مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر كتاب «عمارتخانه خورشید» در حرم مطهر رضوی برگزار شد

صدها آفرین به این مهارت و عشق

جشن 10 سالگی انتشارات شهرستان ادب با رونمایی از پیام رهبر معظم انقلاب برگزار شد

مقابله با سعی شیطانی

برای یک موسسه انتشاراتی رسیدن به 10 سالگی، شروع محسوب می‌شود اما انتشارات شهرستان ادب، رسیدن به این نقطه را از چند بابت جشن گرفته است.
کد خبر: ۱۳۱۷۱۳۸

اول برای دستاوردهایی که تا امروز داشته و نیز به دلیل اقبال رهبر معظم انقلاب و دغدغه‌مندان انقلاب به این انتشارات و آثاری که ارائه کرده است. دیروز در یک جشن‌ تولد رسمی با حضور بسیاری از مدیران فرهنگی، اهالی شعر و ادبیات و رسانه‌ها دستاوردهای این انتشارات تشریح شد. کسانی از عرصه فرهنگ تولد چنین ناشری را مبارک دانستند و عملکردش را ستودند و البته پیام رهبر معظم انقلاب به‌ مناسبت 10 سالگی انتشارات شهرستان ادب رونمایی و قرائت شد. در جشن تولد شهرستان ادب سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌ الاسلام‌ و‌ المسلمین قمی مدیر سازمان تبلیغات اسلامی، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی‌ محمد مودب مدیر انتشارات شهرستان ادب، میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر شهرستان ادب، عزتی‌پاک مدیر دفتر داستان شهرستان ادب و شاعران و نویسندگانی چون محمود اکرامی، مرتضی امیری‌ اسفندقه، یوسفعلی میرشکاک و بسیاری دیگر از نویسندگان و شاعران انقلابی حضور داشتند.

فرصتی برای یک گل
انتشارات شهرستان ادب در یک دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد، رزومه بلند بالایی ساخته از انواع جوایز و افتخارات که عبارتند از:
*انتشارات برگزیده در نمایشگاه بین‎المللی کتاب در سال 1393
*برگزیده‌ شدن سایت شهرستان ادب و تقدیر از مدیریت سایت، با نشان عالی سرآمد توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1395
*تقدیر از موسسان و فعالان موسسه فرهنگی ادبی «شهرستان ادب» در خبرگزاری تسنیم در سال 1394
*تقدیر از موسسه شهرستان ادب و نیز علی‌ محمد مودب و محمد مهدی سیار در دانشگاه تهران، نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در سال 1394.
در انتشارات شهرستان ادب کتاب‌های شعر و رمان منتشر شده که بسیاری از آنها در جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی موفقیت‌هایی داشته‌اند از جمله آثاری که نامزد جایزه جلال یا نامزد جایزه کتاب سال شده‌اند، آثار برگزیده در جایزه کتاب سال دفاع مقدس یا کتاب فصل جمهوری اسلامی و نیز برگزیده‌هایی در جایزه قلم زرین، شعر فجر، کتاب غزل، جایزه شهید آوینی و جشنواره داستان انقلاب.
چند وقتی است انتشارات شهرستان ادب در زمینه تهیه و تولید آلبوم‌های موسیقی نیز فعالیت دارد و کمی مانده به 10 سالگی وارد این عرصه هم شده است.
همین دستاوردها در جشن 10سالگی انتشارات شهرستان ادب مد نظر سخنران‌ها بوده و خیلی‌ها نظرات و دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند؛ مثل یوسفعلی میرشکاک که از فرصت استفاده کرد تا به جوانان یا به قول خودش به کله‌ سیاه‌ها بگوید که همچون اهالی شهرستان ادب، باید دغدغه داشته باشند و تاکید کرد جلال آل‌احمد در «نون‌ و قلم» راه را نشان داد که شاعران و نویسندگان ایرانی درگیر نوآوری‌های غرب نشوند و تکنیک‌ها و شیوه‌های وطنی را به کار گیرند و در همین زمینه دست به نوآوری‌ بزنند.
وحید جلیلی هم 10 سالگی انتشارات شهرستان ادب را فرصت مغتنمی دانست برای شرح قرق شکستن در عرصه فرهنگ و توضیح اتفاقی که با تاسیس انتشارات شهرستان ادب رخ داده است. مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب به سه مرحله قرق‌شکنی در حوزه فرهنگ اشاره کرد؛ موج اول آن را به زمانی مرتبط دانست که شاعرانی انقلابی از نقاط مختلف از گتوند، تنکابن، تهران و سایر شهرهای ایران آمدند غربت و مظلومیت انقلاب در عرصه فرهنگ را رفع کردند، موج دوم بعد از قطعنامه 598 سازمان ملل و پایان جنگ تحمیلی بود که کسانی چون مرتضی آوینی قرق شکستند و اعتماد به‌ نفس را به جبهه انقلاب برگرداندند و موج سوم را وحید جلیلی به سال 1388 مرتبط دانست و تشریح کرد در ماجرای فتنه عده‌ای از برجستگان انقلاب فروریختند و از آزمون انقلاب سربلند بیرون نیامدند اما بعد از همین دوره نسل تازه‌ای از روشنفکران دینی بروز کردند و برای سومین بار قرق شکستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیر انتشارات شهرستان ادب فارسی، محمدرضا شرفی‌خبوشان، مرتضی امیری‌اسفندقه و سعید حدادیان هم درباره انتشارات شهرستان ادب صحبت کردند که هرکدام به نوعی توضیح یا تقدیری بود از دستاوردهای این دفتر نشر جوان و انقلابی.

وزیر ارشاد درباره انتشارات شهرستان ادب چه گفت؟
ناشر دغدغه‌مند
مقابله با سعی شیطانیسید عباس صالحی برای روشن شدن جایگاه و نقش انتشارات شهرستان ادب به دو دغدغه در دهه‌های اخیر اشاره کرد؛ یکی چگونگی انتشار معرفت و گفتمان انقلاب و دیگری هم‌افزایی و انسجام در حوزه ادب و هنر انقلاب. وزیر ارشاد بدون این‌که دلایل شکل‌گیری این دغدغه‌ها را شرح دهد، انتشارات شهرستان ادب را یکی از کنش‌ها و پویش‌ها برای رفع و کاهش این دغدغه‌ها برشمرد و برداشتش از این دفتر نشر را در هشت عنوان مطرح کرد:
*جمع جوانانه و با‌انگیزه و دغدغه‌مند که از عنصر جوانی بهره می‌برند.
*توجه به آموزش که گوهری ماهوی جنبش شهرستان ادب برای رفع دغدغه‌هاست.
*تبدیل نشدن به یک مجموعه اداری با هزینه‌های بالاسری فراوان و خروجی اندک.
*توجه به استعدادهای شهرستانی که به برکت انقلاب فرصت توسعه و توجه به آنها فراهم شده بود.
*فاصله گرفتن از حزب‌بازی و افتادن در ورطه سیاست که کار دغدغه‌مند را دچار گرفتاری و اختلال می‌کند.
*ارتقای گستره تعاملی شهرستان ادب با شاعران و مولفان و حضور فعالش در میدان.
*روند تولید پرشتاب‌.
*موفقیت در حوزه داوری آثار ادبی و جوایز فرهنگی از جمله جایزه کتاب سال‌، جلال و ...
وزیر ارشاد برای این دفتر انتشاراتی آرزوی موفقیت کرد و توضیح داد که لازم است برای 10 ساله دوم نیز جوشش و انرژی تازه داشته باشد. سید عباس صالحی برای ادامه مسیر موفقیت انتشارات شهرستان ادب، توصیه‌هایی هم داشت که در جشن 10 سالگی مطرح کرد.
 
مقابله با سعی شیطانی
 

پیام رهبر به انتشارات شهرستان ادب
حضرت آیت‌ا...‌العظمی خامنه‌ای در پیامی، 10 سالگی تأسیس مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب را تبریک گفتند که متن این پیام به شرح زیر است:
اولا ۱۰ سالگی شهرستان ادب مبارک باشد.
ثانیا از زحمات عزیزان و ملاحظه فهرست محصولات موسسه خرسند و متشکرم.
ثالثا استمرار تلاش‌ها و دقت در رعایت ملاحظات فنی و نیز ملاحظات ارزشی را از این عزیزان انتظار دارم.
رابعا در کنار گسترش کمی که البته مطلوبست، اعتلای کیفی حتما در خور توجه و اهتمام است. این به کار شما و عمری که برای آن صرف شده معنا می‌‌دهد.
خامسا می‌دانید که سعی زیاد می‌شود برای واگرایی هنر و هنرمندان از مفاهیم انقلاب اسلامی، شمایید که باید این سعی شیطانی را باطل کنید.
نسل شما و شما جوانان آگاه و پرانگیزه باید در این جبهه نقش مدافع و مهاجم را ایفا کنید.
برای شما عزیزان همیشه دعا می‌کنم. والسلام علیکم
 
 
 

رئیس سازمان تبلیغات‌اسلامی درباره شهرستان ادب چه گفت؟
آماده برای حمایت
رئیس سازمان تبلیغات‌ اسلامی در مراسم جشن ۱۰سالگی مؤسسه شهرستان ادب اعلام کرد که این سازمان آماده حمایت از انتشارات شهرستان ادب است. حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات‌ اسلامی در سخنان کوتاهی با تبریک و تقدیر از زحمات مؤسسه شهرستان ادب بابت تمام فعالیت‌های ادبی در طول 10‌ سال اخیر اظهار کرد: حضور بنده در این مراسم فقط به ‌پاس احترامی است که به شما عزیزان دارم و همواره در مقابل شما بزرگواران اهل‌ادب، دست‌ به‌ سینه خواهم ایستاد.
رئیس سازمان تبلیغات‌اسلامی معتقد است مؤسسه شهرستان ادب همچون نهالی است که 10 سال پیش کاشته شد و امروز به شجره طیبه‌ای تبدیل شده که مایه افتخار است. او ادامه داد: اصل شکل‌گیری مؤسسه شهرستان ادب، اتفاق بزرگی است و ما هم برای تولد چنین رویدادی به خود می‌بالیم و برگزاری این آئین حتما ضروری و به‌جاست. امیدواریم که حامی قدرتمندتری نسبت به گذشته برای این مؤسسه باشیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره انتشارات شهرستان ادب چه گفت؟
خوش‌سلیقه و چابک
غلامعلی حداد‌عادل یادی کرد از گذشته‌؛ وقتی که پیش از انقلاب از خیابان انقلاب می‌گذشت و کتابفروشی‌های رو به‌ روی دانشگاه تهران را می‌دید که عمدتا آثار غربی و تالیفات روشنفکرانه را عرضه می‌کردند. بعد از انقلاب هم گاهی در این مسیر به حسرت روزهای گذشته فکر می‌کرد و جای خالی یک موسسه انتشاراتی باکیفیت و آثار سطح بالا در دلش مانده بود. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی توضیح داد: در حسرت این بودم که سطح کار اهل قبله و متدینین هم ارتقا پیدا کند و فاخر شود، به‌خصوص در زمینه ویراستاری که در میان ناشران مذهبی جایی نداشت.  بر‌اساس توضیحات حداد‌عادل، 10 سالی هست که این حسرت دیگر برایش وجود ندارد چون انتشارات شهرستان ادب توانسته آن جالی خالی را پر کند و آثار کیفی با محتوای و شکل استاندارد به مخاطبان ارائه کند.  رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن ارائه توضیحاتی درباره اهمیت صنعت نشر، انتشار کتاب اشعار بهاریه‌اش به نام «آنک بهار» در شهرستان ادب و وضعیت کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها، انتشارات شهرستان ادب را یک دفتر انتشاراتی کاملا حرفه‌ای، خوش‌ سلیقه، فاخر و چابک توصیف کرد که ثمرش در آینده مشخص خواهد شد.

علی‌محمد مؤدب درباره انتشارات شهرستان ادب چه گفت؟
میدانی به نام ادبیات
مدیر عامل مؤسسه شهرستان ادب که میزبان مراسم دیروز در سرچشمه بود و روز قبل‌تر در یک نشست خبری مفصل، دستاوردهای انتشارات شهرستان ادب را مفصل تشریح کرده بود در جمع مهمانان جشن تولد 10سالگی موسسه شهرستان ادب توضیحات مختصری ارائه کرد و گفت: ادبیات، میدان اول و اصلی ماست. ما اگر در هر میدانی ببازیم اما حق باخت در میدان ادبیات را نداریم چراکه معتقدیم در «ادبیات» فقط باید «برنده» باشیم.
وی این را هم اضافه کرد: مؤسسه شهرستان ادب به‌ اندازه توانش «ادبیات» را گسترش داده و خوشبختانه از چهارگوشه کشورمان، جوانان رشیدی که امروز مویی سفید کرده‌اند در طول این سال‌ها با ما همکاری کرده و با دلگرمی حضور این دوستان است که امروز شاهد شکل‌گیری جریان قدرتمندی در حوزه ادبیات هستیم که باید به آن افتخار کنیم.
مدیر عامل مؤسسه شهرستان ادب با بیان این‌که اعضای این مؤسسه تاکنون توانسته‌اند بیش از ۱۰ جایزه ادبی را تصاحب کنند از همکاری ۳۰۰۰شاعر و نویسنده در کارگاه‌های آموزشی این مؤسسه خبر داد.
 
منبع: آذر مهاجر - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها