بررسی‌ها نشان می‌دهد سویه دلتای ویروس كرونا نسبت به انواع قبلی مسری‌تر بوده و كودكان بیشتری را به‌صورت علامت‌دار مبتلا می‌كند

كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

طی دو هفته گذشته سویه جدید ویروس كرونا یعنی «دلتا ویروس» با سرعت سرایت‌پذیری حدود ۶۰تا۷۰برابر بیشتر از كرونای آلفا (انگلیسی) و بازمان انتقال بسیار كوتاه‌تر از گونه‌های پیشین، افراد بیشتری را مبتلا می‌كند.
کد خبر: ۱۳۲۷۲۱۴

شیوع این سویه جدید، نه‌تنها به‌سرعت وضع شهرهای كشور را ازنظر آمار مبتلایان قرمز كرد،بلكه آنچنان آمار روزانه مبتلایان و فوت‌شدگان كرونا را افزایش داد كه توانست موج پنجم اوج‌گیری كووید 19 را در روزشمار تلخ و منحوس همه‌گیری كرونا ثبت كند.

سویه دلتا به‌جز سرعت انتقال بالا تفاوت دیگری نیز با سویه‌های قبلی كووید 19 دارد؛ این‌كه نه‌فقط علاوه بر بزرگسالان، كودكان و نوجوانان را هم درگیر می‌كند، بلكه در این گروه سنی برخلاف گذشته خاموش نمی‌ماند و فقط نقش ناقل بیماری را بازی نمی‌كند به‌بیان‌دیگر دلتا ویروس با علائم بالینی تقریبا مشخصی در كودكان و نوجوانان به سیستم ایمنی حمله می‌كند.

با توجه به كم‌اهمیت انگاشته‌شدن خطر ابتلا به كرونا در گروه سنی كودكان تا به امروز و نیز حضور بیشتر این گروه سنی در مكان‌های خارج از خانه به بهانه تعطیلات تابستانی، با دكتر فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی اطفال و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگو كرده‌ایم.

ازآنجاکه در فصل تابستان بچه‌ها براى بازى یا كلاس‌هاى ورزشى بیرون از خانه تردد دارند، خطر ابتلا به ویروس دلتا تا چه اندازه برای گروه سنی كودك و نوجوان می‌تواند جدی باشد؟

با توجه به شیوع سویه دلتای كرونا در كشورهایی كه میزان واكسیناسیون در آنها خیلی پایین است، افزایش احتمال ابتلا در محیط‌های جمعی بیشتر می‌شود. بنابراین موقعیت‌هایی كه منجر به تماس نزدیك افراد می‌شود مانند تماس نزدیك، بغل‌كردن یا نشستن در كنار هم به‌مدت زیاد به‌خصوص در محیط‌های بسته مثل كلاس‌های آموزشی و مكان‌های بسته ورزشی، احتمال ابتلا را بیشتر می‌كند. به‌ویژه این‌كه لمس چشم و دهان در بچه‌ها زیاد اتفاق می‌افتد كه به انتشار ویروس خیلی كمك می‌كند.

در چنین شرایطی حضور این گروه سنی در برنامه‌های ورزشی یا تفریحی خارج از خانه كه گاهی اجتناب‌ناپذیر می‌شود، با رعایت چه نكاتی باید صورت بگیرد؟

ماسك‌های طبی باید در صورت خیس‌شدن، روزانه تعویض شوند. شست‌وشوی دست‌ها با استفاده از محلول شست‌وشو فراموش نشود. بعد از هرگونه تماس یا خرید و خوردن غذا و استفاده از سرویس بهداشتی و سرفه و عطسه، دست‌ها باید 20ثانیه با آب و صابون شسته شود.گرچه با توجه به وضعیت فعلی جامعه شركت در كلاس‌های گروهی را توصیه نمی‌كنم.

آیا عوارض ابتلا به دلتا ویروس مثل دیگر سویه‌هاى ویروس كروناست؟

چون میزان موارد ابتلا بیشتر است، ممكن است احتمال مرگ هم در پی ابتلا به این ویروس بیشتر باشد، ولی میزان كشندگی و عوارض بیشتر در این نوع ویروس هنوز به اثبات نرسیده است. البته مشخص‌شده كودكان و نوجوانان بیشتر مبتلا می‌شوند. موارد بدون علامت در كرونای آلفا در حد 35درصد بوده است ولی در این نوع كرونا بسیار كمتر بوده و كودكان و نوجوانان مبتلابه دلتا ویروس بیشتر به فاز علامت‌دار وارد می‌شوند. به‌ویژه آن‌كه علائم گوارشی و اسهال و استفراغ در این نوع كرونا بیشتر دیده می‌شود.

آیا واقعا سرعت انتقال دلتا ویروس بسیار بیشتر است و در پنج دقیقه ضمن مواجهه بدون ماسك با فرد مبتلا، بیمارى منتقل مى‌شود؟

سویه دلتا نسبت به سویه آلفا كه اولین بار در ووهان دیده‌شده بود بسیار مسری‌تر است. به بیان دقیق‌تر حدود 60 تا 70درصد مسری‌تر است و در آمریكا نیز در حال حاضر 10درصد سویه‌های در گردش از نوع دلتا هستند. انتقال خانگی این ویروس بسیار بالاست و صددرصد افراد مواجهه یافته در صورت عدم واكسیناسیون مبتلا می‌شوند. امكان انتقال در مدت نیم‌ساعت در محیط بسته بسیار بالاست. ویروس جدید می‌تواند علائم متفاوت‌تری را نسبت به ویروس قبلی ایجاد كند كه شامل سردرد و گلودرد و آبریزش بینی نسبت به سرفه در واریانت آلفاست.

چگونه می‌توان از ابتلای كودكان به ویروس دلتا پیشگیری كرد؟

در كشورهایی كه واكسیناسیون در بزرگسالان انجام‌شده میزان بیشتری از موارد بیماری در كودكان دیده می‌شود كه ممكن است به‌علت حساس‌بودن بیشتر بچه‌ها نسبت به ابتلا در این جوامع باشد. پیرو مطالعات انجام‌شده نشان داده‌شده واكسیناسیون به‌خوبی می‌تواند جلوی ابتلا به واریانت دلتا را در كودكان بگیرد.

آیا مراقبت‌های خاصی در دوران نقاهت براى كودكان مبتلابه دلتا ویروس نیاز است؟

توجه به رعایت قرنطینه در كودكانی كه كم‌علامت هستند، توصیه می‌شود. همچنین عدم تماس نزدیك با سایر افراد خانواده و ترشحات و دفعیات این كودكان لازم است. در صورت ابتلا به كرونا، كودك باید استراحت كرده و در محیط آرام با تهویه مناسب قرار بگیرد. علائم درگیری دستگاه‌های تنفسی و قلبی عروقی و گوارشی و خونی او باید كاملا مدنظر باشد.

آیا ابتلای كودكان و نوجوانان به دلتا‌ویروس ممكن است خطر جدی به‌‍ دنبال داشته باشد؟

در این مورد اتفاق‌نظر وجود ندارد اما چون بیشتر جمعیت كشور ما هنوز واكسینه نشده‌اند،باید در مقابل ابتلا بسیار محافظه‌كارانه عمل كنیم، زیرا این ویروس نسبت به انواع قبلی مسری‌تر بوده و كودكان بیشتری را به‌صورت علامت‌دار مبتلا می‌كند و عوارض ابتلا به این ویروس مانند MIS-C (سندرم التهابی چنددستگاهی یا سندرمی كه می‌تواند منجر به بروز مشكلات قلبی یا مشكلاتی برای سایر اندام‌های بدن شود) ممكن است در كودكان بیشتر باشد.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها