۱۶ نفر در حادثه واژگونی مینی‌بوس در کامیاران کشته شدند

زیارت ناتمام (+تصاویر)

جاده پالنگان، جایی بین شهرستان‌های سراوان و کامیاران، این بار قتلگاه ۱۶نفر از اهالی روستای پیرصفای مریوان شد که روز پنجشنبه هفته گذشته قصد داشتند با مینی‌بوس به زیارت حضرت اویس در حوالی روانسر و کرمانشاه بروند اما وقوع تصادفی مرگبار در این جاده باعث شد هرگز به مقصد نرسند. در این تراژدی، ۱۶نفر جان خود را از دست دادند و ۱۲نفر دیگر با جراحت‌های مختلف برای درمان به بیمارستان‌های سنندج منتقل شدند.
کد خبر: ۱۳۳۵۵۸۶

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، اهالی روستای پیرصفای مریوان مشغول برگزاری مراسم عزاداری برای ۱۶عزیز خود هستند که در این حادثه مرگبار جان خود را از دست دادند. بسیاری از روستاییان پیرصفا با هم فامیل هستند و به نوعی همه عزادار هستند و چشمان‌شان اشکبار.

یکی از زنان روستای پیرصفا که به شدت از این حادثه آشفته و اندوهگین است، به جام‌جم می‌گوید:«وضعیت روستا به شدت به‌هم ریخته و تقریبا همه عزادارند. یکی از اهالی روستا، هفت نفر از اعضای خانواده‌اش را از دست داده و آن‌طور که به ما گفته‌اند، به خاطر حال وخیمی که داشت، روز پنجشنبه با بالگرد به یکی از بیمارستان‌ های تهران منتقل شده‌است.»

برخی مجروحان این حادثه هنوز در بیمارستان‌های سنندج بستری هستند و حالشان وخیم است اما عده‌ای دیگر مرخص شده‌اند.

یکی از مسافران مینی‌بوس مرگ، مریم ۱۵ساله است که از این حادثه مرگبار جان سالم به در برده. او که تنها چند ساعت است از بیمارستان مرخص شده، در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم از آن لحظات پر از اضطراب تعریف می‌کند:« پنجشنبه ساعت ۴صبح بود که همراه خاله و عمه و بسیاری از اقوام سوار مینی‌بوس شدیم تا به زیارت حضرت اویس برویم. ناشتایی نخورده‌بودیم و برای همین بین راه صبحانه خوردیم و دوباره حرکت کردیم. بعد از حرکت، دو بار مینی‌بوس پنجر شد که راننده پنجری آن را گرفت. من در صندلی‌های عقب‌تر نشسته‌بودم اما حواسم به حرکات راننده بود. در یکی از پیچ‌ها، انگار ترمز مینی‌بوس برید و سرعت ماشین بیشتر شد. ماشین که در سرازیری افتاد، راننده خیلی تلاش‌کرد آن را کنترل‌کند، اما نتوانست. حتی قبل از این‌که مینی‌بوس به دره سقوط کند، ماشین را به سمت شانه خاکی جاده برد اما باز هم سرعت آن کم نشد و نتوانست مینی‌بوس را کنترل ‌کند.»

راننده با این‌که می‌دانست دیر یا زود به ته دره سقوط خواهد کرد اما در آن حال باز هم تمام تلاشش را می‌کند تا جلوی سقوط مینی‌بوس را بگیرد. مریم ادامه می‌دهد:«شرایط بسیار وحشتناکی بود و می‌دانستم هر لحظه ممکن است اتفاق تلخی رخ دهد. جاده خاکی بود و گاردیل هم نداشت. من چون لاغر هستم، برای همین پنجره مینی‌بوس را باز کردم تا به بیرون بپرم. در حالی‌که همه وحشت کرده‌بودند، دست پسرخاله‌ام را که کنارم نشسته‌بود، گرفتم تا با هم بیرون بپریم اما پای او در صندلی عقب گیر کرده‌بود و نتوانستم او را از مینی‌بوس خارج‌کنم. ماشین در حال حرکت بود که خودم را از پنجره به شانه خاکی جاده پرتاب کردم. وقتی بیرون افتادم،دیدم که مینی‌بوس به ته دره سقوط کرد و خودم هم از حال رفتم.»

مریم چند دقیقه‌ای بیهوش در گوشه خاکی جاده افتاده‌بود. نگاهی به ته دره انداخت و بعد با همان وضعیت زخمی، خودش را به سر جاده رساند و از مردم درخواست کمک کرد. وقتی دوباره به بالای دره برگشت، مردم را دید که با پتو دارند جنازه‌ها را یکی‌یکی بالا می‌آورند.

آغاز امداد

کاوه محمدی، از نیروهای امداد هلال احمر شهرستان کامیاران درباره این حادثه به ما می‌گوید:« فاصله ما با محل حادثه، ۶۵کیلومتر بود و زمانی رسیدیم که مردم حدود هشت نفر را از دره خارج کرده‌بودند. مینی‌بوس به دره‌ای با عمق ۲۰۰ متر سقوط کرده‌بود و خودتان تصور کنید مسافران در چه وضعیتی بودند. اغلب مجروحان دچار شکستگی در نقاط مختلف بدن خود بودند و تنها یک دختر نوجوان خود را از پنجره به بیرون پرت کرده‌بود.»

او ادامه می‌دهد:« ۱۵ نفر از جمیعت هلال احمر استان و حدود هفت آمبولانس از اورژانس در محل مشغول انجام عملیات بودند. عوامل اورژانس سه نفر از مصدومان بدحال را در اختیار ما قرار داد تا به بیمارستان برسانیم. عملیات ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه آغاز شد و حوالی ساعت ۳ بعداز ظهر نیز به پایان رسید.»

پیام جلالی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان نیز با اشاره به این‌که حادثه سقوط مینی‌بوس حوالی ساعت ۱۱ روز پنجشنبه به نیروهای هلال احمر اطلاع داده‌شد، به جام‌جم می‌گوید:« از مرکز فوریت‌های اورژانس با دوستان ما در مرکز EOC تماس گرفتند و اطلاع دادند که یک دستگاه مینی‌بوس به دره سقوط کرده و با توجه به ابعاد بزرگ حادثه و تعداد بالای تلفات و مجروحان، به امدادرسانی همکاران هلال‌احمر نیاز دارند. پس از اعلام خبر، موضوع به دو پایگاه جاده‌ای در شهرستان‌های سروآباد وکامیاران اطلاع داده‌شد و همکاران ما شامل ۱۵نفر از امدادگران، سه دستگاه آمبولانس، یک دستگاه خودروی نجات و دو دستگاه خودروی کمک‌دار به محل اعزام شدند. بر اساس اطلاعات و عکس‌هایی که همکاران در اختیارم قرار دادند، مینی‌بوس بر اثر شدت حادثه از بین رفته و راننده نیز ظاهرا فوت کرده‌است. همکاران امدادگر و نیروهای حرفه‌ای هلال احمر، با توجه به امکانات نجاتی که در اختیار دارند، به پایین دره رفته و با وجود شیب تندی که وجود داشت، اجساد و مجروحان را پس از تثبیت به بالای جاده منتقل کردند.»

علت حادثه؛ بی‌احتیاطی و بریدن ترمز

سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان کردستان با بیان این‌که پس از وقوع حادثه در کیلومتر ۴۲ محور فرعی سروآباد ـ کامیاران بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت، گفت: کارشناسان علت وقوع این حادثه را بی‌احتیاطی راننده مینی‌بوس به علت ناتوانی در کنترل وسیله‌ نقلیه ناشی از نقص فنی در سیستم‌ ترمز به علت استفاده مکرر در شیب سرازیری اعلام کردند.»

زیارت ناتمام (+تصاویر)

زیارت ناتمام (+تصاویر)

 

زیارت ناتمام (+تصاویر)

 

لیلا حسین زاده - حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها