مرگ مشكوک ماهی ها در خليج فارس
جام جم آنلاین بررسی می کند:

مرگ مشكوک ماهی ها در خليج فارس

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: دلیل تلف شدن ماهی‌های ساردین که 23 مرداد در سواحل پارسیان رخ داد و دو رویداد مشابه اردیبهشت امسال در سواحل بندرعباس و کیش، پدیده کشند قرمز بوده است.
کد خبر: ۸۲۶۷۹۲

به گزارش ایرنا، محمدصدیق مرتضوی افزود: براساس آزمایش‌های ابتدایی، تراکم سه گونه پلانکتون درآب‌های ساحلی پارسیان تائید شده که موجب خفگی ساردین ماهیان شده است. وی توضیح داد: اگر تعداد پلانکتون‌ها به 300 هزار سلول در یک لیتر برسد به معنای وضعیت بحرانی و روبه‌رو شدن با پدیده کشند قرمز است که در پارسیان این میزان در یک گونه به بیش از 9 میلیون سلول نیز رسیده است.

مرتضوی تصریح کرد: آلودگی‌های ثابت مانند ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری غیراستاندارد به سواحل استان و آلودگی‌های متحرک مانند پساب کشتی‌ها موجب پیدایش این پدیده و شکوفایی کشند قرمز در سواحل استان است.

وی متذکر شد: امسال هنوز اعتبار مناسبی برای مقابله با این پدیده در اختیار پژوهشکده قرار نگرفته است. پس از پیدایش وآلودگی خلیج فارس توسط کشند قرمز، در چند سال گذشته برای مهار این پدیده اعتباراتی در نظر گرفته شد که توانستیم آن را مهار کنیم، اما پس از آن دیگر برای این موضوع اعتباری در نظر گرفته نشد.

به گفته مرتضوی، در برخی منابع خبری میزان تلفات ساردین ماهیان در سواحل پارسیان میلیون‌ها قطعه ذکر شده که درست و دقیق نیست.

از اولین ساعات بامداد جمعه 23 مرداد در چهار روستای زیارت، بُستانو، شیو و مغدان شهرستان پارسیان تلفات ساردین ماهیان مشاهده شده که تراکم آن در روستاهای مغدان و بُستانو بیشتر بوده است. پارسیان با حدود 40هزار نفر جمعیت در فاصله 500 کیلومتری غرب بندرعباس و در مرز هرمزگان و بوشهر در مجاورت عسلویه (میدان نفت و گاز پارس جنوبی) قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها