محققان آمریکایی می‌گویند برخی مواد غذایی که در ظاهر سالم به نظر می‌رسند، برای کودکان مضر هستند.
محققان آمریکایی می‌گویند برخی مواد غذایی که در ظاهر سالم به نظر می‌رسند، برای کودکان مضر هستند.
کد خبر: ۱۳۱۵۲۳۷

به گزارش جام جم آنلاین، بوتولیسم یکی از بیماری‌های رایجی است که سالانه شمار زیادی از کودکان را در جهان درگیر می‌کند و دلیل اصلی بروز آن باکتری موجود در عسل است. این بیماری به طور جدی سیستم ایمنی بدن کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بوتولیسم تنها یکی از بیماری‌هایی است که از مواد غذایی به ظاهر سالم به کودکان منتقل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد مواد غذایی بی شماری وجود دارند که گرچه در ظاهر بی خطر به نظر می‌رسند اما مصرف آن‌ها می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد.

در این مطلب به مواد غذایی که کودکان نباید مصرف کنند و جایگزین مناسب آن‌ها می‌پردازیم:

۱- آب میوه، نوشابه یا نوشیدنی‌ های انرژی زا

براساس اعلام مرکز پزشکی کودکان آمریکا، کودکان زیر یک سال نباید از آب میوه استفاده کنند و کودکان بالاتر از این سن تنها می‌توانند به صورت محدود آب میوه بنوشند. همچنین نوشیدنی‌های انرژی زا به هیچ عنوان نباید در کودکان مصرف شود، زیرا روغن گیاهی موجود در آن می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در آن‌ها شده و سیستم عصبی، پوست، و ذهن کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین نوشیدنی برای کودکان کم سن شیر و یا ماست است که می‌توانید آن‌ها را به میلک شیک اضافه کنید.

۲- پاپ کورن تهیه شده در ماکروویو

بسیاری از مردم برای تهیه پاپ کورن از ماکروویو بهره می‌گیرند. با این حال، کمتر کسی می‌داند که کیسه‌های مورد استفاده برای تهیه پاپ کورن در ماکروویو مواد شیمیایی خطرناک منتشر می‌کنند. این مواد خطرناک می‌تواند رشد کودکان را تحت تاثیر قرار داده و حتی منجر به سرطان شود.

با این حال، می‌توانید با استفاده از یک قابلمه نچسب و کمی روغن زیتون، بر روی اجاق گاز خانه در کمتر از ۷ دقیقه پاپ کورن سالم و خوشمزه تهیه کنید.

۳- غذا‌های کنسرو شده

«بسفونل آ» یک ترکیب سمی است که در پلاستیک و به میزان بیشتر در مواد غذایی کنسرو شده وجود دارد. این ترکیب سمی می‌تواند بر روی رشد کودکان تاثیر گذاشته، سیستم تولید مثل و مغز را متاثر کند و باعث ایجاد سرطان شود. از این رو، بهتر است مواد غذایی تازه را جایگزین مواد غذایی کنسرو شده کنید. استفاده از رب‌های دست ساز به جای رب‌های کنسرو شده و نیز سبزیجات تازه به جای سبزیجات کنسروی کارخانه ای، بهترین گزینه در این زمینه است.

۴- هات دات و گوشت‌ های فرآوری شده

هات داگ و به طور کلی هر فرآورده گوشتی را باید از رژیم غذایی کودکان حذف کرد. تحقیقات انجام شده از سوی مرکز سرطان آمریکا نشان می‌دهد مصرف تنها ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کلون را به میزان ۱۸ درصد افزایش دهد. محققان انگلیسی نیز می‌گویند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده افراد باید فرآورده‌های گوشتی به ویژه سوسیس را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

بهترین جایگزین برای این مواد غذایی، محصولات غذایی تولید شده از ماهی است. یک برگر تهیه شده از ماهی سالمون یا قزل آلا جایگزین بسیار مناسبی برای برگر گوشت قرمز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها