برخی از انواع غذاها می‌توانند در پیری پوست نقش داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۱۹۹۶۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت سلامت، از جمله این غذاها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

غذاهای ادویه‌دار

بعضی افراد غذاهای تند و ادیه‌دار را دوست دارند و برخی دیگر نمی‌توانند آن را تحمل کنند. غذاهای تند موجب تورم و حتی پارگی رگ‌های خونی و منجر به ایجاد لکه‌های بنفش بر روی پوست می‌شوند.

. اگر مبتلا به روزاسه هستید که در زنان بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد، گرمی ادویه‌ها می‌تواند گرمای بدن و همچنین دمای بدن را افزایش دهد، بنابراین موجب تعریق شده و وزن را کاهش می‌دهد. وقتی قطره‌های عرق با باکتری‌های پوست مخلوط می‌شود، موجب چین و چروک پوست و ایجاد لکه بر روی پوست می‌‌شود.

 

 کره گیاهی

پوست، بزرگترین اندام بدن است و هر آنچه می‌خورید روی آن تاثیر می‌گذارد. بیشتر کره‌های گیاهی به ویژه نوع جامد آن، دارای چربی ترانس است. این چربی‌‌ها، کلسترول بد را افزایش و کلسترول خوب را کاهش می‌دهند و موجب التهاب در بدن می‌شوند. التهاب با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است، دو بیماری که می‌تواند ظاهر فرد را پیر کند.

 

نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا

هرچه میزان نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار بیشتر باشد، سلول‌ بافت‌های بدن سریع‌تر پیر می‌شوند. این نوشیدنی‌ها علاوه بر گاز و کالری، قند افزدنی آن 7 تا 10 قاشق چای‌خوری بیشتر از سایر نوشیدنی‌ها است. این قند همراه با باکتری‌های موجود در دهان اسیدی ایجاد می‌کند که مینای دندان را از بین می‌برد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. سایر اثرات منفی آن، افزایش وزن و خطر بیشتر سکته مغزی و زوال عقل است.

 

شام یخ‌زده

یک شام منجمد می‌تواند نیمی از سدیم یک رژیم‌غذایی سالم روزانه را داشته باشد. وقتی نمک بیش از حد باشد، موجب می‌شود بیش از حد طبیعی آب بنوشید و کلیه‌هایتان لبریز از آب شود. هر مقدار آب اضافی که می‌نوشید، به قسمت‌هایی از بدن که نمک کمتری دارد مانند صورت و دست‌ها منتقل می‌شود. این فرآیند موجب می‌شود تا بدن پف کند.

 

الکل

نوشیدنی‌های الکلی آنگونه که درون لیوان بنظر می‌رسند، روی پوست اثر خوبی ندارند. اگر تاکنون صبح‌ها بعد از یک شب نوشیدن مشروبات الکلی، دچار خشکی دهان شدید، متوجه خواهید شد که الکل بدن را بی‌آب می‌کند و تاثیر زیادی بر روی پوست که ۶۳ درصد آن آب است، می‌گذارد. حتی اگر یک لیوان بزرگ آب بنوشید، تمام اعضای دیگر بدن را پیشتر از پوست بدن آبرسانی می‌کنید. وقتی به اندازه کافی آب نمی‌نو‌شید، پوست بدنتان خشک به نظر می‌رسد و دچار چین و چروک خواهید شد.

 

گوشت‌های فرآوری شده

مصرف پپرونی را ترک کنید. گوشت‌های فرآوری شده، مانند گوشت‌های نمک‌سود، سوسیس، ژامبون و گوشت‌های دودی، پخته یا نمک‌سود می‌شوند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند بدون اینکه مزه‌ی آن بد شود. ماده خوراکی است که هم خوشمزه و هم مضر است. مواد نگهدارنده سدیم‌دار و شیمیایی موجب التهاب در بدن می‌شوند و بدن را از داخل و خارج فرسوده می‌کند. کمی التهاب در بدن خوب است و به بهبود سلول‌های بدن کمک می‌کند. مقدار زیاد آن می‌تواند موجب بیماری‌های قلبی، سکته‌مغزی و دیابت شود.

 

غذاهای سرخ‌شده

دونات یک خوراکی خوشمزه است و بسیار در روغن داغ سرخ می‌شود. این نوع پخت موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد یا مولکول های ناپایدار می‌شود که به مولکول‌های دیگر سلول‌ها آسیب می‌رساند و سالها به سن پوست  می‌افزاید. همچنین می‌توانید رادیکال‌های آزاد را در سایر غذاهای سرخ شده مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، اسنک با آرد ذرت و پنیر موزارلای سوخاری بیابید.

 

غذاهای پخته

غذاهای صرفاً سرخ نشده به این معنی نیست که مضر نیستند. غذاهای پخته مانند کلوچه‌ها و کیک‌ها سرشار از چربی انسداد کننده عروق هستند که وزن را افزایش می‌دهد. همچنین قند آن که موجب دیابت، فشار خون بالا و پوسیدگی دندان می‌شود، کاهش نمی‌یابد(نسبت به سایر خوراکی‌ها). التهاب هم دلیل دیگری برای پرهیز از مصرف غذاهای پخته است. هرچه التهاب بیشتر باشد، احتمال آرتروز، افسردگی، آلزایمر و برخی سرطان‌ها بیشتر می‌شود.

 

گوشت سوخته

گوشت سوخته چگونه است؟ سرخ کردن یا کباب کردن گوشت در دمای بالا موجب تولید محصول نهایی و پیشرفته گلیکاسیون (واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین‌ها) یا عنصر پیری می‌شود. مقادیر کم آن خوب است(بدن ما آن را تولید می‌کند) اما مصرف مقادیر زیاد گوشت سوخته موجب التهابات در بدن می‌شود که بدن را ملتهب می‌کند و موجب بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود.

 

شربت ذرت با فروکتوز بالا

این ماده شیمیایی از خانواده قند و ساکاروز ترکیبی با نام شربت ذرت با فروکتوز بالا است که نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های میوه‌ای را شیرین می‌کند. در میان بسیاری از مشکلات دیگر برای سلامتی‌، در توانایی بدن برای استفاده از مس که موجب تولید کلاژن و الاستین می‌شود، پوست را سالم نگه می دارد و همچنین سرشار از کالری است، اختلال ایجاد می‌کند و فرد را در معرض خطر دیابت و بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد.

 

کافئین

کافئین ادرارآور است. مغز و نیاز فرد به ادرار کردن را تحریک می‌کند و می‌تواند موجب کم‌آبی بدن شود. وقتی بدن آب کافی ندارد، پوست سمومی را آزاد می‌کند. فرد را دچار خشکی پوست، پسوریازیس و چین و چروک می‌کند.

 

آگاو

گرچه آگاو برای بدن بهتر از شیرین کننده‌های مصنوعی است، اما 90٪ فروکتوز است، نوعی قند که فقط در کبد تجزیه می‌شود. هنگامی که کبد بیش از حد کار می‌کند، فروکتوز را به چربی تبدیل کرده و موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد بیشتری می‌شود، ترکیباتی که به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند.

 منبع WebMD
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها