رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره):

انتظار بیماران کرونایی برای بستری در ICU نگران کننده است

دکتر مرتضی ایزدی متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد‌؛

کمبود داروی قارچ سیاه در کشور / دوز اول و دوم با هم فرقی ندارد

در حالی که شدت بیماری کرونا در کشور بحران را هم رد کرد و مرگ و میر بار دیگر رکورد زده است عارضه قارچ سیاه و یا همان موکورمایکوزیس با شدت بیشتری در میان بیماران مبتلا به کرونا دیده می شود.
کد خبر: ۱۳۳۳۷۶۹

به گزارش جام جم آنلاین ، قارچ سیاه نوعی بیماری تهاجمی نادر است که هم‌زمان با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا در برخی نقاط جهان گزارش شده است. در روزهای اخیر که بیماری کرونا در ایران شدت گرفته و تمامی رکوردهای قبلی در زمینه مرگ و میر را شکسته است قارچ سیاه با شدت بیشتری خود را نشان می دهد به خصوص در پایتخت. قارچ سیاه، نزد افراد مبتلا به کرونا پدیده‌ای به نام «طوفان سیتوکین» را ایجاد می‌کند. در این وضعیت، سیستم ایمنی بیمار بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

اکنون قارچ سیاه تبدیل به دستیار شوم ویروس کرونا شده است.

متخصصان عفونی در رابطه با این بیماری عفونی که حالا یکی از عوارض بیماری کروناست چه نظری دارند؟

دکتر مرتضی ایزدی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در این رابطه به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: بیماری قارچ سیاه و موکورمایکوزیس یکی از عوارض بیماری کروناست. این عارضه به دو دلیل در افراد مبتلا ایجاد می شود؛ یکی به دلیل برخی از مداخلات پزشکی است و دوم اینکه به ذات خود بیماری ارتباط دارد.

ایزدی عنوان کرد: افرادی که دیابت دارند در حالت عادی نیز مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند. افرادی هم که شیمی درمانی می کنند نیز وضعیت مشابهی دارند. بیماران مبتلا به کرونا نیز مستعد این هستند به قارچ سیاه مبتلا شوند، در واقع سیستم ایمنی بدن آنها آنچنان فعال می شود که پزشکان چاره ای جز اعمال روش ها و داروهای کاهش دهنده ندارند.

این پزشک متخصص افزود: یکی از این داروها کورتون است. قارچ سیاه عواقب بدی برای بدن دارد. این عارضه سینوس ها، حفره های چشم، مغز و ریه را درگیر می کند. با این شرایط وضعیت بیمار بدتر می شود و عمل های جراحی متعددی باید روی انجام شود.

وی هشدار داد: گاهی اوقات عارضه قارچ سیاه به جایی می رسد که چاره ای جز تخلیه حفره دهان، حفره چشم و استخوان های فک باقی نمی ماند. به هر حال هر جایی که قارچ وارد شده باشد باید جدا شود.

ایزدی با بیان اینکه درمان عوارض ناشی و به جای مانده از بیماری قارچ سیاه چندین ماه طول می کشد گفت: دارویی که برای درمان بیماری ناشی از قارچ سیاه به کار می برد ترکیبی است. داروی درمان این عفونت «آمفوتریسین بی» است. این دارو فرم های مختلفی دارد و ممکن است عوارض کلیوی به همراه داشته باشد.

متخصص بیماری های عفونی با اشاره به افزایش بیماران مبتلا به قارچ سیاه یادآور شد: کشور با محدودیت شدید داروی  آمفوتریسین روبرو است. امیدواریم با توجه به اینکه تعداد بیماران مبتلا به قارچ سیاه رو به افزایش است مسئولان بتوانند این مشکل را حل کنند.

 

 

دوز اول جدی تر است یا دوز دوم؟

ایزدی در رابطه با این موضوع که هم اکنون جمعیتی بالغ بر 18 میلیون نفر در کشور در آستانه دریافت دوز دوم واکسن قرار دارند و اینکه گفته می شود دوز دوم عوارض جدی تری دارد گفت: مشخص نیست که کدام دوز بیشتر عوارض نشان می دهد. برای برخی همان دوز اول عوارض دارد، برای برخی هم دوز دوم. برخی دیگر نیز نسبت به هر دو دوز واکنش نشان می دهند. اما افرادی هم هستند که بعد از تزریق هر دو دوز هیچ علائمی نشان نمی دهند و عوارض جانبی ندارد. عوارض جانبی بعد از دوزها اهمیتی ندارد.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: الان نیاز کشور به 100 الی 150 میلیون دوز واکسن کروناست که باید سه تا شش ماه آینده بر طرف شود.

 

قدرت دلتا

وی درباره خطرات مربوط به ویروس کرونادلتا اذعان داشت: دلتا 30 الی 80 درصد نسبت به سویه های قبلی ویروس کرونا قدرت سرایت دارد. با این حال باید بگویم اینکه شدت بیماری زیادتر می شود یا خیر هنوز تایید نشده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: اگر الان با موارد شدیدتر بیماری نزد مراجعه کنندگان روبرو هستید به این دلیل است که تعداد بیماران بسیار بالاست و این باعث می شود برخی دیرتر به پزشک مراجعه کنند که این دیرتر آمدن باعث می شود وضعیت او وخیم تر شود.

 

اهمیت اتحاد ملی

این پزشک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: با توجه به وضعیت ابتلا و مرگ در کشور باید به یک اتحاد ملی برسیم. باید به داد نفس مردم برسیم. هم اکنون در وضعیت کیش شدن قرار داریم و بهتر است تا مات نشده ایم کاری کنیم. حتی ساعت و ثانیه هم مهم است. یک روز هم برای هر یک از بیماران کرونایی پراهمیت جلوه می کند.

وی بیان داشت: تنها چیزی که می تواند کرونا را مهار کند روش های علمی است. بر اساس پدیده های علمی و استفاده از متخصصان این رشته، بیماری قابل کنترل و مهار است.

این پزشک متخصص تاکید کرد: متخصصان جامعه شناسی، اقتصاد و ... هر یک می تواند در مهار کرونا موثر باشند به این شرایط که فقط در چارچوب تخصص خودشان نظر بدهند نه اینکه وارد شاخه های دیگر شوند.

دکتر ایزدی در پایان گفت: تصمیم غیرعلمی کشور را به فنا خواهد داد. ما باید به نسل آینده پاسخگو باشیم. متاسفانه اکنون کادر درمان کشور به مرز افسردگی رسیده است. اگر سد کرونا بشکند مقابل آن سدبند نداریم. همه کشور باید مقابل این سیل مهیب آماده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها