فارس: رئیس قوه قضائیه گفت: برداشتها از سیاستهای کلی ، اصل 44 و سند چشم انداز 20 ساله در مجمع تشخیص مصلحت نظام یکسان نیست.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۰

سید محمود هاشمی شاهرودی شامگاه سه شنبه در دیدار حدود 100 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات قوه قضائیه با اشاره به اهمیت اجرائی شدن اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد: اجرای این اصل به ویژه پس از ابلاغ و تاکید مقام معظم رهبری ، میبایست مسئله اصلی کشور باشد و همه قوای کشور باید در احیا این اصل مهم و حیاتی متمرکز و همراه باشند.
وی گفت: باید دیدگاه اقتصادی سه قوه در باره این موضوع یکسان شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که مجمع تشخیص مصلحت نظام، محل اجتماعی نخبگان هر سه قوه است ، متذکر شد: با این حال بعضا دیده می شود که در مجمع تشخیص مصلحت برداشتها از سیاستهای کلی ، اصل 44 و سند چشم انداز 20 ساله یکسان نیست و لذا معتقدم باید برای رفع این مشکل میان قوای سه گانه به فهم مشترک برسیم. رئیس قوه قضائیه آن چه که آن را اختلاف نظر شدید قوای سه گانه در اجرای سیاستهای اقتصادی اصل 44 دانست پیشنهاد کرد که برای رفع این مسئله ، یک سری نشستهای مشترک میان سه قوه برای بررسی این اختلاف نظرها تشکیل ، تا دیدگاههای طرفین به هم نزدیک شود و در اجرا نیز مشکلی پیش نیاید.
به گفته هاشمی شاهرودی در صورتی که چنین نشستهایی برگزار شود چه بسا خط قرمز سیاستها در مجمع مصلحت هم مشخص میشود.
رئیس قوه قضائیه در ادامه، جلسات هفتگی و دیدارهای مردمی مسئولان قضایی در تهران و مراکز استانها و شهرستانها را مورد اشاره قرار دارد و گفت:این برنامه در دستگاه قضائی سابقه نداشته که اکنون در دستگاه قضایی ایجاد و به فرهنگ مبدل شده است که راهکار خوبی برای احقاق حقوق مردم و تظلم خواهی می باشد.
به گفته هاشمی شاهرودی ، یکی از اثرات مثبت دیدارهای مردمی این است که قضات در صدور آرا حساسیت بیشتر به خرج دهند و از صدور آرایی که بعضا ناشی از غفلت و جهل و غرض باشد پرهیز نمایند.
رئیس قوه قضائیه همچنین در پاسخ به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای تقویت تعامل و همکاری مسئولان قضائی و سازمانهای تابعه قوه قضائیه در سراسر کشور با وکلای ملت گفت: امیدورایم این مسئله را با صدور بخشنامهای پیگیری کنیم.
هاشمی شاهرودی همچنین به آسیب های اجتماعی و نیز جرائمی همچون رشوه ، جعل ، رانت خواری ، زمین خواری ، رشوه ، مواد مخدر و... اشاره کرد و رفع این معضلات را مستلزم اصلاح و بازنگری در قوانین دانست.
رئیس قوه قضائیه در این رابطه از نمایندگان مجلس خواست روی قوانین قدری بیشتر کار کنند تا قوانینی پخته تصویب شود.
وی همچنین آمادگی قوه قضائیه را برای تشکیل کمیتهای مشترک و متشکل از نمایندگان دستگاه قضائی و مجلس برای کار کارشناسی بیشتر روی لوایح و طرح های قضایی اعلام کرد.
در آغاز این دیدار سه ساعته محمد قمی ، بلوکیان ، امیدوار رضائی ، محمد یاری ، رسولی نژاد ، عباسپور ، حسن وند ، مراد زهی ، سید محمود بجستانی ، حسن وند نماینده خرم آباد ، محمد صادق نیرومند ، پشنگ ، سعدون زاده، حسین پاپی ، مروتی نماینده خلخال ، عباسی نماینده محلات و دلیجان ، غضنفر آبادی نماینده بم ، مرتضوی نماینده فارسان ، ولی آذروش نماینده اردبیل ، قدرت الله علیحانی ، غیاثی مرادی و علی زادسر به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات خود در خصوص مسایل محلی و ملی پرداختند.
اصل 44 قانون اساسی ، حمایت از سرمایه گذاری ، رفع اطاله دادرسی ، وضعیت زندانها ، زمین خواری ، مواد مخدر و... از جمله موضوعات مورد بحث نمایندگان مجلس بود.
تعدادی از نمایندگان با گلایه از همکاری ضعیف مقامات قضائی محلی با نمایندگان مجلس ، به هاشمی شاهرودی گفتند که رئیس دستگاه قضایی از آنان بخواهد برای حل مشکلات و خواسته های مردم ، با وکلای مردم همکاری تنگاتنگ داشته باشند.
امیدوار رضائی رئیس کمیسون بهداشت مجلس هم با اشاره به راه اندازی دادگاههای تخصصی اصل 44 قانون اساسی ، از رئیس قوه قضائیه خواست، نسبت به راه اندازی دادگاههای ویژه سلامت تدبیری اتخاذ کند.
غفوری فرد نماینده تهران هم به لایحه جرم سیاسی اشاره کرد و از هاشمی شاهرودی خواست نمایندهای را معرفی کند تا در کمیته مشترک، ابعاد و زوایای این لایحه بررسی و برای تصویب نهایی به مجلس فرستاده شود.
محمد یاری ، حسن وند ، مراد زهی و سعدون زاده هم 4 نمایندهای بودند که از وضعیت زندانها انتقاد کردند.
آنان گفتند در زندانی مثلا با گنجایش 600 نفر ، دو هزار و 500 نفر زندانی در شرایط کاملا نامناسب و بدون تفکیک سنی و نوع جرم ارتکابی و سوابق گنجانده شدهاند.
عباسپور نماینده ارومیه و علیخانی نماینده بوئین زهرا هم با اشاره به نارضایتی روستائیان و کشاورزان از سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به دلیل توقیف اراضی کشاورزان ، از رئیس قوه قضائیه خواستند بخشنامهای صادر کند که در آن از قضات خواسته شود به محض شکایت سازمان منابع طبیعی ، روستائیان را بازداشت نکنند.
اگرچه در این دیدار نمایندگانی از همه فراکسیونها حضور داشتند اما هیچکدام از چهرههای منتقد به قوه قضاییه همچون علی زاکانی ، مهدی کوچکزاده و محمد دهقان در ترکیب حضار شرکت نداشتند.
در پایان دیدار 3 ساعته نمایندگان با رئیس قوه قضاییه ، شرکتکنندگان در ضیافت شام سیدمحمود هاشمی شاهرودی شرکت کردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها