۱۵۰ جایزه برای بوشهر
مدیرکل صداوسیمای بوشهر از رشد کمی ‌و کیفی تولیدات مرکز می‌گوید

۱۵۰ جایزه برای بوشهر

مروری بر آثار شاخص تولید شده در صداوسیمای مرکز بوشهر

قصه پایداری و وحدت

تولید 40مستند تلویزیونی با بیش از 1200دقیقه از دستاوردهای مهم مركز بوشهر  است كه در پنج‌سال گذشته محقق شده‌است.
تولید 40مستند تلویزیونی با بیش از 1200دقیقه از دستاوردهای مهم مركز بوشهر است كه در پنج‌سال گذشته محقق شده‌است.
کد خبر: ۱۳۱۸۰۹۴

از این تعداد 15مستند با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،10مستند با موضوع معارف اسلامی،در موضوع اجتماعی پنج‌مستند، در حوزه گردشگری و محیط‌زیست هشت اثر و دومستند هم درباره مسائل اقتصادی توسط گروه مجرب مركز ساخته‌شده‌است.

صداوسیمای مركز استان بوشهر در سال‌های اخیر سعی داشته تا جهش تولید را در بخش مستند خود رقم بزند و سعی كند با استفاده از ظرفیت بومی، آثار با كیفیت تولید كند. در این مجال نگاهی به مستندها ، سریال‌ها و سایر تولیدات این مرکز انداخته‌ایم.

رافائل؛خاطرات دیروز ساحل نشینان

رشاد بالف، مستندساز چیره‌دست مركز بوشهر سال 97 با ساخت و تولید مستندی در زمینه حیات وحش بوشهر به نام رافائل به معرفی كشتی غرق شده در نزدیكی سواحل بوشهر پرداخت.

در این مستند 40دقیقه‌ای جنبه‌های گوناگون بزرگ‌ترین زیستگاه مصنوعی زیرآب مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

سردار وحدت ؛ به روایت علمای اهل سنت

یكی از ویژگی‌های جمعیتی استان‌بوشهر سكونت جمعی از برادران اهل سنت در بخشی از جغرافیای مركزی و جنوب استان است كه سالیان درازی در كنار هم استانی شیعی خود زندگی مسالمت‌آمیز دارند.

با شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، مستند سردار وحدت به مدت 41 دقیقه گوشه‌های ناگفته و غرورآفرین از این نماد مقاومت و منادی وحدت در مقابله با تهدیدات فرقه داعش را به زبان علمای اهل سنت با هنرمندی عباس حیدری به تصویر كشیده‌است. این مستند سال99 تولید شد.

نخل؛روایت پایداری

مرتضی قائدپوری در مستند نخل كه سال99 جلوی دوربین رفت به اهمیت و فواید اقتصادی این درخت و میوه بهشتی آن در جنبه‌های مختلف زندگی مردم مقاوم استان بوشهر پرداخته‌است.

این مستند به‌مدت 30دقیقه از شبكه‌های مختلف سیما و همچنین شبكه‌استانی بوشهر پخش شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌ است.

مستند خورشید خاك

این مستند به زندگی و مبارزات یكی از روحانیان پیشرو در جریان پیروزی انقلاب اسلامی یعنی شیخ ابوتراب عاشوری می‌پردازد كه در تهییج احساسات عمومی مردم انقلابی استان‌بوشهر در بحبوحه انقلاب57 و شكل‌گیری مبارزات و تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی نقش ممتازی به‌عهده داشت و سرانجام هم در این راه شهد شیرین شهادت را نوشید. این اثر به كارگردانی آقای حسین لطفی نیا به مدت 27دقیقه در سال97 ساخته شد.

سریال مردان نادر

نادر مهدوی را بسیاری با ماجرای پاسخ به تجاوز ارتش آمریکا به آب‌های خلیج‌فارس می‌شناسند. فردی که یک هلی‌کوپتر آمریکایی را سرنگون کرد و چند متجاوز را به هلاکت رساند. نادر مهدوی متولد 1342 در روستای نوکار شهرستان دشتی استان بوشهر است. وی در سال 16 مهر 1366 روی ناو آمریکایی وی‌اس‌اس چندلر به شهادت رسید.

مهدوی را بسیاری فاتح عملیات کربلای سه و اسکله و پایانه نفتی الامیه عراق می‌دانند که به قطع صادرات نفتی عراق از خلیج‌فارس به مدت طولانی منجر شد. شهید مرتضی آوینی در مورد نادر مهدوی می‌نویسد: «کجاست آن شجاعت و توکل و عشقی که مثل نادر مهدوی یا بیژن گرد بر یک قایق موتوری بنشیند و به قلب ناوگان الکترونیکی شیطان خلیج‌فارس حمله برد؟ می‌پرسید این شجاعت و توکل و عشق به چه درد می‌خورد؟ هیچ! به درد دنیاداران نمی‌خورد اما به کار آخرت عشاق می‌آید که آنجاست دار حاکمیت جاودانه عشاق.» حالا با گذشت بیش از 30‌سال از شهادت نادر مهدوی، مرکز صداوسیمای استان بوشهر به یاد این شهید مبارزه با استعمار تولید سریال مردان نادر را دستور کار قرار دادند. سریال مردان نادر با محوریت شهید نادر مهدوی و یارانش و توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه و توسعه دستاوردهای مهم نظامی و دفاعی در خلیج‌فارس و دستگیری تفنگداران آمریکایی در جزیره فارسی اختصاص دارد و به همت صداوسیمای مرکز بوشهر در 26 قسمت به معاونت امور استان‌های صداوسیما ارائه و تصویب شد.

این طرح به ابتکار غلامحسین دریانورد، نویسنده و پژوهشگر بوشهری تدوین شد. دریانورد خود از نیروهای بومی بوشهری است که سال‌ها در عملیات‌های مختلف نیروی دریایی حاضر بود.

سریال مردان نادر، سریالی ۲۶قسمتی در مجموع به مدت حدود ۱۲۰۰دقیقه با مشارکت نیروی دریایی سپاه پاسداران و مرکز سیمای استان‌ها و صداوسیمای مرکز بوشهر تولید و شبکه‌های سراسری
پخش خواهد شد.

قرار است در این سریال به ریشه‌های مبارزه با استکبار و حفاظت از خلیج‌فارس توسط مردمان غیور بوشهر اشاره شود. مردمانی که دلاور مردانی چون شهید ریسعلی دلواری و نادر مهدوی را
تقدیم اسلام و ایران کردند.

«مجموعه پویانمایی «بچه‌های دریا»

رو نمایی از «مجموعه پویانمایی بچه‌های دریا »همزمان با یكصد و چهارمین سالگرد شهید رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار، ویژه كودكان با حضور نوادگان و آخرین نبیره دلیر دلیران تنگستان، كه خود رئیسعلی نام دارد در خانه رئیسعلی دلواری یكی از تولیدات سال گذشته مركز بوشهر بود. این اثر پویانمایی در سه قسمت و به مدت ۵۰دقیقه با مشاركت مالی مركز هنرهای رقومی سپاه امام‌صادق علیه‌السلام برای پخش از شبكه‌های سراسری در روز ۱۲شهریور روز ملی مبارزه با استعمار آماده شد.
در مجموعه پویانمایی بچه‌های دریا سه پسر بچه بوشهری با الگو پذیری از رشادت‌های سردار جنوب ایران و رزمندگان دلیر تنگستان، به مبارزه با ژنرال‌ها و سربازان انگلیسی مهاجم پرداخته و آنها را مجبور به خروج از بوشهر و خلیج فارس می‌كنند.

ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها