آثار و خلا برنامه‌های جایگزین و جذاب

سوختن‌های بی‌پایان چهارشنبه‌سوری در همدان

اکنون فرهنگ قدیمی و باستانی پایان سال ایرانیان چهارشنبه‌سوری، رنگ شادی باخته و رنگ سوختن و آسیب به خود گرفته است؛ به‌رغم تاخت‌وتاز همه‌گیری کرونا در ایران، همچنان سور پایان سال به سوز پایان سال برای شهروندان تبدیل‌شده و باقی است.
کد خبر: ۱۳۰۷۸۷۳

حمید نصرتی قانعی-جام جم آنلاین همدان؛

اکنون فرهنگ قدیمی و باستانی پایان سال ایرانیان چهارشنبه‌سوری، رنگ شادی باخته و رنگ سوختن و آسیب به خود گرفته است؛ به‌رغم تاخت‌وتاز همه‌گیری کرونا در ایران، همچنان سور پایان سال به سوز پایان سال برای شهروندان تبدیل‌شده و باقی است که چرایی نخست آن را باید در نبود برنامه‌های منسجم جایگزین و بی‌خطر یا کم‌خطر جستجو کرد یا برنامه‌هایی که به‌اندازه کافی برای مردم و کودکان جذاب نبوده است؛ با انفجار انواع و اقسام ترقه‌ها، نارنجک‌ها و مواد منفجره خطرناک دیگر این سوختن‌های چهارشنبه‌سوری در همدان همچنان ادامه دارد؛ این سوختن‌ها نشان‌دهنده آن است که همه هشدار‌ها و تلاش‌های مسئولان برای نهادینه شدن فرهنگ صحیح برپایی این رسم باستانی در همدان نادیده گرفته می‌شود. آمار‌های امسال (99) و سال قبل (98) حکایت از تلاش سود‌جویان برای پر کردن جیب خود از آسیب مردم و سهل‌انگاری رایج کودکان و نوجوانان دارد؛ به‌طوری‌که در سال گذشته بر اساس آمار رسمی در استان همدان بیش از 2 میلیون عدد انواع ترقه و 10 نفر نیز دستگیر شدند؛ در آمار امسال نیز بیش از 5 هزار کیلو انواع مواد پیش ساز محترقه، 800 هزار عدد انواع ترقه کشف و 11 نفر دستگیرشده‌اند؛ این در حالی است که مسئولان اذعان دارند قیمت خریدوفروش این مواد نیز نسبت به سال قبل چندین برابر شده است.

 دستورالعمل برخورد ایجابی و سلبی است

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان همدان با هشدار و تأکید بر این‌که پلیس با هماهنگی قضایی برخورد قانونی و قاطعانه با همه‌کسانی دارد که جان مردم را با فروش انواع مواد محترقه به خطر می‌اندازند، گفت: امسال بر اساس این عملکرد، تاکنون در استان همدان 11 نفر دستگیر و بیش از 5 هزار کیلو انواع مواد پیش ساز محترقه (زرنیخ، زغال، گوگرد و غیره) و 800 هزار عدد انواع ترقه و غیره کشف‌شده است. هرچند شاید گرانی این مواد نیز نقشی در کاهش استفاده از آن داشته است.

حسین بشری  اظهار کرد: پلیس افزون بر این وظایف سلبی، وظایف ایجابی دیگری مانند ساخت نما آهنگ (ویدئو کلیپ) یک‌دقیقه‌ای نیز به‌مانند سال‌‌های قبل در دستور کار داشته و دارد و امسال نیز اجرا کرده است. توسط رسانه‌ها نیز هشدار‌های لازم را ارائه دادیم و پیامک‌های مرتبط هشدار‌دهنده نیز برای شهروندان استان ارسال‌شده است تا فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی در این ایام افزایش یابد.

وی ادامه داد: امسال و تاکنون یک نوجوان 14 ساله بر اساس ترقه‌بازی و مواد منفجره از ناحیه دست و صورت آسیب‌دیده است همچنین یک نفر فوت و 2 نفر همراه وی نیز مجروح شدند؛ که مؤید درصد بالایی خطرناک بودن استفاده از این مواد است. باید شهروندان آگاه باشند کادر درمان بیش از یک سال است که درگیر خدمات پیشگیری و درمان کرونا هستند و نباید برای آنان بیش از مشکلات ایجاد شود و خودشان نیز عید را با تلخ‌کامی در بیمارستان سپری کنند و همچنین امکان آلوده شدنشان به ویروس کرونا در بیمارستان افزایش خواهد یافت.

بشری گفت: امسال طبق قانون خودرو‌های شخصی از ساعت 21 اجازه تردد ندارند و وسایل عمومی نیز باید مجوز داشته باشند هر خودروی که در این بازه تردد شهری داشته باشد جریمه یا تا پایان تعطیلات نوروز توقیف خواهد شد. همچنین پلیس راهور همدان نیز اعلام کرده است که محدودیت و ممنوعیت تردد خودرو در محور چارباغ‌های ارم و گنج‌نامه و پشت شهربازی رنگین‌کمان شهر همدان در شب چهارشنبه‌سوری از ساعت 21 برقرار است. دوربین‌های نظارتی پلیس راهور این محدودیت را رصد و قانون را اجرا خواهند کرد. خودروهایی که به محدودیت‌ها توجه نکنند ۵۰۰ هزار تومان تردد شبانه نیز ۲۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

مرخصی آتش‌نشانان همدان لغو شد

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان درباره اقدام‌های پایان سال و چهارشنبه‌سوری نیز گفت: مرخصی آتش‌نشانان شهر همدان از 25 اسفند لغو و این مأموریت برای آتش‌نشانان تا پایان تعطیلات نوروز برقرار است. نیاز‌سنجی متناسب با شرایط چهارشنبه‌سوری و پایان سال را انجام دادیم و باز جانمایی و چینش نیرو‌های آتش‌نشانی در 10 ایستگاه فعال آتش‌نشانی همدان انجام‌شده است.

 سید صادق پور سینا اظهار کرد: 6 واحد سیار آتش‌نشانی نیز برای خدمات‌دهی سریع پیش‌بینی‌شده است که بر اساس نیاز و متناسب با وضع موجود در هر نقطه شهر خدمات خود را به مردم ارائه خواهند کرد همچنین برای فرهنگ‌سازی نیز بنرنوشته‌هایی در سطح شهر نصب و در آموزش‌های شهروندی خطرات برپایی این مراسم را با روش غلط استفاده از مواد محترقه هشدار داده و تأکید کرده‌ایم.

آمار دردناک مجروحیت‌ها و مصدومیت‌های چهارشنبه‌سوری

سخنگوی فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: بر اساس آمار موجود در فوریت‌های پزشکی استان همدان سال قبل یک نفر فوتی و 109 نفر مصدوم داشتیم سال قبل از آن نیز باز یک نفر در مراسم چهارشنبه‌سوری براثر استفاده از مواد آتش‌بازی و محترقه فوت کرد و 134‌نفر مصدوم شدند امسال و تاکنون یک گزارش بود که بعد مشخص شد یک نفر در یک تهیه غذا فوت کرده است و 2 نفر مجروح شدند.

عباس اولیا سمیع افزود: 20 درصد سال قبل نسبت به سال 97 افزایش آسیب‌ ناشی از استفاده از مواد محترقه را داشتیم 95 درصد آسیب‌دیدگان کسانی بودند که این مواد را تولید کردند یا استفاده‌ می‌کرده‌اند و بقیه ناظر یا عبوری بودند.50 درصد آسیب‌دیدگی سال قبل مربوط به دست و صورت و قفسه سینه و 25 درصد چشم‌ها بوده است غالب آسیب‌دیدگان مرد بودند؛ و بیشترین آسیب نیز به گروه سنی 15 تا 40 سال مرتبط بوده است.

وی با تأکید بر این‌که 10 پایگاه شهری همدان آماده ارائه خدمات پزشکی به شهروندان در این روز‌های هستند ادامه داد: از شهروندان انتظار داریم با رعایت دقیق نکات ایمنی چهارشنبه‌سوری را برگزار کنند و از استفاده از محترقه به جد بپرهیزند و اگر فردی نیز بال سهل‌انگاری و بی‌توجهی به هشدار‌ها آسیب دید سریع با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند و قبل از رسیدن فوریت پزشکی محل سوختگی را با آب سرد شستشو دهند و از دست‌کاری محل آسیب‌دیده به جد بپرهیزند. نیرو‌های فوریت‌های پزشکی استان نیز در آماده‌باش کامل هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها