کلینیک گوش و حلق و بینی

شکاف لب و کام درمان‌شدنی است

ویروس دلتا کووید، چهارمین گونه از ویروس عامل کووید ۱۹ است که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده. این ویروس نسبت به انواع اولیه قدرت سرایت بالاتری دارد که موجب نگرانی است.
کد خبر: ۱۳۲۸۷۸۳

این پنج علامت شایع‌ترین علائم گزارش‌شده از مناطقی است که دلتا در آنها غلبه یافته است: سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، تب و سرفه طولانی.

 نکته مهم این‌که در ابتدای شیوع کووید ۱۹، آبریزش بینی جزو علائم نادر بیماری بود اما اکنون به جمع علائم شایع راه یافته است لذا خصوصا در کودکان و با توجه به فصل گرما باید علائمی نظیر آبریزش بینی و سرماخوردگی ساده جدی گرفته شود. از آن سو علامت شایعی مانند اختلال بویایی اکنون به رتبه نهم لیست علائم سقوط کرده است.

تصویر دیگر بیماری دلتا کووید در کودکان ابتلا به تب و سرفه‌های خروسکی، گرفتگی صدا و تنفس دشوار است که باز هم با توجه به این‌که در تابستان، ویروس‌های زمستانی مولد خروسک و سرماخوردگی فعال نیستند باید بنا را بر کووید ۱9 گذاشت.

در مورد تاثیر واکسیناسیون بر این‌گونه کووید ۱۹ باید گفت که گرچه تاثیر واکسن‌ها بر آن کمتر است اما هنوز هم واکسیناسیون از بیماری شدید، بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند.

علت اثر کمتر واکسن‌ها در جلوگیری از ابتلا به آن است که بدن برای خنثی‌کردن این گونه جدید ویروس به سطوح بالاتری از پادتن نیاز دارد و ممکن است واکسن‌ها آن سطح پادتن را ایجاد نکنند اما هنوز هم موثرند و زنجیره انتقال را می‌شکنند. پس اکنون هر علامتی شبیه سرماخوردگی را باید کووید ۱۹ تلقی کنیم.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌ و حلق‌ و بینی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها