مهم‌ترین عاملی که موجب عقب‌نشینی غرب از صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد اتخاذ مواضع قاطعانه و محکم از سوی جمهوری اسلامی بود.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۹۲

البته در گذشته نیز شاهد نمونه‌های فراوانی از نتایج مثبت اتخاذ چنین مواضع قاطعانه از سوی کشورمان بوده‌ایم، به این معنی که هروقت در برابر آمریکا و غرب ایستادگی کرده‌ایم آنها معمولا از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

این یک امر تجربه و یک اصل در تعاملات سیاسی ما با غربی‌ها شده است. آنها پیام قاطع جمهوری اسلامی را گرفتند در صورتی که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند توافق اخیر ایران با آژانس لغو خواهد شد.

البته در این میان شایعاتی ازجمله انجام مذاکرات پنهان یا دادن نشانه‌های دلگرم‌کننده از سوی ایران و تاثیر آن بر عقب‌نشینی غرب از صدور قطعنامه منتشر می‌شود که اهمیت چندانی ندارد زیرا این‌گونه موضوعات، حاشیه‌ای است و هیچ گفت‌وگوی پنهان و بده‌بستان و به تعبیری هیچ مسیر پنهان دیپلماسی وجود ندارد و هیچ‌کدام از این موضوعات، عاملی در جهت تغییر رویکرد غرب در مورد قطعنامه نبوده است.

نکته دیگر این است که برخلاف برخی اخبار منتشر شده، جمهوری اسلامی اصل موضوع مذاکرات با طرف مقابل را منوط به اقدام غرب در ارتباط با قطعنامه نکرده است.

ایران به‌رغم ایستادن پای برجام در عین حال عمل کردن به تعهداتش مطابق با این توافق را منوط به برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان همچنین راستی‌آزمایی در این زمینه کرده است.

حال در این میان مطرح کردن مباحثی ازجمله دعوت به مذاکره از سوی غرب یا دادن وعده‌وعیدهایی از سوی ایران و... حاشیه‌های فرعی در این ارتباط هستند.

اصل موضوع همان موضع قاطع و محکم جمهوری اسلامی است و این‌که غرب متوجه شده است در جمهوری اسلامی تنها یک حرف زده می‌شود و یک پیام وجود دارد و به این ترتیب آنها نمی‌توانند دور بزنند و با فلان مسؤول، مذاکره‌ای داشته باشند.

امروز دیپلماسی پنهان و آشکار جمهوری اسلامی پیرامون برجام یک حرف است و همان موضع رهبری است که بدون برداشته شدن تحریم‌ها هیچ اتفاق دیگری رخ نخواهد داد.

حمیدرضا مقدم‌فر - تحلیلگر مسائل سیاسی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها