مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرد

نسخه اورژانسی برای توزیع دارو‌های کرونا در داروخانه‌ ها

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: از امروز با دستور وزیر بهداشت داروخانه‌ های منتخب عرضه کننده دارو‌های کرونا افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۳۳۱۶۱۲

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حیدر محمدی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما ضمن عذرخواهی از مردم بابت شلوغی داروخانه‌ها گفت: تا دو روز آینده قول می‌دهم مشکلات داروخانه‌ها حل شود.

محمدی افزود: متأسفانه حدود دو هفته‌ای است که شیب بیماری کرونا به شدت صعودی بوده است و ما با توجه به میزان مصرف دارو این را متوجه می‌شویم، قطعاً این باعث می‌شود میزان مصرف دارو بالا برود و ایجاد کمبود شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم دارو را تولید کنیم باید مدیریت کنیم، باید بدانیم چقدر در واقع دارو مصرف می‌کنیم، متأسفانه نوع و شیب تند صعوی این بیماری به نحوی است که امکان برنامه ریزی را از ما سلب کرده است.

محمدی در باره اینکه آیا این شلوغی قابل پیش بینی نبود؟ هم گفت: خیر، شما مصرف رمدسیور را در تیرماه اگر ببینید ۶۰۰ هزار عدد بوده و در دو هفته اول مرداد ماه به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسیده یعنی نسبت به دوره مشابه در همان ماه ۸ برابر افزایش مصرف داشته است و هیچ سیستمی نمی‌تواند این را برنامه ریزی کند.

وی گفت: برای اینکه این مشکل حل شود چند روزی است ما داروخانه‌های غیر دولتی را هم اجازه دادیم، چون دارو‌هایی که برای کرونا مصرف می‌شود رمدسیوردارو‌های بیمارستانی است و طبق قانون باید در بیمارستان‌ها مصرف شود.

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: برای این که مشکلی بوجود نیاید ما از وزیر محترم اجازه گرفتیم که در بعضی از داروخانه‌ها توزیع شود و داروخانه‌های منتخب تهران از امروز می‌توانند این دارو‌ها را توزیع کنند.

وی افزود: این دارو‌ها به صورت موقت در هلال احمر و ۲۹ فروردین و ۱۳ آبان کم می‌شود، داروی بیمارستانی باید در بیمارستان باشد، ولی چاره‌ای نداریم برای مدیریت باید این کار را انجام دهیم، اما برای بحث مدیریت میزان موجودیمان که این شیب تند را داشته است ما مجبور شدیم علیرغم این که تولید داخل داریم، این دارو‌ها را وارد کنیم.

محمدی افزود:اولین محموله فابیراپیراویر فردا شب به تعداد ۵ میلیون عدد می‌رسد و سرم هم همین مشکل برایش پیش آمد و یکی از سرم ساز‌های ما به مشکل بر خورده بود ما آن موقع در حال مجوز واردات بودیم، جلسه در کمیسیون بهداشت مجلس برگزار شد که اجازه واردات به ما داده نشد البته ما هم اصرار کردیم که این اتفاق بیفتد همزمان هند هم صادراتش را ممنوع کرد.

وی گفت: ما ۱۸ کانتینر سرم داریم که امشب به گمرک شهریار می‌رسد که از ترکیه وارد کردیم، به تدریج از فردا در سراسر کشور توزیع می‌شود، ما مجدد بعد از این که توزیع را شروع کردیم توزیع سرم را برای همه داروخانه‌ها آزاد خواهیم کرد ان شاءالله.

محمدی گفت: اگر یک دفعه این شیب دو برابر شد، من به شما می‌گویم این هشت برابر شده کدام ذخیره استراتژیک می‌تواند هشت برابر یک چیزی را برای شما جبران کند.

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو افزود: شما می‌توانید سه تا شش ماه ذخیره استراتژیک داشته باشید، اگر مصرف نسبت به آن سه تا شش ماه یک دفعه ۱۰ برابر بشود همه آن در یک ماه مصرف می‌شود پس شما نمی‌توانید روی آن حساب کنید.

محمدی گفت: ما ذخیره داشتیم که مصرف شد، همزمان واردات کردیم. واردات زمان می‌برد، تولید محدود است، ماده اولیه برای تولید محدود است و برنامه ریزی هم برای همین میزان تولید بود.

وی افزود: جلسه‌ای را فردا با تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح داریم و استدعا می‌کنیم که این مشکل را حل کنند و همزمان آی تی خود وزارت بهداشت هم در تلاش است که با کمک آن‌ها این مشکل را برای آن تأخیری که بوجود آمده است رفع کنند.

دکتر محمدی تصریح کرد: شاخص رعایت شیوه نامه‌ها خوب نیست و در این شرایط که خودتان می‌بینید مردم در چه شرایطی قرار گرفته اند، اصلاً شیوه نامه‌ها رعایت نمی‌شود و در مراکز تفریحی می‌بینیم که مردم اصلاً از ماسک استفاده نمی‌کنند و این بار ما را چند برابر می‌کند.

وی افزود: این روند باعث می‌شود بار مراکز درمانی چندین برابر شود که ان شاءالله این را با کمک شما، صدا و سیما، دوستان خبرنگار بتوانیم رفع کنیم.

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو افزود: از طرف همه مسئولان از مردم عذرخواهی می‌کنم و ما تلاش می‌کنیم که این مشکلات رفع شود هم تولید و هم واردات. وظیفه ماست که مشکل را حل کنیم و این حق را هم بدهید که این شرایط قابل پیش بینی نبود، اما تا دو روز آینده همه مشکلات دارویی حل می‌شود، قول می‌دهم خیالتان راحت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها