یکی از موضوعات مهم در روزه‌ داری این است که فرد روزه‌دار باید برای حفظ سلامت خود میزان آب بدن را حفظ کند.
یکی از موضوعات مهم در روزه‌ داری این است که فرد روزه‌دار باید برای حفظ سلامت خود میزان آب بدن را حفظ کند.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، آن چه می‌تواند یک فرد روزه‌ دار را اذیت کند و به بدن او آسیب برساند، کم آبی است.

ماه رمضان امسال شاید در اوج روزهای گرم سال نباشد اما روزها تقریبا طولانی است و در برخی شهرها هوا گرم هم شده است.

یکی از موضوعات مهم در روزه‌ داری این است که فرد روزه‌دار باید برای حفظ سلامت خود به طور کامل تلاش کند و یکی از این موارد مهم، حفظ میزان آب بدن است.

علایم کم آبی بدن چیست؟

عدم تعادل بین آب وارد شده به بدن و خارج شده از آن، یعنی دفع مقدار زیادی آب از بدن را کم آبی می‌گویند.

هنگامی که نفس می‌کشیم، هوا به همراه مقداری آب از بدن خارج می‌شود. هنگامی که عرق می کنیم، مقداری آب از دست می‌دهیم تا بدن سرد شود.

هنگامی که ادرار و یا مدفوع می کنیم نیز مقداری آب را از دست می دهیم. این ها راه های دفع آب از بدن هستند. فرد با نوشیدن مایعات کافی، آب از دست رفته بدن را جایگزین می کند.

تشنگی، کاهش حجم ادرار، ادرار غلیظ، رنگ زرد تیره ادرار، لب های خشک، عدم تولید اشک، قطع تعریق، گرفتگی عضلات تهوع و استفراغ، تپش قلب و سرگیجه علائم کم آبی خفیف هستند که فرد روزه‌دار ممکن است به آنها دچار شود.

برای دچار نشدن به کم آبی چه باید کرد؟

با رعایت نکات ساده می‌توان آب بدن را در طی روز حفظ کرد. بین افطار تا سحر آب مرکبات زیاد بنوشید ولی تا حد ممکن از نوشیدن چای و قهوه پرهیز کنید چرا که حاوی کافئین هستند. هنگامی که هوا گرم است، در جاهای سایه راه بروید و بایستید.

در هوای گرم لباس‌های نخی گشاد و با رنگ روشن بپوشید. در هوای گرم، بادبزن به همراه داشته باشید.

در وعده‌ی سحر از سرو غذاهایی که حاوی نمک و شکر زیاد هستند خودداری کنید. نمک و شکر باعث افزایش احساس تشنگی در طول روز می‌شوند.

رسم است که روزه‌دار، روزه را با نوشیدن یک استکان چای یا یک فنجان آب داغ به همراه خرما باز کنند ولی می‌توانید این کار را با نوشیدن یک لیوان آب میوه‌ طبیعی انجام دهید.

به هنگام روزه‌داری از ورزش‌ و فعالیت‌های سنگین بدنی پرهیز کنید و در این روزهای گرم سعی کنید کمتر در محیط‌های باز و زیر آفتاب باشید.

استفاده از شربت

تخم شربتی با دارا بودن هاله ای از مواد ژلاتینی در نگهداشت آب نقش دارد و باعث می‌شود مواد نشاسته‌ای موجود در غذا به تدریج شکر خود را آزاد کنند و شما بیشتر بتوانید سیر بمانید.

همچنین خاکشیر بیمارانی که ناراحتی کلیه دارند باید خاکشیر بیشتر مصرف کنند چرا که بسیار برای رفع التهابات کلیوی و دفع سنگ کلیه مفید است.

در کل شما می توانید به هر نوع شربتی از جمله شربت مورد علاقه تان این دانه ها را اضافه کنید. از شربت آبلیمو گرفته تا شربت آلبالو و… اما در این بین شربت سنکنجبین شربتی معجزه آسا در نگهداشت آب بدن است که هنگامی که با خاکشیر یا تخم شربتی میل شود، تاثیرش را دوچندان نشان می دهد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها