شاید دغدغه مهم ما این باشد شب‌های قدر که سرنوشت یک‌ساله انسان در آن مقدر می‌شود را چگونه بگذرانیم.
کد خبر: ۱۳۱۳۷۱۵
مخصوصا که احیا و شب‌ زنده‌داری در این شب‌های عزیز از مستحبات است. تا صبح چه کنیم و چه بگوییم؟ بزرگان ما چه می‌کردند؟ سیره عالمان دین در این شب‌ها چه بوده؟ آیا فقط باید دعا کرد و نماز خواند؟ کار دیگری هم می‌شود کرد؟ جالب است بدانیم مذاکره علمی و یادگیری احکام و علوم اسلامی و مطالعه کتاب‌های علمی و دینی از بافضیلت‌ترین اعمال شب قدر است که در سیره عالمان دین و فقهای شیعه فراوان دیده شده است. از این رو برای بهره‌گیری بیشتر از شب‌های قدر این سه‌گانه را حتما بخوانیم.

قرآن کریم
قرآن کتاب زندگی است. کتابی است از جانب خدا برای انسان‌سازی و این‌که انسان چگونه باید در دنیای مادی زندگی خود را تنظیم کرده و پیش ببرد و در عین تنظیم امور مادی زندگی خود چگونه زندگی‌اش را رنگ خدایی بزند و هم دنیای خود را بر اساس فطرت خود و خواست خدا صورت دهد و هم آخرت خود را قرین رضایت پروردگار عالم سازد. با این منطق شب قدر قرآن کریم را با نگاه خودسازی و تنظیم زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و بهره‌گیری از دستورات نورانی‌اش برای زندگی بهتر و سعادت دنیا و آخرت بخوانیم.

نهج البلاغه
رابطه نهج‌البلاغه با قرآن تنگاتنگ و نزدیک است و از همین رو نهج‌البلاغه را برادر قرآن اخ‌القرآن نامیده‌اند. نهج‌البلاغه کلمات بلند امیرالمومنین علی(ع) با سه موضوع اصلی است؛
اعتقادات که علی‌(ع) آن را با یک بینش و ذوق معنوی و عرفانی بیان کرده
مسائل اجتماعی و سیاسی مربوط به زمان خود، کل جامعه و کل تاریخ
اخلاق، سبک زندگی و تربیت نفس و تزکیه انسان
این کتاب برای هر نوع سلیقه، سواد و جایگاه، مطالب مفید و معارف بلندی دارد. توصیه می‌کنم در شب‌های قدر برای انس بیشتر با این کتاب ارزشمند کلمات قصار آن که بسیار کوتاه، گویا، شیرین و زندگی‌ساز است را حتما بخوانید.

صحیفه سجادیه
این کتاب شریف دومین کتاب تدوین‌ شده در صدر اسلام و جهت اهمیت بعد از قرآن کریم و نهج‌البلاغه قرار دارد و اخت‌القرآن، زبور آل محمد و انجیل اهل‌بیت لقب گرفته و در لباس دعا، معارف اسلامی، مفاهیم اخلاقی و سبک زندگی بیان کرده است. صحیفه سجادیه درس حکمت، عبرت و راهنمای زندگی سعادتمندانه است و با ناله‌های عاشقانه انسان‌ساز و جامعه‌ساز است. اگر فرصت به خواندن همه دعاها  را  نکردید حتما دعاهای یکم، هفتم، دوازدهم و بیستم صحیفه سجادیه را در این شب‌ها بخوانید.
و حرف آخر این‌که این روزها به‌شدت به روشنگری راه، توفان فکری برای پیدا کردن مسیر و تغییر ادبیات نیایش برای رسیدن به محبوب هستی نیازمندیم.
خواندن این سه‌گانه در شب‌های قدر و تدبر و عمل به آنها تا پایان مسیر زندگی برایمان راهگشا و روشنگر است. ان‌شاءا...
 
منبع: علی اکبر سبزیان - مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها