به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی، کیانوش کیامرز درباره دلایل خروج دستگاه حفار از خط 3 و آغاز حفاری خط 4 قبل از پایان حفاری تونل خط 3، افزود: یکی از اهداف قطارشهری باتوجه به زیادبودن هزینه های ساخت خطوط ریلی، بهره برداری از گامهای ترافیکی خطوط برای رفع گره های ترافیکی هسته های اصلی و مرکزی شهر مشهد است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 17.5کیلومتر از 28.5 کیلومتر تونل خط 3 حفاری شده است، تصریح کرد: یکی از اولویت های ترافیکی در خط 3 بهره برداری از 6 کیلومتر این خط حدفاصل پایانه مسافربری امام رضا(ع) تا میدانشهدا در گام نخست است تا بتوانیم هسته مرکزی شهر را پوشش دهیم؛ ضمن اینکه تونل این بخش نیز اجرا شده است.
کیامرز با بیان اینکه در گام دوم خط 3 مسیر پایانه امام رضا(ع) تا سیدی به بهره برداری می رسد که تونل این بخش نیز آماده است، اظهار کرد: گام سوم این خط نیز از میدانشهدا تا امامت 49 به بهره برداری می رسد که تونل این بخش نیز آماده شده است؛ این درحالی است که برای بهره برداری از این 3 گام به بیش از 9هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی ادامه داد: برای اینکه گام چهارم را که حدفاصل امامت 49 تا انتهای امیریه است نیز بهره برداری کنیم، باید 8.5 کیلومتر تونل حفاری شود؛ اگر قرار باشد این مسیر با دستگاه حفار حفاری شود، دستگاه در 1.5 سال این کار را انجام می دهد؛ این درحالی است که زمانی می توانیم گام چهارم خط 4 را بهره برداری کنیم که ابتدا 3 گام اول را با هزینه 9 هزارمیلیارد تومان به بهره برداری برسانیم.
مدیرعامل قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه بررسی کردیم و دیدیم که برای حفر تونل گام چهارم خط 3 زمان داریم و می توانیم آن را با مدیریت اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: بنابراین تصمیم گرفته شد حفاری تونل خط 4 را به طول 16.5کیلومتر به 2 دلیل با دستگاه حفار آغاز کنیم؛ نخست به دلیل اینکه در حفر تونل خط 4 در بخش هایی از جمله میدان امامحسین(ع) با آب روبهرو هستیم و همچنین به این دلیل که در محدوده حرم مطهر نیز باتوجه به تأسیسات، حفر تونل باید با دستگاه حفار انجام شود؛ درنتیجه این دستگاه را به خط 4 منتقل کردیم، درحالی که باتوجه به نوع خاک امکان حفر تونل گام چهارم خط 3 به روش دستی وجود داشت.
وی افزود: با این کار ما می توانیم حفاری تونل خط 4 قطارشهری را در 2 سال به پایان برسانیم و حتی گام میانی این خط را شامل میدان امامحسین(ع)، میدانشهدا و مصلی را به خطوط دیگر متصل کنیم، زیرا با توجه به ضرورت های ترافیکی، اگر بتوانیم قبل از گام چهارم خط 3، گام میانی خط 4 را بهره برداری کنیم، گره ترافیکی هسته مرکزی شهر از میان می رود.
مدیرعامل قطارشهری مشهد اضافه کرد: این درحالی است که تا یک سال دیگر می توانیم حدود 3 کیلومتر از 8 کیلومتر گام 4 خط 3 قطارشهری را حفاری کنیم که تا آن زمان نیز دستگاه حفاری که اکنون درحال حفاری تونل خط 3 در مسیر شهرک ابوذر است، آزاد می شود و می توان عملیات باقی مانده تونل گام 4 خط 3 را با دستگاه حفار ادامه داد.
کیامرز تصریح کرد: درمجموع تا 2سال دیگر حفاری گام 4 خط 3 قطارشهری نیز به پایان می رسد.
وی با بیان اینکه باتوجه به این شرایط به این نتیجه رسیدیم که برای بهره بردن از نهایت توان دستگاه حفار، این دستگاه را به خط 4 منتقل کنیم و حفاری تونل خط 4 را که گام میانی آن ضرورت ترافیکی بیشتری دارد آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، شرایط کشور نیز برای دریافت مجوزهای لازم برای اجرای خط 4 با ترک تشریفات مهیا بود که این کار مشهد را در ساخت خطوط قطارشهری جلو می اندازد.
وی با اشاره به اینکه در کنار این دلایل باید به این موضوع توجه کنیم که اوراق مشارکت خط 3 و خط 4 نیز از هم جداست، اظهار کرد: دولت برای هر خط بودجه خاص خود را در نظر می گیرد؛ بنابراین با آغاز حفاری تونل خط 4 توانستیم یک بودجه مازاد نیز با انتشار اوراق مشارکت از دولت بگیریم و از این پس دولت باید برای خط 4 نیز اوراق مشارکت مجزا در نظر بگیرد که این یک امتیاز برای قطارشهری مشهد است.
کیامرز گفت: موضوع قابل توجه دیگر این است که در مجموع در کشور 4 دستگاه حفار وجود دارد که 2 دستگاه آن تقریبا خراب است و فقط 2 دستگاه حفار در مشهد فعال است که با انتقال یکی از آن ها به خط 4، نهایت استفاده را از آن می کنیم.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد