زائران نیمه‌ شب ماه
گزارش پشت صحنه از ویژه‌برنامه سحر «ماه من» شبکه 3 و گفتگو با تهیه‌کننده و مجری برنامه

زائران نیمه‌ شب ماه

گفت‌و‌گو با شهرام خلج، چهره‌پرداز باسابقه تلویزیون

هر کاراکتری، قصه خودش را دارد

شهرام خلج، طراح چهره‌ پرداز باسابقه‌ای است كه توانایی‌ های خود را در سریال‌ هایی مثل معمای‌ شاه، گشت‌ پلیس و بچه‌ محل كه هر یك نیز در گونه خاصی هستند، نشان داده است.
شهرام خلج، طراح چهره‌ پرداز باسابقه‌ای است كه توانایی‌ های خود را در سریال‌ هایی مثل معمای‌ شاه، گشت‌ پلیس و بچه‌ محل كه هر یك نیز در گونه خاصی هستند، نشان داده است.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۰۵

شهرام خلج از آن چهره‌پردازانی است كه با وجود تنوع فعالیت، اما همواره بی‌ادعا، سطحی بالا از كیفیت كاری خویش را ارائه داده و همین هم باعث توجه به كارهایش شده است.

با شهرام خلج درباره فعالیت‌ های تازه و كیفیت محصولات تلویزیون گپ زده‌ایم:

از كارهای تازه‌تان بگویید.

گروه تولید برنامه «كلبه عموپورنگ» به كارگردانی داریوش فرضیانی كه من طراحی گریم آن را برعهده دارم، در این مدت اقدام به تولید بخش جدید برنامه كرد و ضمن داشتن جذابیت برای كودكان، برای خانواده‌ها هم دیدنش جذابیت دارد. ساختار برنامه طوری است كه از طریق درگیر كردن كودكان و والدین پیام خود را می‌دهد. درنظر گرفتن رگه‌های كمدی و موزیكال موجب شده سریال تقریبا كوچك و بزرگ را تحت‌تاثیر قرار دهد. داریوش فرضیایی خودش سابقه سال‌ها كار كودك را داشته و در این مجموعه نیز كوشیده با استفاده از بازیگران باتجربه و متن‌های جذاب به سمت افزایش دامنه مخاطبان برود.
چهره‌پردازی كلبه عموپورنگ به‌خصوص با تنوع شخصیت و طراحی منحصربه‌فرد گریم هركدام از آنها، از جمله عوامل تاثیرگذار بوده است.

هر شخصیتی داستان و ویژگی‌هایی دارد كه از طریق همان ویژگی‌ها و نقشی كه در ماجراها دارد، برایش طراحی چهره صورت می‌گیرد‌. این طراحی چهره باید به سمتی برود كه فضای شاد و مفرح حاكم بر كلیت كار نیز حفظ شود و همه كاراكترها كنار هم، یك هارمونی جامع داشته باشند تا كلیت كار موردتوجه قرار گیرد.

به عنوان چهره‌پردازی كه سابقه سال‌ها فعالیت در سریال‌های مخاطب‌ پسند داشته‌، دامنه مخاطبان تلویزیون را چطور می‌بینید؟

نكته مهم در كیفیت آثار تلویزیونی و محبوبیت بین مردم، تبلیغ دهان‌به‌دهانی است كه مردم انجام می‌دهند و سریال یا برنامه‌ای ناگهان بین مردم دارای محبوبیت می‌شود. سریال پایتخت چنین رویكردی داشت و به‌تدریج بین مردم موردتوجه قرار گرفت و به جایی رسید كه چند فصل پی‌درپی از آن تولید شد. بیننده وقتی چند قسمت از سریالی را ببیند و خوشش بیاید، مطمئنا به دوست و فامیل و آشنا هم توصیه می‌كند سریال را ببینند و دیری نمی‌گذرد كه سریال در كانون توجهات قرار می‌گیرد. حواشی‌سازی برای آثار، شاید در كوتاه‌مدت بتواند موتور انگیزشی برای بیننده باشد كه برود سریال را ببیند، ولی در بلندمدت همان كیفیت قطعی خود سریال است كه اسباب توجه را موجب می‌شود.

به‌غیر از بحث درام و داستان‌پردازی چه عواملی را در تولید یك سریال موثر دارای نقش می‌دانید؟

به نظرم برنامه‌سازان و كارگردان‌های سریال‌ها در آثارشان ضمن توجه به كیفیت فنی باید در بحث فیلمبرداری و طراحی‌صحنه و لباس و انتخاب لوكیشن و گریم هم دقت كنند. همه عوامل پشت‌صحنه را باید به اندازه عوامل جلوی دوربین جدی گرفت تا حاصل كار قابل‌قبول باشد.

در داستان‌پردازی چقدر باید بر تنوع ژانر تاكید كرد؟

فكر می‌كنم به‌غیر از تنوع ژانری اگر از داستان‌های با سوژه‌های بومی و ایرانی استفاده شود كه برای مخاطب آشنا باشد بسیار بیشتر می‌تواند مخاطب داشته باشد. بیننده ایرانی عاشق اصالت و ریشه‌هاست و برای همین است كه سریال‌های تاریخی كه از آداب‌ورسوم ایرانیان در ادوار مختلف می‌گویند، مخاطب دارند.

یكی از عوامل شكل‌دهنده به رویدادهای یك‌ سال اخیر مساله كرونا بوده است. تلویزیون هم خیلی سعی كرده منطبق با شرایط كرونایی به تولید محتوا بپردازد.

به نظرم باید رسانه‌ملی با توجه به شرایط كرونایی و این‌كه مردم اوقات بیشتری در منزل هستند، با برنامه‌ریزی نسبت به تولید آثار متنوع و خوب اقدام كند؛ اتفاقی كه در ماه‌های اخیر در تلویزیون شاهد آن هستیم و برنامه‌های باكیفیتی تولید و سعی كرده‌اند چابك‌تر عمل كنند، ولی نیاز داریم این فعالیت‌ها ادامه یابد و مستمر شود.

تولید هم نیاز به هزینه دارد و گاهی كمبود هزینه، تولیدات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

باید با شناخت مختصات دوران جدید نسبت به تولید مبادرت كرد. مضیقه‌های اقتصادی در همه كارها هست، ولی نباید باعث افت كیفی شود و باید طوری برنامه‌ریزی برای تولید انجام شود كه استفاده بهینه از امكانات و بودجه را شاهد باشیم، تا درنهایت رضایت عوامل جلب‌ و با حفظ كیفیت، رضایت مخاطب نیز رقم بخورد. مخاطب از سازندگان، محصول باكیفیت می‌خواهد و كاری ندارد بودجه كم است یا با تاخیر پرداخت می‌شود. مخاطب را باید جدی گرفت و نگذاشت نسبت به محصولات بدبین شود.

برای رونق به فراغت مردم به‌غیر از تولید برنامه‌های تازه چه می‌توان كرد؟

برای استفاده مناسب از آرشیو باید برنامه‌ریزی داشت. تلویزیون آرشیوی غنی و پر از محصولات خاطره‌انگیز دارد كه می‌توان با برنامه‌ریزی درست و تقسیم‌بندی آنها میان شبكه‌های مختلف، شرایط بازپخش‌شان را فراهم كرد‌. مستند، داستانی، مسابقه، برنامه تركیبی گفت‌وگومحور و... در آرشیو موجود است و حالا با یك پالایش و ارتقای كیفیت تصویری، می‌توان شرایط استفاده بهتر از آنها را فراهم كرد تا مخاطبان نوجوان و جوان كه پیشتر این محتواها را ندیده‌اند بتوانند آنها را ببینند و از آن‌طرف استانداردهای تصویری تلویزیون در دوره‌های مختلف هم معلوم شود.

آرشام خدادوست - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها