کد خبر: ۱۳۳۰۴۰۵
بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل ستادملی مقابله با کرونا در دوره پیش این بود که به توصیه‌های کارشناسان و خبرگان حوزه پزشکی کمترین توجه را داشت. این بی‌توجهی فقط مربوط به تایید احتمالی این توصیه‌ها نبود و بار‌ها شاهد بودیم با وجود تایید و تصویب، این توصیه‌ها شکلی عملیاتی و اجرایی به خود نمی‌گرفت. هر چند رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا در روز‌های پایانی با قطعیت از پیروی از توصیه‌های پزشکی مصوب ستاد حرف زدند. اما بر کسی پوشیده نیست در ستاد ملی مقابله با کرونا کمتر توجهی به دلمشغولی متخصصان حوزه بهداشت شد. این رویه آن‌قدر آشکار بود که حتی باعث انتقاد‌های بسیاری از سوی اعضای کمیته علمی این ستاد هم شد. در ترکیب ستاد ملی مقابله با کرونای دولت سیزدهم باید از معایب و چالش‌های دوره گذشته درس بگیریم و حداقل بتوانیم این موضوع را به عنوان مهم‌ترین مشکل ستاد رفع کنیم.

نکته دیگر مربوط به ضمانت اجرایی پروتکل‌های تعیین شده است، هر چند همه ما واقفیم عملیاتی شدن این پروتکل‌ها تنها در حوزه اختیارات جامعه پزشکی نیست، اما دولت‌ها می‌توانند با در نظر قرار دادن تمام ملاحظات دیگر از جمله ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی نزدیک‌ترین تصمیم را نسبت به توصیه‌های پزشکی اعمال کنند. این در حالی است که در دوره گذشته بار‌ها دیدیم تصمیمات خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا نه تنها نزدیک به دغدغه‌های جامعه پزشکی نبود بلکه در برخی موارد درست نقطه مقابل این توصیه‌ها قرار داشت. البته این مساله به دلیل وجود ایراد‌های ساختاری ترکیب ستاد ملی مقابله با کرونا هم اتفاق می‌افتد. به این مفهوم که ساختار ترکیبی این ستاد به گونه‌ای است که رای وزیر بهداشت به عنوان بالاترین مرجع بهداشت و درمان کشور با رای وزیر گردشگری دولت یکی است. مشکل این رویه در نوروز امسال خودش را به آشکاری نشان داد و باعث جان باختن تعداد بسیاری از هموطنان ما شد، درحالی که وزارت بهداشت و درمان به طور قطعی منتقد سفر‌های نوروزی بود این تصمیم با رای و نفوذ وزارت گردشگری و وزارت کشور اجرایی شد تا وضعیت بسیاری از شهر‌های ایران پس از این سفر‌ها دوباره به حالت قرمز درآید.

نکته دیگر این‌که ستاد ملی مقابله با کرونا طی یک‌سال گذشته به نوعی تبدیل به جلسه هیات دولت شده بود، تصمیمات بیرون از حوزه ستاد اخذ می‌شد و در ستاد ملی مقابله با کرونا وجهی نمایشی به خود گرفته بود. این نکته حتی بار‌ها مورد انتقاد نماینده مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی مقابله با کرونا هم قرار گرفت، اما بدیهی است توجهی به آن نشد؛ بنابراین لازم به یادآوری است که برای مهار کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا باید از حالت نمایشی بودن خارج شود و با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان و اجرای مناسب آن‌ها از تحمیل بیشتر خسارت جانی و مالی به کشور پیشگیری کند.
 
حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها