ویژه برنامه این روزهای شبکه ورزش را از دست ندهید

با دهکده المپیک، تماشای المپیک جذاب‌تر می‌شود

پایان اما و اگرهای برگزاری المپیک

افتتاحیه در سکوت

اگر می‌خواهید بدانید که کرونا طی یک سال و نیم گذشته چه بلایی سر جامعه انسان‌ها آورده است، فقط کافی است مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را یک بار دیگر ببینید.
کد خبر: ۱۳۲۸۰۴۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،بازی‌های المپیک که قرار بود تابستان گذشته و در همین روزها برگزار شود، به دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان به تعویق افتاد. همان زمان اگرچه اعلام کردند این بازی‌ها یک سال به تعویق افتاده، اما طی این مدت آنقدر شایعه در مورد این بازی‌ها بود که خیلی‌ها تصور می‌کردند در نهایت برگزار نمی‌شود. با تمام این اوصاف مراسم افتتاحیه روز گذشته انجام شد تا مشعل بیست و نهمین دوره این بازی‌ها در پایتخت ژاپن روشن شود.

ورزشگاه اصلی این بازی‌ها که با هزینه‌ای نزدیک به ۱/۵میلیارد دلار بازسازی شده بود تا پذیرای ۷۰ هزار تماشاگر در روز افتتاحیه باشد، روز گذشته یکی از خلوت‌ترین روزهای تاریخش را سپری کرد. آنطور که مقامات رسمی کمیته جهانی المپیک اعلام کردند روز گذشته در مجموعه حدود ۹۵۰ نفر از ورزشکاران و مقامات کشورهای حاضر در المپیک در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. آنچه که بیشتر از همه به چشم می‌آمد، سکوهای خالی بود. فضای داخلی توکیو هم به عنوان میزبان مهمترین رویداد ورزشی در جهان، چندان تفاوتی با داخل ورزشگاه نداشت. در حالی که در دوره‌های قبلی فضای کلی شهرهای میزبان مملو از نشاط و سرزندگی بود، اما تصاویری که عکاسان طی این چند روز از توکیو مخابره کردند، عکس‌های شهری بود که انگار در یک سکوت اجباری فرو رفته است. حالا در همین سکوت آزار‌دهنده مراسم افتتاحیه برگزار شد و قرار است تا تا دو هفته آینده کلی لحظه ناب و تاریخی در این شهر رقم بخورد.  پیش از آغاز رسمی مراسم رژه، حلقه المپیک برای نشان دادن وحدت جهان که با چوب خاصی ساخته شده به نمایش گذاشته شد. چوبی که برای ساخت این حلقه‌های المپیک استفاده شده از درختانی است که توسط ورزشکاران تمام کشورها در سال ۱۹۶۴ در ژاپن کاشته شده است. یکی از نکاتی که در مراسم افتتاحیه به چشم می‌خورد، ابتکاری بود که مسؤولان کمیته جهانی المپیک انجام داده بودند. بر‌خلاف سال‌های گذشته که یک ورزشکار پرچمدار کشورش بود، امسال دو ورزشکار زن و مرد و با هدف برابری جنسیتی از هر کشور پرچم‌شان را حمل می‌کردند. البته در همین مورد هم استثناهایی وجود داشت و کشورهای امارات، اتیوپی و عمان پرچمدار زن نداشتند. از دیگر نکات مراسم دیروز این بود که رژه کشورها براساس حروف الفبای ژاپنی انجام شد که در نوع خودش بی‌سابقه بود.  از دیگر تفاوت‌های این دوره می‌توان به حضور کشورها در رژه ابتدایی اشاره کرد. در مراسم دیروز بعد از یونان به عنوان میزبان نخستین دوره المپیک، تیم پناهجویان به عنوان تیم دوم رژه رفت و در ادامه تیم فرانسه به عنوان میزبان ۲۰۲۴ و آمریکا میزبان ۲۰۲۸ رژه رفتند. ژاپنِ میزبان المپیک آخرین کشوری بود که در مراسم رژه شرکت کرد. در این میان ورزشکاران تیم میزبان نسبت به سایر تیم‌ها بیشتر بودند و در این حالی است که گفته می‌شد حداکثر ۲۰ نفر از هر کشور در مراسم رژه حضور دارند.  پس از پخش سرود ملی کشور ژاپن، از افراد حاضر در سالن خواسته شد برای ادای احترام به جان باختگان ویروس کرونا در سراسر جهان، یک دقیقه سکوت کنند.

 باخ: مقاومت ورزشکاران را تحسین می‌کنم

توماس باخ، ‌رئیس IOC  کمیته بین‌المللی المپیک در مراسم رژه گفت: ورزشکاران و همه شرکت‌کنندگان به المپیک ۲۰۲۰ توکیو خوش آمدید. این المپیک متفاوت است. از مردم ژاپن به دلیل امکان برگزاری المپیک تشکر و استقامت ورزشکاران را تحسین می‌کنم. شما مجبور بودید با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شوید. وی ادامه داد: شما حتی نمی‌دانستید که این رویداد اصلا برگزار می‌شود یا نه؟ شما مبارزه کردید، هرگز تسلیم نشدید و اکنون رویای المپیک خود را تحقق می‌بخشید. شما ورزشکاران واقعی المپیک هستید. شما به ما الهام بخشیدید تا مانند شما بجنگیم. ورزشکاران عزیز، جامعه المپیک در طول این بازی‌ها با شما و در کنار شماست. میلیاردها نفر از سراسر جهان به صفحه نمایش خود چسبیده و شما را تشویق می‌کنند.

هاشیموتو: بهبودی ژاپن بعد از ۱۰ سال

هاشیموتو، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو هم در مراسم افتتاحیه گفت: پس از به تعویق انداختن تاریخ المپیک، سرانجام بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ افتتاح شد. من می‌خواهم از همه  کارکنان خدمات پزشکی و سایر افراد در سراسر جهان که چنین عزم راسخی برای غلبه بر ویروس کرونا داشتند، تشکر کنم و احترام بگذارم. من همچنین می‌خواهم از مردم ژاپن برای میزبانی بازی‌ها و همچنین از کمیته بین‌المللی المپیک، دولت ژاپن و دولت متروپولیتن توکیو و سازمان‌های دیگر تشکر کنم که برای تحقق  برگزاری بازی‌ها سخت تلاش کردند. ۱۰ سال پیش، وقتی تصمیم گرفتیم برای بازی‌های المپیک پیشنهاد دهیم، بسیاری از مردم ژاپن با مشکلات عمیقی روبه‌رو شدند و به دنبال زلزله بزرگ سونامی و بزرگ ژاپن در عزاداری بودند. بسیاری از جوامع آسیب‌دیده اراده خود را برای انتخاب و حرکت به جلو از دست می‌دهند اما مردم از سراسر جهان با کمک خود، ما را تشویق کردند و به نوعی گفتند با هم پیش برویم! اکنون بعد ۱۰ سال‌، ما می‌توانیم میزان بهبودی ژاپن را به شما نشان دهیم و از همه شما بسیار سپاسگزاریم.

باز هم جنجال لباس

در حالی که تصور می‌شد جنجال به وجود آمده در مورد لباس کاروان المپیک ایران حل شده، اما روز گذشته عکس این موضوع را شاهد بودیم. طی یک هفته اخیر و بعد از انتقادهای فراوان نسبت به طراحی لباس بانوان ورزشکار ایران، کمیته ملی المپیک اعلام کرد که به انتقادها توجه کرده و قرار است لباس کاروان ایران در مراسم افتتاحیه تغییر کند. اما وقتی نوبت به کاروان ایران رسید، بانوان ورزشکار با همان لباس در مراسم رژه شرکت کردند.  موضوع دیگری که در مورد کاروان ایران به چشم می‌خورد و در فضای مجازی هم بازخورد داشت، ماسک ورزشکاران ایرانی بود. در حالی که خیلی از تیم‌ها از ماسک‌های متحدالشکل و یکسان استفاده کرده بودند، اما ورزشکاران ایرانی هر کدام‌شان ماسک‌های مخصوص به خودشان را داشتند.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها