به همت خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی؛

نخستین کارگاه آموزشی رسانه‌ای در سبزوار برگزار شد

مدیرخانه مطبوعات خراسان رضوی:

خبرنگاران تریبون‌سازان بدون تریبون هستند

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران خراسان رضوی گفت: مشکلات خبرنگاران که خیلی از اوقات تریبون‌سازان بدون تریبون هستند اما سخن و درد دل خود را آبرومندانه نگه داشته و ابراز نمی‌کنند، لازم است در "روز خبرنگار" مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
کد خبر: ۱۳۳۰۹۷۵

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، مجتبی محمودی فرارسیدن ۱۷ مرداد سالروز شهادت "محمود صارمی" خبرنگار سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزارشریف افغانستان و "روز خبرنگار" را تبریک و گفت: مهمترین مسایل این روزهای جامعه رسانه‌ای کشور "آموزش، توجه به جایگاه صنفی اصحاب رسانه، مسائل حقوقی رسانه‌های ‌فعال در عرصه مجازی، برخی کمبودها مانند کاغذ و نظام توزیع در مطبوعات" هستند. 

وی خبرنگاری را فراتر از یک شغل بلکه "مهارت، فن، علم، هنر" و از همه بالاتر عشق توصیف و بیان کرد: گرچه هر سال در روز خبرنگار موجی از پیامهای تبریک به سمت رسانه و رسانه‌نگاران ارسال می شود اما واقعیت این است که خبرنگاران بیشتر از یک روز، نیازمند فرصتهای بدون فشار همراه با حریت و آزادگی هستند تا منادی شایسته حق و عدالت باشند.

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران خراسان رضوی افزود: خبرنگاران خواهان آن هستند که به راحتی از مسوولان و مدیرانی که باید مورد پرسش قرار گیرند، به عنوان نماینده افکار عمومی پرسش نموده و آنها را نقد کنند، مسوولان هم باید نقدپذیر بوده و تاب تحمل نقدهای مشوقانه و منصفانه خبرنگاران را داشته باشند. 

وی ادامه داد: خبرنگار بیشتر در پی آن روزی است که در عین حال که حرفهایش شنیده می‌شود، شاهد حال خوب جامعه‌ و مردم نیز باشد، چون خبرنگاران در واقع به منزله اندامی حسی و عصبی جامعه عمل کرده و حال و روز اجتماع را رصد می‌کنند. 

محمودی در ادامه اظهارداشت: خبرنگاران به ویژه ظرف دو سال اخیر که حال مردم درگیر مشکلات مختلف معیشتی و بحران شیوع ویروس کرونا آنطور که باید خوب نبوده، به عنوان نمایندگان افکار عمومی به تبع مردم حال و روز خوشی ندارند چون دردشان همان درد مردم و زمانه جاری است. 

وی گفت: خبرنگاران در عین حال که در پی روزی حلال هستند، در پی روزی هستند که بتوانند بدون دغدغه معیشت، امنیت شغلی و بیمه که همچنان گریبانگیر بسیاری از اهالی رسانه است، بتوانند به راحتی قلم بزنند، در راه آگاهی بخشی جامعه، معرفت‌افزایی و بسط بصیرت در میان انسانها گام بردارند. 

مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران خراسان رضوی افزود: همزمان با ایام گرامیداشت روز خبرنگار که یادی از شهید مظلوم محمود صارمی می‌کنیم، لازم است فراتر از شعر و شعار و جملات زیبا به دغدغه‌های خبرنگاران هم توجه، مسایل و مشکلات آنان شنیده و مورد توجه مسوولان واقع شود. 

وی همچنین "دغدغه امنیت شغلی، بیمه حرفه‌ای، امور معیشت، حقوق رسانه و آزادی بیان" را مهمترین مسائلی که خبرنگاران کشور ظرف سالهای اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند فهرست و بیان کرد: با این حال نگاه خبرنگاران واقعی همچنان آسمانی و دلهایشان دریایی است. 

محمودی ادامه داد: خبرنگار سعی دارد رخدادهای جامعه را با "صداقت، صراحت، صحت، سرعت، دقت و جامعیت" به افکار عمومی منتقل کند و به نوعی پیونددهنده میان مسوولان و مردم باشد، این نوع خبرنگاری با ویژگیهایی که برشمرده شد در واقع اقدامی "خبره‌نگارانه" است. 

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا عزم مضاعف برای پیشبرد نهضت سواد رسانه‌ای به منظور دستیابی رسانه‌های وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به "رهبری سایبری در فضای مجازی" را نیازی اولویتدار توصیف و بیان کرد: اما به نظر می‌رسد رسانه‌های جمعی در فضای سایبری چندان مدیریت نمی‌شود و گاه شاهد نوعی گسیختگی و ولنگاری در این عرصه هستیم. 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها