jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۳۲۰۶۳۲   ۲۳ خرداد ۱۴۰۰  |  ۱۱:۳۱

درمیان افزایش تلاش‌ها برای کشف منشاء ویروس کرونا، محققان چینی اعلام کردند که یک نوع جدید از این ویروس را در خفاش‌ها کشف کرده‌اند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا،  ویروس‌های جدید کشف شده در خفاش‌ها شامل ویروسی می‌شود که از نظر ژنتیکی بسیار به کووید-۱۹ نزدیک است.

محققان چینی می‌گویند که این کشف آن‌ها در جنوب غرب چین نشان دهنده انواع مختلف ویروس کرونا در خفاش‌ها و ظرفیت احتمالی آن‌ها برای انتقال به انسان است.

محققان چینی از دانشگاه شاندونگ در مقاله خود که در نشریه "سل" به چاپ رسیده است اعلام کردند: به طور کل ما ۲۴ ژنوم ویروس کرونا را از گونه‌های مختلف خفاش جمع آوری کردیم. یکی از این ویروس‌ها بسیار نزدیک به کووید-۱۹ می‌باشد.

نمونه‌های آزمایشگاهی از خفاش‌های کوچک که در جنگل‌ها زندگی می‌کنند جمع آوری شده است.
با توجه به محققان چینی یکی از ویروس‌های کشف شده از نظر ژنتیکی بسیار مشابه ویروسی است که اکنون بحران کرونا را در جهان ایجاد کرده است. این نشان می‌دهد ویروس‌های مشابه "SARC-COV-۲" همچنان در میان خفاش‌ها در حال گسترش است و در برخی مناطق شیوع این ویروس در میان خفاش‌ها بیشتر خواهد بود.

بحث در مورد منشاء ویروس کرونا از زمانی آغاز شد که وال استریت ژورنال در ۲۳ مه (۲ خرداد) مدعی شد، سه محقق از موسسه ویروس شناسی ووهان چین در نوامبر ۲۰۱۹ علائم شبه کووید-۱۹ داشته و پیش از آن‌که این بیماری حتی در چین اعلام شود برای درمان به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

تنها چند روز پس از انتشار این گزارش بایدن رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای غافلگیرانه خواستار تحقیقات مجدد درباره منشاء ویروس شد.

چین به دفعات مسؤولیت این آزمایشگاه درباره خروج و انتقال تصادفی این ویروس از آزمایشگاه را تکذیب کرده است و تاکید دارد که آمریکا و کشورهای دیگر می‌خواهند با این اتهامات توجهات به شکست خود در زمینه مهار این ویروس را منحرف کنند.