شرکت دانش بنیان «آرمان تجهیز مدیسا» خدمات متنوعی را در حوزه طراحی و ساخت محصولات تشخیصی ارتوپدی ارائه می‌کند

با آرامد ریشه دردهای اسکلتی - عضلانی را پیدا کن

شرکت دانش‏ بنیان «کشت و توسعه گیاهان دارویی بیستون شفا» برای اولین‎بار در ایران روغن خوراکی سالمی از گیاه کاملینا تهیه کرده‎ است

با روغن کاملینا سالم زندگی کن

روغن یکی از مواد غذایی مورد نیاز روزانه در هر خانه‎ای است که این روزها انتخابش بسیار دشوار شده است؛ زیرا تنوع محصولات زیاد شده است و شعارهای تبلیغاتی غیر واقعی هم فراوان به چشم می‎خورد.
کد خبر: ۱۳۱۵۰۲۸

این محصول غیر از جنبه سلامتی و مصرف برای مردم، محصول بسیار مهمی برای اقلیم و محیط‌زیست کشور به حساب می‎آید.

از آن جایی که کشور ما با بحران کم‌آبی مواجه است و یکی از دغدغه‎های قدیمی و مهم در کشاورزی اصولی و علمی، توجه به نیاز آبی محصولات است، دقت در انتخاب بذرهای روغنی برای کاشت هم اهمیت فراوانی پیدا می‏ کند.

اضطرار کم ‏آبی در کشور حکم می‏ کند که هر گیاهی با هر ویژگی و نیاز آبی در زمین ‏های کشاورزی کاشته نشود و برای محصولاتی که مصرف‎شان در کشور ضروری است جایگزین‎های مناسبی پیدا شود.

در این رابطه شرکت دانش‎بنیان «کشت و توسعه گیاهان دارویی بیستون شفا» با در نظر گرفتن نیاز مردم به روغن سالم و همچنین شناسایی انواع گیاهان و دانه‎های روغنی، برای اولین بار در ایران بذر گیاه کاملینا را در مقیاس وسیع تولید کرده‏است. گیاهی که متناسب با شرایط کم‏آبی کشور برای کاشت انتخاب شده و می‎تواند بدون ایجاد هیچ مشکلی نیاز افراد را به روغن خوراکی برطرف کند.

دکتر حسین رستمی احمدوندی مدیرعامل شرکت دانش بنیان کشت و توسعه گیاهان دارویی بیستون شفا و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور است که به همراه دکتر دانیال کهریزی، استاد دانشگاه رازی کرمانشاه و عضو هیئت مدیره این شرکت، پروژه اصلاح، سازگاری و معرفی گیاه دارویی روغنی کاملینا در ایران را اجرا کرده‌اند.

شناخت نیاز کشور و توجه به کم‎آبی

دکتر کهریزی عضو هئیت مدیره شرکت بیستون شفا درباره این که چه شد در این شرکت سراغ گیاه کاملینا رفتند به جام‌جم می‎گوید: «در زمینه کشاورزی در ایران دو معضل بزرگ وجود دارد که باید با توجه به آنها و شناسایی دقیق و بررسی جوانب مختلفش ایده‏های نو را ارائه داد. مسأله اول این است که 95 درصد روغن خوراکی که ما در ایران مصرف می‌کنیم وارداتی است. مسأله دوم این که بیشتر از 70 درصد اراضی کشور تحت کشت محصولات دیم هستند.

دانه‎های روغنی که تولید داخل هستند معمولا در مناطق بسیار پرآب کشت می‎شوند و نیاز به آب زیادی دارند، این باعث می‎شود در تمام سطح کشور امکان کشت و زراعتشان وجود نداشته‌باشد.

زمانی که در سفر تحقیقاتی‎ام به کشورهای اروپایی با گیاه کاملینا آشنا شدم به این فکر افتادم که این گیاه علاوه بر صرفه‎جویی در مصرف منابع آبی کشور می‎تواند نیاز مردم به روغن سالم را هم برطرف کند و به همین خاطر تلاش کردم تا بستر لازم برای اجرایی‌کردن این ایده را فراهم کنم. تا اینکه بالاخره در سال 93 با اخذ مجوز دانش‌بنیانی شرکت در مسیر تولید و توسعه بذر کاملینا قرار گرفتیم.

چالش‎های کارآفرینی در حوزه مواد غذایی

دکتر رستمی، مدیرعامل شرکت بیستون شفا می‎گوید: «متاسفانه در مسیر تولید و توسعه اراضی تحت کشت کاملینا با مشکلات زیادی مواجه بوده و هستیم. گیاه کلزا نمونه وارداتی دانه‎های روغنی است که بسیار حمایت شده و در حال حاضر هم شرکت‎های زیادی از این گیاه روغن تولید می‎کنند.

این در حالی است که در مراحل معرفی و تولید بذر آن در کشور حمایت چندانی از ما صورت نگرفت و ناچار شدیم تمام موارد را با هزینه شخصی پیش ببریم و گاهی با کمک پایان‌نامه‎های دانشجویی حوزه عملی و کاشت آن را ارتقا دهیم.

گیاه کاملینا در حال حاضر کاملا با شرایط کشور ما تناسب پیدا کرده و تولید داخل به حساب می‏‎آید. فرآیند تایید و بررسی در سازمان غذا و دارو به دلیل حساسیت‏هایی که برای مواد خوراکی وجود دارد معمولا طولانی است به همین خاطر تا دو سال زمان لازم است تا بتوانیم این محصول را به شکل گسترده‎تر در بازار ارائه کنیم.»

چرا کاملینا را به عنوان روغن خوراکی انتخاب کنیم؟

1- ارزش غذایی بالا

روغن گیاه کاملینا جزو با کیفیت‏ترین روغنها محسوب می‌شود زیرا مرکب از ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ بوده و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید، در روغن آن موجود است که برای سلامت مغز، چشم و اعصاب مفید است و از بروز بیماری‌های عصبی و آلزایمر جلوگیری می‌کند. از طرفی این روغن با کاهش تری گلیسیرید خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. ترکیب روغن کاملینا با عصاره رزماری برای کاهش درد، التهاب و تورم مفاصل مفید است.

2-مقاومت بالای گیاه

این گیاه در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری خاک، آفتهای نباتات و امراض گیاهی بسیار مقاوم است.

3-قابل استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی

خواص مفید و اثرگذار کاملینا برای پوست و سلامتی می‎تواند آن را به یکی از پر کاربردترین مواد لازم برای صنایع آرایشی و بهداشتی تبدیل کند. این روغن همانند روغن زیتون برای ماساژ پوست سر استفاده می‌شود و باعث جلوگیری از خشکی پوست سر و شوره شده و از شکنندگی تارهای مو جلوگیری می‌کند. از طرفی ماساژ پوست با استفاده از این روغن به دلیل مقدار کافی ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3 و عطر ملایم پوستی صاف و مرطوب را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

4- امکان کشت دیم در مناطق کم آب

با توجه به بحران خشکسالی در کشور و لزوم حفظ منابع ارشمند آبی لازم است از گیاهانی برای صنایع غذایی استفاده شود که آب کمتری نیاز دارند. کاملینا گیاهی است که به شکل دیم و با آب بسیار کم به عمل می‎آید و امکان بهره‎برداری بهینه از زمین‎های بلااستفاده را فراهم می‎کند.

راه های ارتباط با «کشت و توسعه گیاهان دارویی بیستون شفا»

سایت: www.camelina.info

اینستاگرام: camelina.ir@

تماس: 

09188568163 مدیرعامل
09183322235 رئیس هیات مدیره

آدرس: کرمانشاه. سه راه ۲۲ بهمن. پارک علم و فناوری کرمانشاه

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها