کارشناسان شرکت «تجارت هوشمند توکا» خدمات نرم‏افزاری را برای کسب‎و‎کارها و مشاغل مختلف ارائه می‌دهند

به دنیای مجازی کسب‎و‎کارت رونق بده

سال‎های نوجوانی و آموزش‎های دوران مدرسه ممکن است برای خیلی‎ها کاربردی و ماندگار نباشد.
کد خبر: ۱۳۰۶۸۱۹

 اما محمد‌مهدی تیلاب که در حال حاضر رییس هیأت مدیره شرکت «تجارت هوشمند توکا» است، اعتقاد دارد همه چیز برای او از دبیرستان آغاز شده است؛ یعنی درست همان زمانی که دانش‎آموز بوده و در کنار درس‎ها، آموزش ‎های فنی دیده و با زبانC Sharp برنامه‎نویسی را یاد گرفته است.

به دنیای مجازی کسب‎و‎کارت رونق بده

همین زمینه‎سازی و علاقه‏ مندی باعث شد او در دانشگاه، تحصیل در رشته نرم‎افزار را ادامه دهد و در همین زمینه کسب‎و‎کار خودش را راه‌اندازی کند.

او در ۱۷ سالگی در حوزه نرم‎افزارهای کتابخانه، اولین فضای کاری را تجربه می‎کند و سال‎ها بعد خودش پیمان‏کار همان پروژه می‎شود.

تیلاب در طی همکاری‎هایی که با شرکت‎های مختلف نرم‎افزاری داشته است در حوزه‎ سامانه اتوماسیون ‎های اداری و سیستم‎های داخلی و نحوه کسب‎و‎کار نرم‎افزارها در ایران، تجارب بسیاری به دست می‎آورد.

در اینجاست که شرکت خودش را راه اندازه می‎کند تا بتواند سایت‎‎ها و پورتال‎های با کیفیتی طراحی و عرضه کند تا کسب‎و‎کارها بتوانند در فضای مجازی با کیفیتی بیشتر از قبل در خدمت کاربرها باشند.

سال ۱۳۸۸ وقتی رییس هیأت مدیره‌فعلی شرکت تجارت هوشمند توکا سرباز بود، پروژه‎ای از سازمان صدا‎و‎سیما به او داده می‎شود که ایده اصلی کسب‎و‎کار را در ذهنش می‎سازد ولی چون خودش صاحب شرکتی نبود تا تحت عنوان آن بتواند قرارداد ببندد ناگزیر می‎شود تا از نام شرکت دوستش کمک بگیرد و پروژه را انجام بدهد و اعتماد به نفس راه‌اندازی کسب‌وکار خودش را پیدا کند.

سال ۱۳۸۹ تلاش‎هایش نتیجه می‎دهد و بالاخره شرکت خودش را به ثبت می‎رساند و اجرای پروژه جدید صدا‎و‎سیما که در آن زمان رقم خوبی هم داشت را به دست می‎گیرد.

این ماجرا، سنگ بنای تیم‌سازی محمد‌مهدی تیلاب برای فعالیت‎های گسترده‎تر و حرفه‎ای‎تر است و به مرور صاحبان مشاغل مختلف با کسب‎و‎کار توکا آشنا می‎شوند.

برای مثال؛ در سال ۹۲ وزارت صنعت، سفارش‎هایی به شرکت توکا ارائه می‎دهد و در سال ۹۳ Iran.ir را برای سازمان فناوری اطلاعات آماده می‎کند و در همان زمان پروژه‎ای را هم به سفارش شرکت خدمات ارتباطی رایتل آغاز می‎کند. اکنون بانک مسکن، شرکت ملی پست و پست‌بانک از مشتری‎های تجارت هوشمند توکا هستند.

از تجارت هوشمند چه انتظاراتی می‎توان داشت؟

«تجارت هوشمند توکا» فعالیت خود را در حوزه نرم‏افزارهای پورتال سازمانی آغاز کرد. این نرم‎افزارها به دو بخش بانکی و محصولات خاص‎منظوره برای حوزه تله‎کام تقسیم می‎شوند.

همه ما با نوعی از محصولات کار کرده‎ایم. برای مثال وقتی به شکل مجازی قبض‎هایمان را پرداخت می‎کنیم در حال استفاده از چنین پورتال‎هایی هستیم. یکی از همکاری‎های مهم شرکت توکا راه‎اندازی پورتال سازمانی در ۱۲۰۰ شعبه بانک مسکن بوده است.

در دوره همه‌گیری کووید ۱۹ که نیاز به همکاری‎های مجازی بیش از پیش احساس شد، طراحی و آماده‎سازی سامانه ثبت و پیگیری درخواست تسهیلات و سامانه تمدید قرارداد مشارکت از دیگر فعالیت‎های اثرگذار این شرکت بوده است. این کار در بازه یک ماهه اجرایی و به مرور کامل‎تر شده است.

تلاش و همت با چاشنی ریسک

آن طور که محمدمهدی تیلاب می‎گوید، زمانی که کارش را آغاز کرده استارتاپ معنای امروزی‎اش را نداشته و تا این حد رواج پیدا نکرده بود. آزادکارها (فریلنسرها) بسیار کم بودند و فضای کار اشتراکی در ایران وجود نداشت. به همین خاطر ناچار بوده اتاقی را از دوستش اجاره کند و بتواند ساز‎و‎کار رسمی به شغلش بدهد. در آن زمان یعنی حدود سال ۸۹ و اوایل ۹۰ دریافت کدپستی برای دفتر کار، آسان نبود و اداره مالیات هم برای تشکیل پرونده، اجاره‌نامه می‎‌خواست و در غیر این صورت حق ادامه فعالیت وجود نداشت. اما او هم تلاشش را کرده و هنوز هم معتقد است برای رشد نیاز به سعی فراوان است و مزیت این تلاش‏ها را هم در این می‎بیند که هر چه به دست بیاید محصول زحمت و رنج خود فرد است و نه سرمایه‎ای که از خانواده و دیگران گرفته باشد. گاهی ریسک کردن، چیزهای بیشتری برای فرد به دنبال دارد تا کار در مشاغل دولتی که امنیت و امتیازهای مشخصی دارند.

به دنیای مجازی کسب‎و‎کارت رونق بده

گفتنی است؛ تجارت هوشمند توکا با برند توکا سافت (Tookasoft) در بازه ۱۰ ساله، ۴۰ مشتری را نگه‎‌ داشته‌‎ است و تخمین می‎زند که تا پنج سال آینده تعداد مشتری ها را تا ۱۰۰ شرکت هم افزایش دهد.

رمز موفقیت توکا: انعطاف و تعامل با مشتری

تیلاب درباره استراتژی فروش شرکتش این طور توضیح می‎دهد: ما در آمد محصول اولیه را در آن سازمان هزینه می‎کنیم و این باعث می‎شود مناقصات بیشتری را برنده شویم و کارفرما وقتی نمونه کار را می‎بیند علاقه‎مند می‎شود تا این همکاری را ادامه بدهد و به دیگران هم معرفی کند. مثلا یک شرکت سرمایه ‎گذاری در حوزه دارو ما را به مدیران خود نشان داد و آن وقت یک شرکت سرمایه‎گذاری در حوزه نفت‎و‎گاز که پنجمین هلدینگ بزرگ دنیاست هم علاقه‎مند شد تا کارش را به ما بسپارد. تعامل با مشتری برای ما اهمیت زیادی دارد به همین خاطر اگر بگوید هزینه کمی در اختیار دارد، ما تا حدی که ضرر نکنیم با او منعطف برخورد می‎کنیم و نگاهمان این است که این شرکت آمده تا نرم‎افزارهایش را توسعه بدهد و در ادامه همکاری‎های زیادی خواهیم داشت.

مزایای توکا نسبت به رقبا

شرکت تجارت هوشمند توکا تلاش کرده است در مقایسه با رقبای داخلی، انعطاف بیشتری برای تغییرات مورد نظر سفارش‎دهنده‎ها داشته باشد.

مثلا پلتفرمی که توکا از آن استفاده می ‏کندLiferay است که شرکت‎های موفق و چند ملیتی خارجی از آن بهره می‏ برند و متناسب با نیازهای ایرانی‏ها بومی‎سازی شده است.

استفاده از فناوری‏های نوین و قیمت رقابتی از دیگر محاسن توکاست. از طرفی نرم‎افزارهای سفارشی تحت وب و گوشی تلفن همراه قابل استفاده هستند و در تمام سیستم عامل‎های ویندوز و لینوکس به‌آسانی اجرا می‎شوند. این نرم‎افزارها محدودیت زبان برنامه‌نویسی هم ندارند و با جاوا یا پی‌آچ‌پی می‎توان آنها را نوشت.

به گفته تیلاب، رییس هیأت مدیره توکا، در دنیای مدرن به دنبال اختراع چرخ رفتن، کار اشتباهی است و بهتر است از اطلاعات و پیشرفت‎های جدید استفاده کرد و تمرکز اصلی را روی رضایت مشتری و بر طرف کردن تقاضای او گذاشت.

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها