نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی:

هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس انجام نشده است

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران، انجام نشده، به بانیان هر قطعنامه‌ای علیه ایران هشدار داد که اگر بخواهند به مسیر تقابل روی بیاورند، با پاسخ قاطع تهران مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۱۳۰۶۳۱۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد بیانیه سه کشور اروپایی راجع به دلیل توقف فرآیند قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: سه کشور ادعا کرده‌اند با این اقدام خود فرصت دیگری به ایران و آژانس دادند تا به کار خود در مورد برخی موضوعات ادامه دهند و حق خود را برای درخواست جلسه فوق العاده شورای حکام در هر زمانی محفوظ می‌دارند.
 
* سه کشور به خودشان فرصت دیگری داده‌اند 
 
وی افزود: سه کشور در واقع، به خودشان یک فرصت دیگری داده‌اند تا در پرتو بی اقدامی و عدم پایبندی به تعهداتشان تحت برجام از یکسو و عدم تخریب فضای دیپلماسی و همکاری ایران و آژانس از سوی دیگر، به تکالیف خود عمل کنند.  
 
غریب آبادی افزود: توقف فرآیند قطعنامه، نتیجه دیپلماسی و مقاومت فعال و همچنین پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه هسته‌ای در پرتو قانون اخیر مجلس شورای اسلامی است.
 
نماینده ایران خاطرنشان کرد: از این رو، به بانیان هر قطعنامه‌ای علیه ایران در هر مرحله و زمانی هشدار می‌دهیم اگر بخواهید مجددا به مسیر تقابل روی بیاورید، جمهوری اسلامی ایران آماده است واکنش و پاسخ محکمی، به ویژه در حوزه فنی هسته‌ای، به آن بدهد.
 
* هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران، انجام نشده
 
نماینده دائم کشورمان در مورد ارتباط سفر هیأت فنی آژانس در ماه آوریل به تهران نیز گفت: اروپایی‌ها و رسانه‌هایشان مایلند این موضوع را به امتیازی برای خودشان در فرآیند توقف قطعنامه تلقی کنند. اگر آنها مایلند از این موضوع به عنوان‌ یک راهکار حفظ آبرو در توجیه توقف فرآیند قطعنامه استفاده کنند، مربوط به خودشان است.
 
وی تأکید کرد: هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران، انجام نشده است. همانگونه که در نشست شورای حکام هم گفتم، تعاملات دو طرف در حوزه پادمان، موضوع جدیدی نیست و در تداوم روابط موجود می باشد.
 
گفتی است «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته بود که سفر هیأت آژانس به تهران در ماه آوریل در سطح معاون مدیرکل است و این نشست را در راستای تعاملات فنی دو طرف و در چارچوب موضوعات پادمانی برشمرد.
 
سه کشور اروپایی عضو برجام بعد از عقب‌نشینی از صدور قطعنامه انتقادی از ایران در شورای حکام آژانس اتمی بیانیه‌ای صادر کرده و ایران را به «نقض» برجام متهم کرده و گفتند که از این بابت نگران هستند. آنها نوشتند: «همچنان از نقض ادامه‌دار تعهدات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر به خصوص گام‌های تنش‌آمیز برداشته‌شده از سوی این کشور از تاریخ نوامبر ۲۰۲۰ نگران هستیم.»
 
آنها درباره دلیل عقب‌نشینی از تصمیم خود برای صدور این قطعنامه نیز خاطرنشان کردند: «با وجود حمایت آشکار از این قطعنامه در شورای حکام آژانس اتمی ما فعلاً تصمیم گرفته‌ایم این اقدام را متوقف کنیم تا به مدیرکل آژانس برای اجرای تلاش‌های جدید ایشان با هدف شکستن این بن‌بست و حل و فصل بدون تأخیر اختلافات مذکور -اقداماتی که مدیر کل در هفته جاری آنها را به شورا اعلام کرد- فرصت بدهیم.»
 
سه کشور در بیانیه مذکور عنوان کردند: «ما تحولات را از نزدیک رصد خواهیم کرد و چنانچه پیشرفتی در خصوص هر یک از تحولات مطرح‌شده در این جلسه حاصل نشود حق فراخوان برای برگزاری نشست فوق‌العاده شورا را برای خود محفوظ می‌دانیم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها