مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر كتاب «عمارتخانه خورشید» در حرم مطهر رضوی برگزار شد

صدها آفرین به این مهارت و عشق

پنجشنبه‌ای كه گذشت، مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب ‌بر كتاب «عمارتخانه خورشید» در مشهد مقدس و حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۲۴۳۰۴
این كتاب، شامل گزارش ‌تصویری باز‌آرایی و مرمت حرم مطهر رضوی در سال 1399 است كه مراسم رونمایی از آن با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسؤولان برگزار شد. كتابی كه از قطع آن و تصاویری كه از آن در مراسم رونمایی منتشر شده، می‌توان فهمید تا چه اندازه نفیس و دیدنی است.این اقدام شایسته از انتشار یك اثر مكتوب از روند مرمت یك مكان مقدس كم‌سابقه است و بدون شك در خور توجه و حائز اهمیت. در این گزارش كوتاه، مروری داریم بر آنچه در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر كتاب عمارتخانه خورشید در حرم امام رضا(ع) گذشت.
صدها آفرین به این مهارت و عشقتوفیق فهم و درك موقعیت
تولیت آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر كتاب عمارتخانه خورشید گفت: در واقع این تجلیل و تقریظ، تجلیل و تكریم از دستگاه قدسی حضرت رضا علیه السلام و تجلیل و تعظیم در برابر دنیای هنری است كه در مضجع شریف قرار گرفته است. هر قطعه این هنر بار معنایی دارد و فقط زیبایی ظاهری ندارد بلكه حظ معنایی بالاتری دارد و هر قطعه‌ای از این هنر تعریف مفاهیم معرفتی است.
او در جمع دست‌اندركاران بازآرایی و مرمت حرم مطهر رضوی گفت: زحمات شما عزیزان و هنرمندان فقط نگهداری از هنری كه لذت بصر دارد نیست بلكه این هنر دارای یك دنیا معنا و معرفت است و این كار تقدس دارد، چون كاری معرفتی است.
تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: بزرگان، اولیای الهی و فقهای بزرگ شیعه افتخار می‌كردند و می‌كنند كه سهمی هر چند اندك در این بارگاه قدسی داشته باشند، اوایلی كه بنده مامور به خدمت در آستان شدم دیداری با مراجع عظام تقلید در قم داشتم، آیت ا... صافی به من گفتند «من سخنی به تو می‌گویم كه تا به حال به هیچ‌كس نگفته‌ام.من روز قیامت با فلانی رفیق بودم كه به واسطه رفاقت با تو كه خادم امام رضا(ع) هستی به من لطفی كند.» هر كدام از بندگان و اولیای خدا كه معرفت بیشتری دارند ارادت و خاكساری‌شان در این درگاه بیشتر بوده است، باید از امام رضا(ع) بخواهیم خودشان توفیق فهم و درك این موقعیت را به ما بدهند.

ماجرای نگارش تقریظ
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تقریظ مقام معظم رهبری بر كتاب حاضر گفت: دو سه هفته پیش كه در تهران خدمت رهبر انقلاب رسیدم، فرمودند كتاب را با دقت دیدم، چقدر كار بزرگ و با عظمتی در حرم انجام شده، چند خطی درباره این كار نوشته‌ام؛ دو روز بعد متن كامل تقریظ ایشان را برایم ارسال كردند.
حجت‌الاسلام مروی ادامه داد: تقریظ پرمعنایی است و دوستانی كه با رهبر انقلاب انس و الفتی دارند، ایشان را می‌شناسند و می‌دانند ایشان در پیام‌های معمولی هم كلمات را انتخاب می‌كنند.
تولیت آستان قدس رضوی بیان كرد: به دلیل مشرف نشدن آقا به مشهد در این دو سال غصه، دلتنگی و ارادت خالصانه را در این تقریظ می‌بینیم و این بیان حال ایشان است.
در انتهای این مراسم با حضور غلامعلی حداد عادل، عضو هیات امنای حرم رضوی و تولیت آستان قدس رضوی از دست‌اندركاران بازآرایی و مرمت حرم مطهر رضوی تجلیل و تقریظ مقام معظم رهبری بر كتاب عمارتخانه خورشید،رونمایی شد.

متن تقریظ رهبر انقلاب بر كتاب «عمارتخانه خورشید»
بسم ا... الرحمن الرحیم
روایت تصویری عمارتخانه خورشید را دیدم. اصل پیدایش این فكر و سپس برنامه‌ریزی گسترده برای آن و آنگاه جست‌وجو از جاهایی كه باید عملیات در آن صورت می‌گرفت و سرانجام صدها كار دقیق و ظریف هنری و فنی با دست‌های ماهری كه عشق و ارادت، آنان را به حركت و كار وامیداشته، هر  یك به تنهایی در خور صدها آفرین است.
سپاس و سلام بر آن دستان و سرانگشتان هنرمند و آن ذهن‌های خلاق و مبتكر.
سید علی خامنه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها