سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم، مهندس کاظم کلب خانی، مدیر عامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش با برند تجاری اکالا درباره فعالیتهای این شرکت در شهرستان های ایران اظهار داشت: در حال حاضر فروشگاه های افق کوروش در سراسر شهرهای ایران در حال خدمت رسانی به هموطنان است که در حال حاضر این سرویس و خدمات به هموطنان در جزیره قشم هم ارائه میشود.
وی با اشاره به نقش فروشگاه اینترنتی اکالا در پیشگیری از انتقال و تسری کرونا اظهار داشت: فروشهای اینترنتی شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش در جلوگیری از انتقال ویروس کووید ۱۹ بسیار موثر واقع شده است که این اقدامات پیشگیرانه توسط فروشگاه های اینترنتی، هزینه ای برای دولت و مردم نداشته، بلکه این هزینه ها از جیب فروشگاه های اینترنتی است.
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش با بیان اینکه بر اساس اعلام محققان و کارشناسان بهداشت و درمان، فروشگاههای زنجیرهای، بیمارستانها و پمپ بنزینها سه مکان اصلی انتقال کرونا محسوب میشوند، گفت: ممکن است هموطنان حدالمقدور از حضور خود در پمپ بنزینها و بیمارستان ها جلوگیری کنند ولی به دلیل اینکه تأمین مایحتاج روزانه زندگی ضروری است، امکان خرید نکردن از فروشگاهها وجود نداشت.
وی بیان داشت: فروشگاه های افق کوروش خوشبختانه این امکان را برای شهروندان در شهرهای مختلف فراهم کرد که هموطنان بتوانند خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند و از حضور فیزیکی در محل فروشگاه ها پرهیز شود.
مهندس کلب خانی با اشاره به این که با فروش اینترنتی فروشگاه های افق کوروش ( اکالا ) روزانه از 60 هزار سفر غیرضروری در سطح شهر های مختلف جلوگیری میشود، گفت: هموطنان اکنون با خریدهای اینترنتی محصولات خود را درب خانههایشان تحویل میگیرند و این مسئله سبب جلوگیری و پیشگیری از سرایت ویروس کرونا و انتقال آن در میان هموطنان میشود.
افزایش خریدهای اینترنتی همزمان با موج چهارم کرونا
وی یادآور شد: همزمان با ایجاد موجهای جدید کرونا فروش محصولات به صورت اینترنتی افزایش مییابد و نمونه بارز آن همزمان با آغاز پیک چهارم کرونا بوده است.
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا تقریباً به سمت فروشهای اینترنتی پیش رفتهاند و در حال حاضر فروش اقلام مختلف از جمله محصولات سوپرمارکتها به صورت اینترنتی ۳ تا ۵ برابر افزایش یافته است، گفت: در ایران هم رشد فروشگاهها و سوپرمارکت های اینترنتی، آماری حتی بیشتر از میزان جهانی داشته و پیشبینی میکنیم که در آینده سوپرمارکتهای آنلاین سهم قابل توجهی از بازارهای سنتی را کسب کنند و قطعاً رشد این بازارها بیشتر از بازار سنتی است.
وی تصریح کرد: کرونا سرعت استفاده از تکنولوژی را تسریع بخشید و در آینده قطعاً با شتاب مضاعفتری از تکنولوژی در عرصههای مختلف استفاده میشود و همان طور که استفاده از تکنولوژی در عرصه حمل و نقل و سرگرمی و مباحث دیگر ورود یافته در زمینه تأمین اقلام اساسی و مایحتاج زندگی نیز فروش اینترنتی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و روز به روز در حال گسترش خواهد بود.
توسعه روزافزون بازارهای آنلاین
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیکی کوروش با اشاره به اینکه بازارهای آنلاین بازارهای نوینی هستند که هنوز سهم زیادی در بازار نسبت به بازارهای سنتی ندارند، گفت: بازار های آنلاین فقط ۲ درصد گردش مالی بازار را به خود اختصاص داده و هنوز ۹۸ درصد خرید و فروشها از طریق بازارهای سنتی است که این رقم در سالهای آینده به مرور تغییر خواهد کرد و بازارهای آنلاین روز به روز بزرگ و بزرگتر خواهند شد.
مهندس کلب خانی با اشاره به بحث رقابت در سوپرمارکت های اینترنتی، خاطرنشان کرد: هنوز بازارهای آنلاین چندان رقابتی نشده چرا که این بازارها بکر است و استفاده از این بازار برای مردم و دولت میتواند بسیار حائز اهمیت باشد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ سوپرمارکت آنلاین در کشور فعال است و امروز بیشترین رقابت برای معرفی و فرهنگسازی خریدهای اینترنتی صورت میگیرد.
وی یادآور شد: امروزه با استفاده از بازارهای آنلاین هموطنان میتوانند از حضور در مکان های پر خطر جلوگیری کرده و محصولات مورد نظر خود را نه تنها جلوی درب خانه بلکه جلوی درب واحد آپارتمان تحویل بگیرند. همچنین این مسئله سبب صرفه جویی در زمان و سوخت همچنین کاهش احتمال تصادفات رانندگی و رفع مشکل جای پارک خواهد، همچنین استفاده از فروشگاه های اینترنتی و بازارهای آنلاین به ویژه برای افراد سالمند و یا زنانی که بچهدار هستند و امکان خرید و حضور فیزیکی در فروشگاهها برای آنها مشکل است، کارگشا خواهد بود.
کلب خانی ادامه داد: افراد دارای سواد کم و حتی هموطنانی که دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت ندارند می توانند از طریق شماره تماس رایگان ۱۵۳۶ از سراسر ایران خرید خود را در اکالا ثبت کنند و درب منزل تحویل بگیرند.
کاهش آلودگی هوا و محیط زیست با فعالیت سوپرمارکتهای اینترنتی
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش با بیان اینکه خریدهای اینترنتی و آنلاین زندگی هوشمند، راحت و حتی خرید اقتصادی را به همراه دارد، گفت: نه تنها فروشهای اینترنتی سبب تسهیل در امور شهروندان و هموطنان است بلکه به نوعی کمک به دولت و نهادهای حاکمیتی هم محسوب میشود چرا که از ترددهای بی مورد در سطح شهرها جلوگیری میشود و این مسئله نه تنها کاهش آلودگی هوا و محیط زیست را به همراه دارد بلکه در پیشگیری از انتقال کرونا نیز بسیار موثر است.
اکالا بزرگترین سوپرمارکت اینترنتی کشور
مهندس کلب خانی با اشاره به اینکه اکالا بزرگترین سوپرمارکت اینترنتی کشور محسوب میشود، گفت: نه تنها از حیث گستره جغرافیایی فروشگاههای افق کوروش همه نقاط ایران را تحت پوشش قرار میدهد بلکه از لحاظ میزان و تعداد سفارشات ثبت شده نیز آمار بالایی را به خود اختصاص داده و تنوع کالاها نیز بسیار زیاد است.
دولت و رسانه ملی از فروشهای اینترنتی حمایت کنند
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش تاکید کرد: در حال حاضر که بیماری کرونا در حال جولان است دولت، رسانه ملی و نهادهای حکومتی باید حمایت از فروشگاهها و سوپر مارکت های اینترنتی را مد نظر قرار دهند چرا که پیشگیری از کرونا فقط در استفاده از ماسک نیست و فروشهای اینترنتی و سوپرمارکت های آنلاین قطعاً راهکار موثر جهت پیشگیری از کرونا به شمار میرود بنابراین استفاده از ظرفیت و پتانسیل سوپرمارکتهای آنلاین باید مد نظر مسئولان باشد که وزارت بهداشت می تواند تاثیر بسزایی در ترویج خرید اینترنتی داشته باشد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد