متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مردان توصیه کرد که مراقب سایز دور کمر و شکم خود باشند زیرا چاقی‌های شکمی خطر ابتلا به دیابت و مقاومت به انسولین و کبد چرب را دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۱۳۰۵۳۸۷

به گزارش جام جم آنلاین، کوروش صمدپور به بهانه هفته سلامت مردان که یک روز آن به «شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی» نامگذاری شده، در گفتگو با ایرنا بر این موضوع که مردان به عنوان نان آوران اصلی خانواده همواره با دغدغه فکری مشکلات اقتصادی و پیامدهای ناشی از بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، اظهار داشت: این موضوع همچون یک بازدارنده فکری مانع از پرداختن آنان به امر سلامت خود شده است.

وی برای داشتن امروز و فردای سالم، خوردن غذاهای طبیعی و تازه را به مردان توصیه کرد و افزود: غذاهای آماده و فرآوری شده اغلب مملو از نمک، شکر، چربی های مضر، مواد نگهدارنده و پرکالری هستند که مصرف بیش از حد آن عوارض و خطرات احتمالی بیشماری به دنبال دارد. پس بهتر است حتی المقدور از غذاهای خانگی و میان وعده هایی از سبزیجات و میوه ها بهره برد.

این متخصص تغذیه استفاده از غلات کامل و نان های سبوس دار را از دیگر منابع غذایی لازم برای مردان عنوان کرد و گفت: افزایش مصرف غذاهای حاوی فیبر در وعده های غذایی به خصوص سبزیجات برگ سبز و حبوبات به شدت توصیه می شود. دقت کنند اگر سبزیجات و میوه جات به اندازه کافی مصرف کنند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و پروستات کمتر می شود. به عنوان مثال ماده ای در گوجه فرنگی وجود دارد به نام «لیکوپن» که به کاهش ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند؛ مخصوصا اگر گوجه فرنگی به صورت پخته مصرف شود لیکوپن بیشتری خواهد داشت.

بهترین رژیم غذایی برای مردان، رژیم مدیترانه ای است

صمدپور در مورد مصرف گوشت هم توصیه کرد: بهینه است که از گوشت کم چرب یا بدون چربی استفاده شود و مصرف گوشت قرمز را به حداقل رساند. بهترین جایگزین گوشت قرمز، گوشت سفید مانند سینه مرغ و بوقلمون و همچنین ماهی است که هفته ای یکبار در برنامه غذایی گنجانده شود.

وی ادامه داد: به طور کلی رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی غذاهای دریایی، روغن زیتون، آجیل های بی نمک، سبزیجات و برنج قهوه ای است برای مردان بهترین و سالم ترین رژیم غذایی است.

این متخصص رژیم درمانی با تاکید بر اینکه نداشتن تحرک عامل ایجاد بیماری قلبی و مرگ در مردان است، خاطرنشان کرد: داشتن یک فعالیت بدنی منظم و پیوسته به همه مردان توصیه می شود؛ هفته ای پنج روز و روزی نیم ساعت ورزش هوازی مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و دویدن و همچنین در هفته دو بار ورزش های کششی عضلانی.

صمدپور افزود: مردان باید مواظب دور کمر یا دور شکم خود باشند زیرا مطالعات نشان می دهد هر چه چربی های دور شکم بیشتر باشد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، سکته مغزی و بیماری قلبی در مردان بیشتر است. در واقع اگر مردی دور شکم بیش از ۱۰۰ سانتی متر داشته باشد مطمئن باشد که در ریسک بیماری های غیر واگیر قرار دارد.

استفاده از مکمل های غذایی طبق نظر پزشک

این متخصص تغذیه با یادآوری اینکه توصیه ما، جذب ویتامین و املاح بر مبنای تنوع غذایی است اما برخی ویتامین ها باید به صورت مکمل دریافت شود، گفت: غذا، تامین کننده ویتامین D مورد نیاز بدن نیست و باید ماهانه به صورت قرص های تک واحدی یا ۵۰ هزار واحدی استفاده شود. همچنین بسته به نظر پزشک ممکن است استفاده از ویتامین های مکمل هم نیاز باشد که امگا۳ هم تجویز می شود.

وی با تاکید بر اینکه مردان بالای پنجاه سال، باید روزی یک عدد مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند، یادآور شد: در کنار رژیم غذایی، ترک عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکی یا مصرف مواد مخدر به شدت توصیه می شود چرا که نه تنها عامل ابتلا به سرطان است بلکه ابتلا به بیماری های مزمن را به دنبال دارد.

تغییرات پوستی و جلدی نشانه بیماری است

صمدپور به همه مردان توصیه کرد، دقت بیشتری بر تغییرات پوستی مانند خال یا زخمی که روزبه روز بزرگتر می شود، داشته باشید زیرا تابش نور مستقیم خورشید بر پوست عامل سرطان های شایع پوستی است پس از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید.

چک آپ سالانه پروستات برای مردان بالای چهل سال توصیه می شود

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مردان باید سالانه پروستات را چک کنند، یادآور شد: سرطان پروستات جز سرطان های شایع در میان مردان است پس به محض مشاهده مشکلات ادراری یا درد هنگام دفع یا مشاهده خون در ادرار با متخصص ارولوژیست مشورت کنید.

صمدپور خاطرنشان کرد: خیلی از بیماری های بدخیم اگر از ابتدا رسیدگی و تشخیص داده شود خطری ندارد و قابل درمان است. امیداریم مردان که تمامی بار مالی خانواده را بر دوش می کشند و هم و غم خانواده را دارند به سلامتی خود هم اهمیت دهند تا علاوه بر سلامت امروز، میان سالی و سالمندی خوبی داشته باشند.

مطابق هر سال، هفته سلامت مردان در هفته نخست اسفند ماه برگزار می‌شود که امسال به شعار «همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان» مزین شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها