برای این‌که بدانیم روی در و دیوار حرم امام رضا (ع) چه نوشته‌اند

روایت کاشی‌ها

حرم مطهر امام ‌رضا (ع) یکی از بناهای قدیم ایران اسلامی است که در گذر اعصار و قرون، جلوه‌های زیبایی از هنر اسلامی را فراروی مشتاقان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت قرار داده است. در میان سازه‌های متنوعی که در این بارگاه مقدس وجود دارد،کاشی‌ها و نگاره‌هایی نقش بسته که بسیار جلب توجه می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۲۱

کاشی زرین‌ فام یکی از این کاشی‌هایی است که علاوه بر زیبایی خیره‌کننده و اعجاب‌آورش، عرضه‌کننده پیام‌های آسمانی است؛ پیام‌هایی که توسط عالمان و فرزانگان از میان آیات قرآن کریم، احادیث پیامبر (ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) گلچین شده و با هنر استادان بزرگ خط بر جان این کاشی‌ها نشسته است.

روایت کاشی‌ها

در این کاشی‌ها که از نظر تکنیک ساخت و غنای محتوا از ارزشمندترین کاشی‌های حرم رضوی به‌شمار می‌آید، مستندترین مجموعه احادیث به چشم می‌خورد.

در کتاب «احادیث کاش های زرین‌ فام حرم مطهر امام‌رضا(ع)» 352 قطعه از کاشی‌های حرم رضوی که به دلیل گسترش فضای حرم رضوی جدا شده و به موزه آستان قدس رضوی منتقل شده‌، معرفی می‌شود. بیشتر این کاشی‌ها متعلق به قرن هفتم هجری و مُزین به احادیثی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین است.

خواندن این کتاب به علاقه‌مندان هنر اسلامی- ‌ایرانی پیشنهاد می‌شود و به‌نوعی می‌توان گفت که کتابی تخصصی است.

خواننده در این کتاب با پیشینه کاشی‌ های زرین‌ فام، بانی کاشی‌ ها، کاشیکاران و کاشی‌ های تاریخ‌دار آشنا شده و از یک‌جایی به بعد با معرفی کاشی‌های حرم مطهر رضوی، اطلاعات باارزشی از این آثار تاریخی و هنری به‌دست می‌آورد.

انسان در معنای کرامت

ما همواره به‌دلایل گوناگون از ایمان سخن گفته‌ایم از‌جمله تلاش برای حفظ تمایز و هویت مستقل خود در مقابل تهدیدها و تمرکز فراوان بر خصوصیات اعتقادی؛ به این ترتیب از یک مسأله اساسی غافل شدیم؛ آن هم اشتراکات انسانی خود با سایر بشریت است.

در متون دینی، کرامت انسانی یک اصل بنیادین محسوب می‌شود. آقای محمد حکیمی در کتاب «‌امام ‌رضا‌(ع) و کرامت انسانی» موضوع انسانیت را به‌خوبی شرح داده و وجوه مختلف انسان باکرامت را تبیین می‌کند: «این موجود برتر و باکرامت، همین انسانی است که در سراسر کره خاکی پراکنده است و همگان از او سخن می‌گویند و جایگاه و ارزش او را می‌ستایند و از حقوق او دفاع می‌کنند.با این همه عظمت و بی‌کرانگی هستی او، انسان همواره مظلوم زیسته و از حقوق خود محروم بوده است. اکنون باید ژرف بیندیشیم که این انسان‌ها با آن همه اوج و عظمت خدایی، همان‌ها هستند که در کوچه و بازار و شهر و روستا پراکنده‌اند؛ همان کارگران ساختمانی، همان کشاورزان آفتاب‌سوخته دشت‌ها و همان معدنچیان زغال‌سنگ هستند.»

کتاب بخش‌های متنوع و سرفصل‌های جذابی دارد ازجمله: کرامت انسانی در گفت‌وگوهای علمی، چشم‌پوشی و کرامت انسانی، کرامت انسانی بینوایان، حق‌محوری و کرامت انسانی. همه بخش‌های مختلف کتاب که بر‌اساس سخنان امام هشتم علیه‌السلام شکل گرفته و سرشار از احادیث نورانی پیامبر اکرم و خاندان مطهر ایشان است، تصویری کمتر دیده‌شده از رأفت و محبت اولیای خدا نسبت به انسان ترسیم می‌کند و چشم‌اندازی متفاوت از جامعه اسلامی چنان‌که خاندان پیامبر خواسته‌اند، پیش چشم خواننده قرار می‌دهد.

این کتاب را می‌توان یک رساله حقوق هم دانست چرا که در ۳۸ موضوع حقوق برادری، امانتداری، کرامت انسانی در داوری، کرامت انسانی و دیگر حقوق واجب، سعی بر زنده‌کردن روح و عقاید انسانی متأثر از جلوه‌های اخلاقی و کرامات امامان معصوم (ع) به‌ویژه امام‌رضا (ع) دارد.

مهربان چون پَر

کتاب «امام رضای مهربانم» پنج روایت از زندگی امام رئوف را به زبان شعر بیان کرده است. سید‌محمد مهاجرانی روایت‌های زندگی امام رضا (ع) را به زبان کودکان و با لحن و آوای کودکانه سروده و تدوین کرده است.

پشت جلد کتاب نوشته است: «نام زیبایش را بارها شنیده‌ای و در میان حرم با‌صفایش بارها مثل کبوتر پرکشیده‌ای و مرقد نورانی‌اش را مثل گل بوسیده‌ای، پیامبر خدا نامش را برده است و حتی نام سرزمینی که او را مثل نگین در‌برگرفته است. «طوس» چقدر مهربان و بزرگوار و دوست‌داشتنی است! این کتاب پنجره ‌کوچکی است بر تماشای بعضی از زیبایی‌هایش و شاخه گل کوچکی است تقدیم به او.»
فرزندانتان را از خواندن این کتاب لطیف محروم نکنید.

زینب آزاد - دستیار دبیر قفسه کتاب روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها