سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

بحران یمن راهکار نظامی ندارد

جزئیاتی از عملیات پهپادی انصارالله یمن در عمق راهبردی عربستان سعودی و حمله به ریاض

ریاض زیر آتش

عملیات گسترده مقاومت یمن در ریاض و دیگر نقاط راهبردی عربستان سعودی، شوك سخت دیگری را به بن‌سلمان و دیگر مقامات دربار این كشور وارد ساخته است. عملیات پهپادی و موشكی موفقیت‌آمیز ارتش و نیروهای مقاومت یمن در عمق خاك عربستان، درست در زمانی صورت گرفته كه مأرب در آستانه آزادسازی از چنگال سعودی‌هاست.
کد خبر: ۱۳۰۵۷۸۲

سرهنگ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای انصارالله (حوثی) یمن از عملیات گسترده هوایی و موشكی این نیروها در عمق خاك عربستان سعودی خبر داد.

او در كنفرانسی مطبوعاتی تأكید كرد كه این حمله، در واكنش به حملات ائتلاف عربی و ادامه محاصره ملت یمن انجام شده است. سریع گفت كه در این حمله از یك موشك بالستیك «ذوالفقار» و ۱۵پهپاد استفاده شده كه ۹ پهپاد از نوع «صماد۳» مواضع حساس در ریاض و شش پهپاد «قاصف» نیز مواضع نظامی در ابها و خمیس مشیط را هدف قرار داده است. این عملیات ویژه از شنبه‌شب تا بامداد یكشنبه ادامه داشته است.

وی از ساكنان مناطق هدف قرار گرفته‌شده خواست كه از مواضع نظامی فاصله بگیرند.

واكنش منفعلانه سعودی‌ها

مقامات سعودی، به مانند همیشه سعی كردند با سانسور واقعیت، مانع اطلاع‌رسانی درخصوص عملیات موشكی موفقیت‌آمیز مقاومت یمن شوند.

مقامات سعودی شلیك یك موشك بالستیك از یمن به سمت ریاض را تأیید و سپس مدعی شدند كه این موشك پیش از اصابت به هدف توسط پدافند هوایی عربستان منهدم شده است.

طی هفته‌های اخیر، بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه و حتی اكثر قریب به اتفاق تحلیلگران غربی اذعان كرده‌اند كه سعودی‌ها به آخر خط در یمن رسیده‌اند و تا اعلام شكست نهایی عربستان در این آوردگاه، زمان زیادی باقی نمانده است.

برخی منابع خبری نیز از تشدید اختلافات میان اعضای دربار سعودی بر سر استمرار عملیات در یمن سخن می‌گویند. این اختلافات طی روزهای اخیر به نقطه اوج خود رسیده است.

مأرب در آستانه آزادی

عملیات موفقیت‌آمیز موشكی و پهپادی یمنی‌ها در ریاض و دیگر مناطق عربستان سعودی، روحیه رزمندگان مقاومت را در مأرب دوچندان ساخته است.

عملیات سرنوشت‌ساز آزادی استان مأرب یمن كه چند روزی از آغازش توسط ارتش و نیروهای انصارالله یمن می‌گذرد، به مراحل حساس و تعیین‌كننده‌ای رسیده است.

همان‌گونه كه بارها عنوان شده، مأرب به لحاظ ژئوپلیتكی اهمیت بسیاری دارد. از یك سو به صنعا، پایتخت یمن نزدیك است و از سویی دیگر منابع نفتی یمن در این استان قرار گرفته است.

به عنوان مثال، پالایشگاه صافر كه منبع تولید نفت و گاز استان مأرب است، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن گاز و روزانه ۹ الی ۱۸ هزار بشكه نفت تولید می‌كند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نهایت تلاش خود را در راستای جلوگیری از شكست در مأرب صورت داده‌اند. اما در نهایت، رزمندگان انصارا... با حمایت مردم و ساكنان قبایل یمنی، درحال بازپس‌گیری این منطقه راهبردی از اشغالگران هستند.

استان مأرب، از اهمیت فوق‌العاده دیگری نیز برخوردار است. این استان، به مركز اصلی نظامیان منصور هادی و ائتلاف سعودی تبدیل شده است.

از همین رو آزادسازی و تسلط بر این استان، برای ارتش و نیروهای انصارا... یمن دستاورد بزرگی خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند كه شكست اشغالگران و متجاوزان در مأرب، پاشنه آشیل ریاض و ابوظبی در این منطقه راهبردی محسوب می‌شود.

طبق آخرین اخبار منتشره از عملیات آزادسازی مأرب، ارتش و كمیته‌های مردمی یمن با آزادسازی «جبل‌البلق القبلی»، به هفت كیلومتری این شهر رسیده‌اند.

همچنین اخیرا منابع یمنی از وقوع انفجارهایی در استان مأرب خبر داده و اعلام كرده‌اند كه منطقه سوم نظامی وابسته به ائتلاف سعودی مورد هدف قرار گرفته است.

در پی این حمله عبدالغنی شعلان، فرمانده نیروهای ویژه وابسته به دولت دست‌نشانده عربستان در مأرب، به هلاكت رسیده است.

انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده، خبر آزادسازی مأرب توسط ارتش و مقاومت یمن اعلام شود. خبری كه سال‌هاست شهروندان مظلوم یمنی در انتظار شنیدن آن هستند.

عربستان چاره‌ای جز اعلام شكست در یمن ندارد

ناصر قندیل، سردبیر روزنامه البناء در لبنان، در‌ گفت‌وگو با جام‌جم، درخصوص آخرین تحولات یمن از جمله عملیات موفقیت‌آمیز مقاومت در خاك عربستان و استمرار عملیات آزادسازی مأرب می‌گوید: «بارها تاكید شده بود كه سعودی‌ها طی سال‌های گذشته با جنایات خود در یمن، گور خود را در این كشور كنده‌اند. اكنون، شاهد لمس پیروزی‌های مقاومت در یمن هستیم. این پیروزی قطعا تحقق پیدا خواهد كرد. در این میان، سعودی‌ها فاصله چندانی تا اعلام شكست در یمن ندارند. معتقدم عربستان در نهایت ناچار خواهد شد شكست در یمن را اعلام كند.»

نماینده سابق پارلمان لبنان تاكید كرد: «برخی می‌گویند عربستان سعودی درصدد معامله با انصارا... بر سر آینده یمن است، باید بگویم كه مقاومت، ایده و الگوی مشخصی در این‌خصوص دارد. این‌كه خاك یمن جای سعودی‌ها و اشغالگران نیست. اساسا عربستان سعودی به سبب جنایات و نسل‌كشی‌هایی كه در این كشور صورت داده، جایی برای مصالحه باقی نگذاشته است. در این میان، مقاومت مسلحانه و محكم در برابر سعودی‌ها و وادارسازی آنها به ترك یمن، بهترین و اساسی‌ترین راهكاری است كه باید نسبت به آن توجه داشت. مسیری كه در حال نتیجه دادن است.»

حسین یاری - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها