اتحادیه اروپا با هشدار نسبت به تشدید اوضاع:

امارت اسلامی در افغانستان غیرقابل قبول است

سخنگوی طالبان:

«امارت» حق مشروع مردم افغانستان است / پاکستان نمی‌تواند نظراتش را تحمیل کند

سخنگوی طالبان گفت: از حضور پاکستان در راستای کمک به حصول توافق با افغانستان استقبال می‌کنیم اما پاکستان نمی‌تواند چیزی را به ما دیکته کند یا نظرات خود را تحمیل نماید.
کد خبر: ۱۳۲۶۱۷۲

به گزارش جام جم آنلاین، «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان افغانستان گفت: از حضور پاکستان در راستای کمک به رسیدن به یک توافق با افغانستان استقبال می‌کنیم اما پاکستان نمی‌تواند چیزی را به ما دیکته کند یا نظرات خود را تحمیل نماید.

وی در مورد روابط طالبان با پاکستان افزود: ما خواهان روابط برادرانه هستیم. آنها همسایه ما و یک کشور مسلمان دارای ارزش‌های مشترک تاریخی، مذهبی و فرهنگی با ما است. اسلام‌آباد می‌تواند در روند صلح به ما کمک کند اما نمی تواند به ما دیکته کند یا نظرات خود را تحمیل نماید و این خلاف اصول بین المللی است.

شاهین در مورد خواست طالبان برای امارت اسلامی افغانستان گفت: داشتن امارت اسلامی حق مشروع مردم افغانستان است.

وی در مورد اینکه آیا تحریک طالبان پاکستان (TTP) را قبول دارند یا آنها را مخالف خود می‌دانند، گفت: من از بیعت امیر تحریک طالبان پاکستان با رهبر طالبان اطلاعی ندارم اما سیاست امارت اسلامی را به شما می گویم و آن این است که استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری را نه توسط یک فرد و نه توسط هیچ گروهی مجاز نخواهیم دانست. من این را در بسیاری از مصاحبه ها گفته و فکر می کنم موضع ما برای همه روشن و شناخته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از زور تنها راه برای حاکمیت است، یادآور شد: سیاست ما رسیدن به توافق از طریق مذاکره است و هیچ تغییری در این مورد ایجاد نشده است. ما همچنان در همان دستور کار که قبلاً درباره آن تصمیم گرفته شده در حال مذاکره و رایزنی هستیم. نیروهای امنیتی به دولت کابل اطمینان ندارند؛ آنها داوطلبانه به صفوف ما می پیوندند نه در نتیجه جنگ.

شاهین گفت: در حال حاضر طی 6 هفته تقریباً 170 منطقه را تصرف کرده ایم این در حالی است که دولت افغانستان هیچ انعطافی به ما نشان نمی دهد.

وی ادامه داد: سیاست ما این است که صلح پایدار در افغانستان وجود داشته باشد. این امکان پذیر نبود تا زمانی که با همه طرف‌ها در افغانستان صحبت کنیم. نظر ما این است که هیچ حزبی به تنهایی نمی تواند در افغانستان حکومت مسالمت آمیز داشته باشد. بر این اساس، ما سیاست توافق و مذاکره را داریم و می خواهیم بر بازسازی افغانستان تمرکز کنیم.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها