با کیفیت بسیار بالا برای برای تشخیص ارائه می‌دهند، با این وجود کار عثمان او را بسیار تحت تأثیر قرار داده است.

با این حال، این رادیولوژیست (و سایر رادیولوژیست‌هایی که در جریان این موضوع قرار گرفتند) وقتی عثمان تصمیم گرفت که از دست خود عکس پرتو ایکس بگیرد، نظر موافقی با این کار نداشتند. عثمان خاطرنشان می‌کند که پرتویی که از دستگاه پرتو ایکس خودش دریافت می‌کند از سی‌تی اسکن یا اینکه یک سال از زندگی خود را تحت تابش پرتو‌های مختلف که به صورت طبیعی به میزان کم در محیط زندگی همه انسان‌ها وجود دارد، خطرناک‌تر نیست.

دکتر سلینی در این رابطه تأیید کرد: «ممکن است اشعه ایکس تولید شده به اندازه سی‌تی اسکن خطرناک نباشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید این کار را انجام دهید. البته احتمالاً میزان تابش پرتو کمتر از دوز مجاز تابش سالانه است. در مجموع خطر وجود دارد، اما نه آنقدر که فکر می‌کنید.»

ویدئو عثمان با کمترین واکنش مثبت متخصصان رو به رو شد و یکی از مخطبان نیز برای او نوشت: «به عنوان یک کارشناس ایمنی تابش در آزمایشگاه مواد، ۸۰ ٪ از این ویدیو باعث شد من در درون خودم فریاد بزنم.»

با این وجود، شاید برای عثمان واقعا جالب است که دستگاه رادیوگرافی خود را در زیرزمین خانه (نسبتاً) ارزان تولید کرده، حتی اگر برای تشخیصی پیچیده‌تر از وضعیتی که «تمام استخوان‌های شما تکه تکه شده باشد» کارایی نداشته باشد و اگر به قرار دادن خود در معرض پرتو ایکس دستگاه دست‌سازش ادامه دهد در نهایت دچار بیماری‌هایی شود که چاره‌ای جز بستری شدن در بیمارستان و رو به رو شدن با هزینه‌های به مراتب بالاتر از یک عکس رادیولوژی نداشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها