jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۳۲۰۱۷۴   ۲۰ خرداد ۱۴۰۰  |  ۱۶:۴۵

سیاره‌ای عجیب که به تازگی کشف شده، دانشمندانی که به دنبال حیات فرازمینی هستند را شگفت‌زده کرده است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محققان مرکز پیشرانه جت ناسا و دانشگاه نیو مکزیکو سیاره‌ای فراخورشیدی به نام "TOI-۱۲۳۱ b"  کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله M  یا ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.
دانشمندان توانستند ویژگی‌های ستاره و شعاع و جرم سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" را به دست بیاورند. این اطلاعات به آن‌ها در اندازه‌گیری چگالی این سیاره و رسیدن به فرضیه‌هایی درمورد اتمسفر آن کمک کرد.
این سیاره اندازه‌ای کوچک‌تر از نپتون دارد و سه برابر از زمین بزرگ‌تر است و طول مدت گردش آن در مدار ۲۴ روز است. نسبت به زمین هشت برابر به خورشید خود نزدیک‌تر است اما دمای آن مشابه سیاره ماست زیرا کوتوله قرمز قدرت کمتری دارد.

دمای جو این سیاره تقریبا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتی‌گراد) است و یکی از خنک‌ترین سیارات فراخورشیدی کوچک است که می‌توان جو آن را بررسی کرد و ممکن است در ارتفاعات آن ابر وجود داشته باشد و بتوان در سطح آن آب پیدا کرد.

به گفته‌ی جنیفر برت(Jennifer Burt)، دانشمند ناسا و دیانا دراگومیر(Diana Dragomir) دانشیار دپارتمان فیزیک و اخترشناسی دانشگاه نیومیکزیکو، مشاهدات آینده به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر احتمال دارد ابرهایی از جنس آب در سیاراتی با چنین دماهایی تشکیل شود. مطالعات آینده برای درک نحوه‌ی تشکیل آن ضروری است.

دراگومیر می‌گوید: چگالی کم سیاره "TOI-۱۲۳۱ b " نشان می‌دهد که جو قابل توجهی آن را احاطه کرده است و یک سیاره‌ی سنگی نیست. اما ترکیبات و میزان این جو هنوز مشخص نیست.

سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" می‌تواند جوی از هیدروژن یا هیدروژن-هلیوم داشته باشد و یا جو آن از بخار آب تشکیل شده باشد. هرکدام از این موارد منشا متفاوتی را نشان می‌دهند و به ستاره‌شناسان در درک نحوه‌ی تشکیل سیارات نزدیک به کوتوله قرمز و تفاوت آن‌ها با نحوه‌ی تشکیل سیارات نزدیک به خورشید کمک می‌کند.

دانشمندان می‌توانند با بررسی گازهایی که از این سیارات ساطع می‌شوند آن‌ها را بررسی کنند و در این گازها به دنبال نشانه‌هایی از وجود هیدروژن و هلیوم بگردند.

برت می‌گوید: یکی از نتایج جالب این است که در طی دو دهه گذشته، هیچ‌کدام از سیارات جدیدی که کشف کرده بودیم شبیه به سیارات منظومه‌ی شمسی نبودند.

این سیاره‌ی جدید هنوز عجیب است و کمی شبیه به سیارات همسایه ماست. در مقایسه با بیشتر سیاراتی که تاکنون کشف کرده‌ایم که دمای آن‌ها صدها و هزاران درجه فارنهایت بود، سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" تقریبا سرد است.