در مورد موضوع عقب‌نشینی غرب از صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی می‌توان گفت نوعی عقلانیت بین اعضای شورای حکام یا حداقل حرکت به سمت عقلانیت از سوی آنها وجود دارد و در این ارتباط هشدار افراد عاقل در جامعه جهانی منجر شد آنها از صدور قطعنامه ضدایرانی خودداری کنند؛ چرا که در صورت صدور قطعنامه، دیگر دلیلی برای حضور جمهوری اسلامی در برجام بی‌خاصیت وجود نداشت و به این ترتیب دست ایران برای کنار گذاشتن آن بازتر می‌شد.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۹۳

هر چند هنوز سه کشور اروپایی به‌رغم عقب‌نشینی از صدور قطعنامه، صحبت‌های تهدیدآمیزی نسبت به ایران دارند.

اما در هر صورت تکلیف برنامه‌های ایران روشن و مشخص است و ثابت کرده‌ایم اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند ما هم عمل می‌کنیم اما در مقابل در صورتی که بخواهند از تعهداتشان به‌عنوان اهرم فشار استفاده کنند ما نیز همچنان بر مواضع خود در ارتباط با ایجاد محدودیت در عمل به تعهداتمان باقی خواهیم ماند.

اگر غرب بدون توجه به بندهای برجام و تعهداتش در زمینه لغو تحریم‌ ها به‌دنبال بهانه‌جویی علیه ایران باشد برای جمهوری اسلامی نیز دلیلی در جهت ادامه تعهداتش وجود نخواهد داشت. آنها باید بدانند دیگر کسی در کشورمان فریب وعده‌های آنها را نخواهد خورد.

درمیان اخبار عقب‌نشینی غرب از صدور قطعنامه علیه ایران، موضوعات حاشیه‌ای دیگری نیز مبنی بر وجود نشانه‌های مثبت از سوی ایران برای انجام مذاکرات احتمالی با حضور آمریکا و... منتشر می‌شود که طبیعتا نباید چنین موضوعاتی مورد توجه باشد.

آنچه مشخص است این که ما به‌عنوان عضوی از آژانس، یکسری از تعهدات را پذیرفته و همکاری‌هایی داریم که در قبال آن متعهد هستیم و در مقابل نیز باید امتیازاتی بگیریم و از آنها در جهت توسعه صنعت هسته‌ای بهره‌مند شویم.

به این ترتیب آنها بدانند اگر خواسته‌ای فراتر داشته باشند و بخواهند از آن به عنوان اهرم فشار علیه ما استفاده کنند دیگر جواب نمی‌دهد.

رامین مهمانپرست - سخنگوی اسبق وزارت خارجه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها