تزریق بوتاکس در ولنجک

در مورد بوتاکس چه می‌دانید؟ عملکرد آن چگونه است و من چگونه می‌توانم از آن استفاده کنم: بوتاکس دارویی است که پزشکان از سالیان پیش، به‌منظور درمان چین‌چروک صورت از آن استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۴۸
بوتاکس درواقع نام تجاری نوعی سم می‌باشد که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌گردد، انواع دیگری از آن نظیر بوتاکس مسپورت، پوتاکس دیسپورت و زئومین نیز وجود دارد. با توجه به اینکه بوتاکس اولین بوتولینوم تزریقی بوده است، نامش برایتان بیشتر آشنا می‌باشد.
 
 
تزریق بوتاکس در ولنجک
 

بوتاکس- نکات اصلی که باید بدانید

سم بوتولینوم(بوتاکس) متشکل از 7 نوع نوروتوکسین می‌باشد؛ به عبارتی دیگر، تنها سم A و B به‌طور بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بوتاکس A برای درمان بیماری‌های مختلف ، خصوصا بیماری‌های پوستی و با هدف زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بوتاکس توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید شده و به‌منظور درمان چین‌وچروک‌های صورت در بخش فوقانی چهره، بالا بردن ابرو و درمان بیماری‌هایی نظیر هیپرهیدروز، لیکن سیمپلکس، پمفولیکس(اگزمای دیس‌هیدروتیک) و آکنه معمول(جوش غرور نوجوانی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه از بوتاکس استفاده کنیم؟

رایج‌ترین دلیل استفاده از بوتاکس از بین‌بردن چروک‌های صورت می‌باشد، اما علاوه براین، بوتاکس برای درمان بیماری‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

تعریق شدید زیربغل(هیپر هیدروز)
 
اختلال کشیدگی یا انقباض عضله گردن، نوعی اختلال عصبی که منجر به گرفتگی شدید عضله گردن و شانه می‌گردد.
 
پرش غیرارادی پلک(انقباضات پلک‌ها)
 
انحراف چشم(استرابیسم)
 
میگرن مزمن
 
مثانه بیش‌فعال

نحوه عملکرد بوتاکس چگونه است؟

بوتاکس سیگنال‌هایی که از اعصاب به عضلات ارسال می‌گردد را متوقف می‌کند. عضلات درمان‌شده نمی‌توانند منقبض شوند و همین امر موجب از بین‌رفتن چروک‌ها می‌گردد. در اکثر مواقع از بوتاکس برای ازبین‌بردن خطوط پیشانی، خطوط دور چشم و خط اخم استفاده می‌شود. جالب است بدانید، بوتاکس در درمان چروک‌های ناشی از آسیب خورشید یا گرانش کمکی نمی‌کند.

عملکرد بوتاکس به چه شکل می‌باشد؟
 
 
تزریق بوتاکس در ولنجک
 

فرآیند تزریق بوتاکس در ولنجک تنها چند دقیقه طول می‌کشد و نیازی به بیهوشی نیست. دکتر الناز احمدی پزشک زیبایی، از سوزن کوچکی برای تزریق بوتاکس به عضلات خاصی استفاده می‌کند. معمولا بین 7 تا 14 روز طول می‌کشد تا تاثیر بوتاکس را به‌طور کامل ببینید. بهتر است حداقل از یک هفته قبل از تزریق بوتاکس از مصرف الکل اجتناب کنید. همچنین به‌منظور جلوگیری از ایجاد کبودی، باید مصرف آسپرین و داروهای ضدالتهاب را 2 هفته از قبل از تزریق بوتاکس متوقف کنید. سعی کنید محل تزریق را برای مدت 24 ساعت نمالید، چرا که ممکن است بوتاکس در بخش‌های دیگر پخش شود. پزشک معالج ممکن است از شما بخواهد، پس از تزریق برای مدت 4 ساعت بایستید و برای مدت یک روز ورزش نکنید.

تاثیرات بوتاکس تا چه‌مدت ماندگار است؟

تاثیر بوتاکس برای مدت 3 تا 6 ماه ماندگار خواهد بود. با توجه به اینکه عملکرد عضله به‌مرور زمان به حالت اولیه برمی‌گردد، خطوط و چروک‌ها مجددا ظاهر شده و نیاز به درمان مجدد می‌باشد. غالبا شدت خطوط و چین‌و‌چروک‌ها به‌مرور زمان کاهش می‌یابد، چرا که عضلات به مرور زمان جمع می‌شوند.

عوارض جانبی بوتاکس چیست؟

ممکن است پس از تزریق بوتاکس، عوارض جانبی کوتاه‌مدتی را تجربه کنید. این عوارض شامل موارد زیر می‌باشند:

کبودی: شایع‌ترین عارضه که پس از مدت کوتاهی بهبود می‌یابد.

سردرد: معمولا بروز این عارضه بین افراد نادر بوده و ظرف مدت 24 تا 48 ساعت بهبود می‌یابد.

افتادگی پلک: درصد کمی از افراد دچار این عارضه شده و ظرف مدت 3 هفته بهبود می‌یابند. این عارضه در صورت حرکت بوتاکس رخ می‌دهد، بنابراین از مالش ناحیه تحت درمان خودداری کنید.

فرم لبخند غیرطبیعی، آبریزش دهان، خشکی چشم، درد خفیف یا ورم در محل تزریق، علائمی شبیه به سرماخوردگی یا احساسی ناخوشایند، ناراحتی معده، بی‌حسی و ضعف در عضلات نیز از عوارض نادر تزریق بوتاکس می‌باشند.

چه افرادی نباید از بوتاکس استفاده کنند؟

افراد باردار، مادرانی که نوزاد شیرخواره دارند و افرادی که از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند، نباید از بوتاکس استفاده کنند. از آنجایی‌که بوتاکس برای همه انواع چروک‌ها موثر نمی‌باشد، بهتر است قبل از استفاده حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین اگر به پروتئین شیر گاو حساسیت دارید، بهتر است از این روش درمانی صرف نظر کنید.

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

اگرچه هرگونه تزریقی دردناک می‌باشد، سوزن‌های مورد استفاده برای بوتاکس خیلی کوچک بوده و بنابراین درد زیادی احساس نخواهید کرد. محل تزریق را می‌توانید 10 تا 20 دقیقه قبل از تزریق، به کمک بسته‌های سرد و کرم‌های موضعی بی‌حس‌کننده بی‌حس کنید و بدین‌ترتیب دردی احساس نخواهید کرد.

چگونه عوارض جانبی بوتاکس را کاهش دهیم؟

عوارض جانبی متعددی در این مقاله عنوان شد، اما احتمال اینکه یک نفر همه این علائم را تجربه کند بسیار کم می‌باشد. در صورتی‌که نکات عنوان شده در مقاله را در نظر بگیرید، عوارض جانبی بوتاکس تا حد زیادی کم شده و یا از بروز آنها به‌کلی پیشگیری خواهد شد. مطمئن شوید پزشک شما در تزریق بوتاکس، فردی حاذق بوده و از دانش کافی برخوردار می‌باشد. به‌عنوان مثال، یک آرایشگر فرد مناسبی برای انجام این عمل نمی‌باشد، چرا که در صورت بروز مشکل تجهیزات کافی و دانش کافی را نخواهد داشت. چندین مورد گزارش شده است، محلول تقلبی به بیمار تزریق شده که شامل بوتاکس نبوده و یا در مواردی میزان نمک مورد استفاده بیشتر یا کمتر از حد معین بوده است.

پزشک خود را مطلع سازید

قبل از تزریق بوتاکس، سوابق پزشکی خود را با پزشک معالج در میان بگذارید. پزشک خود را در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، ویتامین‌ها، داروهای گیاهی یا دیگر مکمل‌ها مطلع سازید؛ چرا که ترکیب برخی از این مکمل‌ها با بوتاکس، عوارض جانبی شدیدی را به‌دنبال خواهد داشت. همچنین در صورتی‌که از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای شل‌کننده عضلات و داروهای ضدحساسیت و خواب‌آور استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که پزشک را آگاه سازید. از دستورالعمل‌های پزشک، قبل و بعد از تزریق پیروی کنید. تمامی عوارض جانبی-خصوصا مواردی که شما را آزار می‌دهند و برطرف نمی‌گردند- را به پزشک معالج گزارش دهید.

آیا بوتاکس برای چشم خطری ندارد؟

بوتاکس گاهی برای درمان مشکلات عضله چشم(استرابیسم) و انقباض پلک(بلفارواسپاسم) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید بوتاکس تاییدیه سازمان غذا و داروی امریکا(FDA) را دریافت کرده و لازم نیست در این مورد نگران باشید.

بوتاکس چه مضراتی دارد؟

به‌منظور اجتناب از عوارض جانبی بوتاکس نظیر افتادگی پلک، دوبینی، تاری دید، کاهش دید، تورم پلک و خشکی چشم، بهتر است احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرید. در صورت بروز هریک از این علائم پس از تزریق بوتاکس، به پزشک معالج و متخصص چشم مراجعه کنید.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها