به گزارش جام جم آنلاین لرستان: یحیی ابراهیمی افزود: نیاز است این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شود و برنامه مدونی را بر اساس ظرفیتها، امکانات و نیاز کشور برای رشتههای مختلف پزشکی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بر اساس کادر علمی و توان دانشگاههای علوم پزشکی باید نسبت به جذب نیرو اقدام کرد و نمیتوان تعداد پزشکان را بدون توجه به تامین امکانات و زیرساخت ها افزایش داد.
ابراهیمی بیان کرد: به عنوان مثال برای راهاندازی رزیدنتی قلب و عروق در دانشگاه باید کادر هیات علمی، تجهیزات و بخش هایی برای فعالیت متخصص قلب در استانها وجود داشته باشد.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس با تاکید بر اینکه دانشگاه برای آموزش دانشجویان باید بیمارستان داشته باشد، گفت: زیرساختهای اداری و تخصصی برای آموزش رشتههای پزشکی باید مهیا شود سپس نسبت به پذیرش دانشجو و افزایش ظرفیت ها اقدام کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان یادآور شد: در برخی موارد به صورت مشروط برخی رشتهها را در برخی دانشگاهها راهاندازی و سپس وضعیت زیرساختها را ارزیابی میکنند و چنانچه توانستند زیرساختها را فراهم و کادر علمی مناسب را بکارگیری کنند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس ارزیابی ها رشته ها مدنظر را تایید میکند اما در صورت عدم تامین زیرساختها ممکن است رشته حذف و تغییراتی در میزان پذیرش ایجاد شود.
ابراهیمی تصریح کرد: بنابراین بهتر است که به وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیتها فشار نیاوریم؛ به صورت جدی نیاز است این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شود و برنامه مدونی را بر اساس ظرفیتها، امکانات و نیاز کشور در رشتههای مختلف پزشکی داشته باشیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان با تاکید بر اینکه مناطق محروم به صورت جدی به بسیاری از رشتههای تخصصی پزشکی نیاز دارند، گفت: این مناطق در برخی رشتهها تنها یک پزشک متخصص دارند در حالی که بر اساس منشور اخلاق پزشکی بیمار حق دارد پزشک خود را انتخاب کند؛ متاسفانه پزشکان بر اساس نیاز واقعی در سطح کشور توزیع نشدهاند و اغلب متخصصان در کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز متمرکز شدند و بسیاری از شهرها و استانهای محروم از کمبود پزشک متخصص رنج میبرند.
ابراهیمی ادامه داد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید ارزیابی دقیقی از میزان پزشک عمومی و متخصص داشته باشد و این موضوع را چکش کاری و بررسی کند و وزارت بهداشت مجری اجرای آن شود.