سازمان هواشناسی هشدار داد؛

تداوم رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور / احتمال وقوع طوفان شن در ۷ استان

سازمان هواشناسی با صدور سه هشدار از تداوم وقوع رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور، احتمال رخداد طوفان شن در ۷ استان وافزایش ارتفاع موج در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۱۷۴۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب آورده است: وقوع رگبارو رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در مناطق مستعد تگرگ امروز (۴ خردادماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، قم، مرکزی و تهران و چهارشنبه (۵ خردادماه) برای استان‌های مازندران، گلستان، نیمه شمالی سمنان، ارتفاعات استان‌های تهران و البرز پیش‌بینی می‌شود.

بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، وقوع صاعقه و برق‌گرفتگی، احتمال سیلاب، آبگرفتگی معابر، کاهش کیفیت هوا و خسارت به محصولات کشاورزی دز این شرایط پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی نیز نسبت به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در چرای دام‌ها در ارتفاعات و در مجاورت رودخانه‌ها و مسیل‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارت به محصولات کشاورزی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با رشد ابرهای همرفتی، وقوع رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گرد و خاک با احتمال تگرگ در مناطق مستعد را امروز (۴ خردادماه) کرمانشاه، لرستان، همدان، شمال سمنان، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، یزد، شرق هرمزگان، شمال فارس، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه (۵ خردادماه) در اردبیل، جنوب آذربایجان شرقی، شرق کردستان، زنجان، نیمه شمالی همدان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، نیمه غربی خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات کرمان به همراه دارد.

این شرایط جوی پنج‌شنبه (۶ خردادماه) برای شرق سمنان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات تهران پیش‌بینی می شود و احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال برخورد صاعقه، و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب مسیل‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و تقویت سازه‌های موقتی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به تغییر نوع توده هوا و توام با افزایش شیو فشاری آمده است: وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک و احتمال رخداد طوفان شن فردا (۵ خردادماه) برای استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و پنج‌شنبه (۶ خردادماه) برای شرق یزد، شرق کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا و افزایش غلظت ذرات معلق در هوا از مخاطرات این شرایط جوی است بنابراین اتخاذ تمهیدات لازم جهت کاهش خسارت وزش باد، استحکام سازه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی و سازه‌های در حال ساخت، کنترل پوشش گلخانه‌ها و نهالستان‌ها، آمادگی دستگاه‌های خدمـت رسان جهت انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید از ظهر چهارشنبه (۵ خردادماه) تا جمعه (۷ خردادماه) باعث افزایش ارتفاع موج به ۱.۵ متر تا دو متر در مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز، در استان‌های بوشهر، هرمزگان و مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک، نیمه سنگین، قفس‌ها و تورهای صیادی وجود دارد و ایجاد محدودیت در فعالیت‌های دریایی توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: در پی وزش باد شدید از فردا ( ۵ خردادماه) تا پیش از ظهر پنج‌شنبه (۶ خردادماه) در سواحل افزایش ارتفاع موج به ۱.۵ تا دو متر و دور از ساحل تا ۲.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

از مخاطرات این شرایط جوی می‌توان به احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک قفس‌ها و تورهای صیادی اشاره کرد و سازمان هواشناسی نسبت به ممنوعیت شنا، محدودیت تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک و سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحلی توصیه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها