در دو هفته اخیر لاشه حدود 25تن گربه‌ ماهی به سواحل جاسک رسیده است

موش و گربه بازی با گربه‌ ماهیان

جام جم آنلاین بررسی می کند:

مرگ مشكوک ماهی ها در خليج فارس

دیروز  ۱۳فروردین ۱۴۰۰،عکسهایی از لاشه های جمعی گربه ماهیان که موج انها را به ساحل اورده بود وبطول بیش از یک کیلومتر  در سواحل جاسک پراکنده شده   توسط مردم محلی  در فضای مجازی منتشر شد.
دیروز  ۱۳فروردین ۱۴۰۰،عکسهایی از لاشه های جمعی گربه ماهیان که موج انها را به ساحل اورده بود وبطول بیش از یک کیلومتر  در سواحل جاسک پراکنده شده   توسط مردم محلی  در فضای مجازی منتشر شد.
کد خبر: ۱۳۰۹۲۱۵


به گزارش جام جم آنلاین هرمزگان، روز ۱۳فروردین ،عکس هایی از لاشه های جمعی گربه ماهیان که موج ان ها را به ساحل اورده بود و به طول بیش از یک کیلومتر در سواحل جاسک پراکنده شده توسط مردم محلی در فضای مجازی منتشر شد.

به دنبال انتشار این عکس ها در فضای مجازی وارتباط رسانه ها با مدیر کل محیط زیست هرمزگان ، وی در پاسخ به این که علت تلف شدن این حجم از گربه ماهیانی که حلال گوشت هم نیستند و ارتباطی به صید و صیادی و تور ماهیگیری ندارد چه می تواند باشد؟ به خبرنگاران گفت:به دنبال گزارش های مردمی  از مرگ گربه ماهیان به این اداره  وتایید گزارش های مردمی توسط کارشناسان این اداره کل، دلیل مرگ دسته جمعی این تعداد ماهی در دست بررسی انجام گرفت.

حبیب مسیح تازیانی با بیان این که به احتمال زیاد آلودگی نفتی دلیل‌ این اتفاق است افزود:  فعالیت های صیادی را یکی دیگر از دلایل احتمالی مرگ جمعی ماهیان دانست.

وی افزود: بررسی میدانی و‌ نمونه برداری از لاشه ماهیان برای ارسال به آزمایشگاه مرجع انجام شده و ‌بیماری نیز به عنوان یک احتمال ضعیف مطرح است.

وی اظهار کرد: همه ماهیان از گونه گربه ماهی هستند که لاشه های آنها  که در ساحل مقسا مشاهده شده است .

الودگی نفتی وبیماری دلیلی  برای مرگ ومیرگربه ماهیان نیست

اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با انتشار گزارشی از مرگ گربه ای ماهی ها نوشت: پيرو انتشار اخباري مبني بر مرگ و مير مقادير قابل توجهي گربه ماهي در سواحل شهرستان جاسك در فضاي مجازي كارشناسان و محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست شهرستان جاسك، سواحل اين شهرستان را مورد پايش قرار دادند. در اين بازديد و بررسي ها مشخص گرديد در نوار ساحلي موسوم به مقسا، تعداد زيادي گربه ماهي بالغ تلف شده اند. بلافاصله نمونه برداري از لاشه تعدادي از گربه ماهيان تلف شده انجام شد و به مراكز آزمايشگاهي و تحقيقاتي در حال ارسال است.

این گزارش حاکیست با عنايت به بررسي هاي اوليه انجام شده، با توجه به اين كه تمامي آبزيان تلف شده صرفا از يک گونه است  و نظر به اين كه گزارشي از بروز آلودگي در منطقه فوق الذكر وجود ندارد، فرضيه مرگ به دليل آلودگي دريا تقريبا منتفي است.

همچنين در صورت بروز بيماري در يك گونه، سنين و سايزهاي مختلف مورد آسيب و تلفات قرار مي گيرند اما در اين حادثه صرفا سايزهاي معمول صيد شده توسط صيادان مشاهده گرديده و سايزهاي بسيار كوچك و نابالغ در بين تلفات وجود ندارد.  در این گزارش آمده است  فرضيه بروز بيماري نيز بسيار بعيد به نظر مي رسد.
 
همچنين طبق بررسي هاي به عمل آمده و اظهارات شفاهي برخي صيادان، در شامگاه پنج شنبه 12 فروردين، يك قايق صيادي كه اقدام به صيد گربه ماهي نموده غرق شده است و ممكن است تلفات مشاهده شده در ساحل مذكور به دليل اين حادثه باشد.
 
اين اداره كل در حال بررسي بيشتر موضوع مي باشد و نتايج در گزارش هاي آتي اعلام خواهد شد.
 
گربه ماهيان كه به صورت توده اي حركت مي كنند، از جمله ماهيان غير خوراكي محسوب شده و عمدتا در صنايع پودر ماهي كاربرد دارند.

اين گونه گاهي به عنوان صيد ضمني، بويژه در روش هاي صيد ترال و محاصره اي (پرساين) به تور صيادان مي افتد و بعضا به دليل ارزش نسبتا پايين اقتصادي و گنجايش كم قايق ها و شناورهاي صيادي، به دريا ريخته مي شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها