رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت خبر داد

ثبت‌نام بیش از ۵۰ هزار دیابتی برای دریافت انسولین قلمی؛ تاکنون + لیست مراکز

دانشمندان سوئدی ادعا می کنند که یک مطالعه بالینی در مورد واکسن احتمالی دیابت نوع یک نتایج امیدوار کننده‎ای را نشان داده است و نتایج این تحقیقات می تواند منجر به این شود که واکسن قطعی درمان دیابت ساخته شود.
کد خبر: ۱۳۱۷۵۷۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، این محققان از دانشگاه لینکوپینگ هستند. آنها در گزارش خود گفتند: این واکسن به بیماران مبتلا به این بیماری اجازه می دهد تا انسولین تولید کنند.

در دیابت نوع یک سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین حمله می کند؛ به این معنی که بدن دیگر نمی تواند سطح قند خون را تنظیم کند و فرد دچار مشکل می شود.

اما اکنون  محققان می گویند که تزریق پروتئینی به نام GAD - گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز - در غدد لنفاوی بیمار ، توانایی تولید انسولین را حفظ می کند و به این ترتیب مشکل فرد برطرف خواهد شد.

محققان در تلاش بوده اند تا دریابند که چگونه می توان سیستم ایمنی بدن را از حمله به سلول های تولید کننده انسولین متوقف کرد.

پروفسور جانی لودویگسون در دانشگاه لینکوپینگ سال ها امکان واکسیناسیون افرادی را که به تازگی دیابت نوع یک را با GAD تشخیص داده اند، بررسی کرده است. امید است که سیستم ایمنی بدن در برابر GAD خود بدن تحمل کند و از بین بردن سلول های تولید کننده انسولین متوقف شود که در نهایت می تواند به این معنی باشد که مبتلایان می توانند مقداری انسولین ایجاد کنند.

پروفسور لودویگسون که در گروه علوم پزشکی و بالینی دانشگاه کار می کند گفت: مطالعات نشان داده است که حتی تولید بسیار کمی انسولین در بدن برای سلامتی بیمار بسیار مفید است.

وی ادامه داد: در افراد دیابتی که به طور طبیعی مقدار مشخصی انسولین تولید می کنند به این راحتی افت قند خون مشاهده نمی شود. آنها همچنین خطر کمتری برای ابتلا به بیماری «کتواسیدوز»دارند که ممکن است هنگام پایین آمدن سطح انسولین ایجاد شود.

در یک مطالعه بالینی فاز دو،  به 190 شرکت کننده بین 12 تا 24 ساله که طی شش ماه مبتلا به دیابت نوع یک تشخیص داده شده بودند ، پروتئین GAD به غدد لنفاوی خود تزریق شد.

یک گروه سه آمپول  که به فاصله یک ماه تزریق شد  با ماده ای به نام GAD-alum دریافت کردند. به گروه دیگر دارونما داده شد.

تولید انسولین طبیعی شرکت کنندگان در آغاز مطالعه و پس از 15 ماه اندازه گیری شد. دانشمندان همچنین میزان قند خون طولانی مدت شرکت کنندگان و میزان مصرف انسولین مکمل در روز را ثبت کردند.

این مطالعه که در ژورنال Diabetes Care منتشر شده است نشان داد که عوامل ژنتیکی در چگونگی واکنش شرکت کنندگان به واکسن دیابت نقش دارند.

در حالی که واکسن از نظر میزان تولید انسولین درمان قابل توجهی ایجاد نکرده است اما به هر حال تأثیر مثبتی دارند و به نظر نمی رسد عوارض جانبی منفی روی شرکت کنندگان داشته باشد.

دیابت نوع یک، یک بیماری خود ایمنی غیرقابل پیشگیری است که معمولاً در کودکی ایجاد می شود ، اما نوع دو بیشتر ناشی از رژیم غذایی نامناسب است.

افراد زیادی در سراسر جهان از دیابت رنج می برند و مجبور به استفاده از دارو هستند.

این عارضه وقتی رخ می دهد که بدن به اشتباه سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده را که سطح قند خون را حفظ می کنند ، هدف قرار می دهد.

در نتیجه این اتفاق  می تواند اندام های اصلی بدن را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و مبتلایان مجبور می شوند خود را به طور منظم انسولین تزریق کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها