محققان نشان داده اند که رژیم ورزشی باعث کاهش سفتی کبد در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۸۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، این دستاوردها در سلامت کبد از طریق اصلاح ارتباط متقابل بین اعضا، تغییرات در گردش خون و کاهش التهاب و استرس اکسایشی ایجاد می‌شود.
بیماری کبد چرب غیرالکلی، شایع‌ترین اختلال کبدی در سراسر جهان است که به اندازه یک چهارم بشریت به آن مبتلا هستند. مشخصه این بیماری، تجمع چربی در سلول‌های کبدی بوده و ممکن است به التهاب، سیروز و نارسایی کبدی تبدیل شود.

اکنون محققان دانشگاه تسوکوبا ژاپن، اثرات مثبت ورزش را بر روی کبد نشان داده‌اند.
کبد چرب غیرالکلی با رفتارهای ناسالمی نظیر پُرخوری و سبک زندگی بدون تحرک مرتبط است.
کاهش وزن برای مدیریت بیماری کبدچرب اساسی است. اما دستیابی به یک وزن هدفمند بدون نظارت دشوار است. تاکنون، ورزش مکمل محدودیت‌های رژیمی برای کاهش وزن در نظر گرفته می‌شد اما اکنون سایر مزایا مانند کاهش تغییر چربی کبد و سفتی آن به طور فزاینده ای شناخته شده‌اند.

پروفسور «جونیچی شودا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره توضیح می‌دهد: «ما داده‌های مردان چاق ژاپنی مبتلا به کبد چرب غیرالکلی دارای یک رژیم ورزشی ۳ ماهه را با کسانی که محدودیت رژیم غذایی برای کاهش ورن داشتند مقایسه کردیم.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما پارامترهای کبدی، کاهش بافت چربی، افزایش قدرت عضلانی، کاهش التهاب و استرس اکسایشی، و تجلی ژن‌های هدف Nrf۲، سنسور استرس اکسایشی، را پیگیری کردیم.»
محققان دریافتند که ورزش توده عضلانی را بهتر حفظ می‌کند. سونوگرافی هم نشان داد که رژیم ورزشی موجب کاهش بافت چربی کبدی تا ۹.۵٪ بیشتر و سفتی کبد تا ۶.۸٪ بیشتر نسبت به رژیم کاهش وزن می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها