شرایطی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، بدون شک نشان‌دهنده وجود و گسترش ویروس جهش‌ یافته انگلیسی است؛ آن‌قدر که در آزمایش‌های جدیدی که انجام می‌دهیم، غالب بودن سویه انگلیسی ویروس درنتیجه آنها کاملا مشهود و مشخص است؛ اتفاقی که متاسفانه با مدیریت نادرست و تصمیمات بسیار نابخردانه در ستاد کرونا اتفاق افتاد و موجب شد ویروس جهش‌یافته در تمام کشور شیوع پیدا کند و همه شهرها را در بربگیرد.
کد خبر: ۱۳۱۰۱۶۷

واقعیت این است که خودمان مجوز گردش ویروس را در کشور ‌ دادیم. ما حتی اصول اولیه کنترل کووید ۱۹ را هم انجام ندادیم و اتفاقا کاملا برعکس آن‌هم عمل کردیم و حالا باید به‌غیراز جهش انگلیسی ویروس، منتظر جهش‌های دیگر هم باشیم، چراکه هرچه ویروس در منطقه فراگیر شود، احتمال پیدایش موتاسیون‌های جدید و مقاوم‌تری از آن وجود‌دارد.

طبیعتا رفت‌وآمدها در تعطیلات نوروزی، اتفاقات بدی را رقم‌زده است. بسیاری از مردم در این مدت دوهفته‌ای به ترکیه سفر کردند؛ کشوری که همه نقاط آن قرمز است، آمار ابتلای بالایی دارد و سابقه شناسایی جهش‌ های آفریقایی و برزیلی هم در آن مشهود است.

پس موضوع عجیبی نیست که انتظار داشته باشیم کشور ما هم با انواع مختلفی از ویروس‌های جهش‌یافته روبه‌رو شود.

بدیهی است که هرقدر بیشتر اجازه بدهیم تا این ویروس در کشور شیوع پیدا کند، شانس تغییرات بیشتری به او داده‌ایم، پس نه‌فقط اعمال محدودیت رفت‌وآمدی در برابر کشورهایی که درگیر انواع جهش هستند بلکه گردش هرچه بیشتر ویروس در کشور، عدم افزایش تست‌ها و کند بودن روند تشخیص مبتلایان احتمالی هم می‌تواند باعث شکل‌گیری انواع دیگری از متاسیون‌ها در ویروس شود.

موضوع مهم این است درحالی‌که معیار رنگ‌بندی شهرها، فقط بستری شدن در بیمارستان‌هاست اما بسیاری از افراد به دلیل نبود ظرفیت‌های بیمارستانی، بستری نمی‌شوند. من قول می‌دهم اگر امروز بیمارستان‌ها، ظرفیت‌هایشان را بر بیماران کرونایی باز کنند، همه پر خواهد شد؛ چنان‌که همین حالا هم در بیمارستان مسیح دانشوری، جایی برای بستری نداریم و نمی‌توانیم بسیاری از بیماران را بستری کنیم.

در چنین شرایطی و با چنین تصمیم‌گیری‌هایی، آینده خوشی ‌ برای این اپیدمی در کشور قابل‌تصور نیست؛ به‌خصوص باوجود مشکلاتی که در واردات و تولید واکسن در کشور وجود دارد و زمان تولید انبوه واکسن داخلی، مدام به تأخیر می‌افتد.

درعین‌حال نمی‌شود از مردم بخواهیم سفر نروند اما محدودیت رفت‌وآمدی اعمال نکنیم. نمی‌شود بخواهیم از خانه بیرون نروند و از‌سوی دیگر، انتظار اقتصادی پویا را هم داشته باشیم؛ نمی‌شود مردم با مترو و دیگر وسایل حمل‌ و نقل عمومی تردد کنند و انتظار ابتلا در شلوغی این رفت‌وآمدها را نداشته باشیم.

به‌هرحال این مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم اما آنچه مشخص است این‌که ما باید با توان دیپلماسی برای افزایش واردات واکسن به کشور تلاش کنیم و در داخل نیز تولید واکسن داخلی را دنبال کنیم، زیرابه نظر می‌رسد تنها راه چاره و کنترل شرایط کنونی کشور، واکسیناسیون است.

دکتر علیرضا ناجی - ویروس‌شناس / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها