چند مبتلا به ویروس جهش‌یافته شناسایی شده است؟

آخرین خبرها از وضعیت کرونای انگلیسی در ایران

بر اساس گزارش‌های رسیده از مسئولان بهداشتی کشور تاکنون موارد کرونای انگلیسی در ۱۱ استان شناسایی شده اند.
بر اساس گزارش‌های رسیده از مسئولان بهداشتی کشور تاکنون موارد کرونای انگلیسی در ۱۱ استان شناسایی شده اند.
کد خبر: ۱۳۰۵۳۴۴

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت دیروز درباره طوفان کرونای جهش یافته هشدار داد و گفت: ویروس‌ها پاسپورت و ویزا نمی‌خواهند؛ همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را از ووهان چین به قطب برساند، به همین میزان هم ویروس موتاسیون یافته در کشورهای جهان خواهد چرخید. امروز ویروس کووید ۱۹ موتاسیون یافته در سراسر کشور و اکثر استان‌هایمان خودش را نشان داد.

نمکی ادامه داد: متاسفانه در خوزستان خیز سنگینی از بیماری داریم، منشاء بیماری اکثرا ویروس موتاسیون یافته است. در کل کشور میزان بیماران سرپایی متاسفانه در دو هفته اخیر رو به افزایش است. تفاوتی که ویروس جهش یافته با ویروس ووهان دارد، این است که اگر در ویروس قبلی مدت زمان افزایش موارد سرپایی نسبت به زمان افزایش بستری هفت تا ۱۰ روز بود اما این ویروس در ۷۲ ساعت می‌تواند فرد را در بیمارستان بستری و شکل‌های بسیار خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی را ایجاد کند.

نخستین موارد کرونای انگلیسی در افرادی که هیچ سابقه سفر یا ارتباطی با مسافران اروپایی نداشتند، در تهران، قزوین و البرز مشاهده شد، همچنین در طول چند روز شمار مبتلایان و بیماران بدحال استان خوزستان افزایش پیدا کرد و مشخص شد که منشا بیماری کرونای جهش یافته انگلیسی است که از شادگان به سایر نقاط استان خوزستان منتقل شده است.

وزیر بهداشت هم علت شیوع کرونای انگلیسی در استان خوزستان را این چنین عنوان کرد و گفت: از طرفی هر کس که در خوزستان فوت کرد، متاسفانه مراسم تشییع بسیار سنگین برایش گرفتند و بارها این را تذکر داده بودم. در شادگان که اولین پایگاه آلودگی ما بود، متاسفانه میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی به حد صفر رسیده بود. مراکز خرید غلغله بود، دستفروش‌ها در خیابان بیداد می‌کردند و بااین شرایط کاملا برای ما روشن بود که یک خوزستان بسیار بسیار پرماجرا را خواهیم داشت.

حالا تعداد موارد شناسایی شده قطعی کرونای انگلیسی روز به روز در حال افزایش است، باید توجه دات که تعداد موارد ابتلا همان آمارهای اعلامی وزارت بهداشت نیست چرا که فقط شماری از نمونه ها برای توالی یابی ژنتیکی به دو آزمایشگاه تشخیص کرونای انگلیسی ارسال می شوند و به دلیل زانبر بودن و هزینه بالا نیازی به انجام توالی یابی ژنتیکی در همه نمونه ها نیست، به گفته متخصصان باید هر ابتلا به کرونایی را در شرایط کنونی فرض بر ابتلا به کرونای انگلیسی گذاشت.

آمار موارد قطعی ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آمار موارد شناسایی شده کرونای انگلیسی در کشور بیان کرد: تاکنون ۱۱۲ نفر مبتلای قطعی به کرونای انگلیسی در کشور شناسایی شده اند که هشت نفر از آنها فوت شده اند.

لاری به استان هایی که موارد قطعی کرونای انگلیسی در آنها شناسایی شده است، اشاره کرد و افزود: تاکنون موارد ابتلای قطعی به ویروس جهش یافته انگلیسی در استان های تهران، البرز، قزوین، خوزستان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، ایلام، هرمزگان، مرکزی و آذربایجان غربی شناسایی شده اند.

کاهش سن ابتلا به کرونا در تهران با ورود کرونای انگلیسی

علیرضا زالی بااشاره به بروز سه مورد مرگ ناشی از ویروس جهش یافته جدید در هفته های اخیر در تهران، باز توزیع سنی مبتلایان تهرانی را نکته مهمی از نظر آسیب پذیری گروه های سنی عنوان کرد.

به گفته زالی، در استان تهران آمار مبتلایان و میزان بستری گروه های سنی زیر ۱۰ سال از حدود ۹ دهم درصد در اسفند ۹۸ به ۱۱ درصد در بهمن ماه ۹۹ رسیده است و در گروه سنی بالای ۸۰ سال از ۷,۴ درصد به ۱۲ درصد و در گروه سنی بین ۸۰-۷۰ سال نیز از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این درحالی است که میزان مبتلایان و بستری در گروه های سنی ۵۰-۴۰ سال و ۶۰-۵۰ سال و ۷۰-۶۰ سال نسبت به اسفندماه سال گذشته حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد کاهش داشته است.

زنگ خطر شیوع کرونای انگلیسی در استان مرکزی

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اولین مورد مشاهده شده کرونای انگلیسی در استان مرکزی مربوط به شخصی است که در روزهای گذشته سابقه سفر به استان خوزستان را داشته است. سه مورد از موارد جدید شناسایی شده در شهر اراک از نزدیکان فردی هستند که کرونای انگلیسی وی محرز شده بود.

وی گفت: یک مورد جدید دیگر نیز که شناسایی شده که فرد مبتلا ساکن شهرستان تفرش است و علیرغم تاکید مسئولان حوزه سلامت در مراسم عروسی در تهران شرکت کرده بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: عدم توجه به توصیه های بهداشتی و ساده انگاری این ویروس وحشی سبب شیوع نوع جهش یافته خواهد شد که وجود آن در استان همه افراد را تهدید می کند.

جمالیان تصریح کرد: تنها راه مقابله با ویروس جهش یافته کرونا، رعایت دقیق تر نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات و دورهمی هاست که اگر جدیت لازم به عمل نیاید گرفتار موج سنگینی خواهیم شد.

وی گفت: از امروز همکاران مرکز بهداشت شهرستان اراک با استقرار در ایستگاه راه آهن تمامی مسافرانی را که قصد ورود به شهر اراک را دارند مورد معاینه قرار می دهند و تست شناسایی سریع بیماران کرونایی (رپید) در مکان راه آهن انجام خواهد پذیرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: اگر ویروس کرونای انگلیسی شیوع پیدا کند، بسیار شرایط سخت تر از موج های قبلی کرونا خواهد شد و زنگ خطر دیگری در استان مرکزی به صدا در آمده است.

۳۸ نفر مشکوک به کرونای انگلیسی در البرز قرنطینه شدند

نورمحمد فردی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با بیماری کرونای البرز گفت: در استان البرز تا کنون پنج مورد ابتلا به ویروس جهش یافته شناسایی شده است که سه نفر از آنها فوت کرده‌اند. یکی از این مبتلایان ساکن آبیک قزوین بوده و یک نفر دیگر هم مسافری از شهر منجیل استان گیلان بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط حساس ایجاد شده، از ۳۰ بهمن تا ششم اسفندماه، نحوه حضور کارمندان در دستگاه‌هایی که ارباب رجوع دارند به شکل یک دوم است و در سایر ادارات نیز کارمندان با ظرفیت یک سوم حضور می‌یابند و در حال حاضر شاهد اعمال محدودیت شرایط قرمز برای واحدهای صنفی رسته دو تا چهار در شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد هستیم و بعد از ششم اسفندماه اگر شرایط همچنان نگران کننده باشند، محدویت‌های جدیدی اعمال خواهد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با بیماری کرونای البرز گفت: در حال حاضر ۳۸ نفر در سه شهرستان ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد در قرنطینه ویژه قرار دارند به همین دلیل از مردم درخواست می‌شود با حساسیت بیش از گذشته نکات بهداشتی را رعایت کنند. اگر مردم رعایت نکنند و وارد موج چهارم کرونا شویم، هیچ چاره ای جز بازگشت محدودیت‌های سختگیرانه آن هم در ایام پایانی سال نداریم.

شناسایی ۹ مبتلا به کرونای انگلیسی در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۷ نفر در شهرستان پارسیان هرمزگان به کرونای انگلیسی مبتلا شدند و شمار مبتلایان به این نوع جهش یافته کرونا در استان به ۹ نفر رسید.

نوروزیان با اشاره به اینکه مبتلایان جدید از یک خوشه خانوادگی هستند و بر اساس بررسی‌ها و نمونه گیری‌های خوشه‌ای شناسایی شدند، افزود: سن بیشتر این بیماران ۲۰ تا ۵۰ ساله بوده و طبق بررسی ها، سرعت سرایت به نحوی بوده که افراد با کوچکترین تماسی به این بیماری مبتلا شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۴ نفر از این بیماران در بیمارستان بستری هستند و از ۳۰ تا ۶۰ درصد درگیری ریوی دارند، بیان کرد: کرونای انگلیسی از لحاظ سرعت سرایت ۷۰ درصد و از نظر میزان مرگ و میر ۳۵ درصد بیشتر از کرونای معمولی بر افراد تاثیرگذار است.

اصفهان بعد از استان خوزستان در خط اول حمله کرونای انگلیسی

طاهره چنگیز با اشاره به ابتلای دو نفر از مراجعان مراکز درمانی استان به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی، گفت: براساس آزمایش پی سی آر و با پرایمر تعیین کننده کرونای انگلیسی این افراد قویا مشکوک به ابتلا به کرونای انگلیسی هستند. این جهش ویروس باعث شده ویروسی تولید شود که هم قدرت سرایت و واگیر بیشتری دارد و هم رفتار وحشیانه تری دارد و هم اینکه بیماری زایی و کشندگی آن نسبت به والد یعنی ویروس ووهان بیشتر است و این یعنی خطر بسیار جدی که سلامت مردم را تهدید می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست شیوع ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی را به عنوان آژیر خطر در استان جدی بگیرند و تصریح کرد: تردد بین شهری می تواند افراد را در معرض خطر قرار دهند، همچنین تردد بین استانی به ویژه با کسانی که با استان های مرزی در غرب کشور در تماس بودند می تواند افراد را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

وی با بیان اینکه اصفهان امروز بعد از استان خوزستان در خط اول حمله ویروس کرونای جهش یافته قرار دارد و باید به شدت مراقب بود، به شهروندان تاکید کرد: اگر کوچک ترین علائمی پیدا کردید یا افرادی که در تماس با مسافران عراق بودند با شما در تماس بودند، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کرده و تست دهید تا در صورت آلودگی، در اسرع وقت قرنطینه شوید و از چرخش ویروس در جامعه جلوگیری شود.

در شرایط کنونی که کرونای انگلیسی در همه کشور چرخیده است، رعایت نکات بهداشتی ، پرهیز از ترددها و سفرهای غیر ضرور و حضور در تجمعات و استفاده از دو ماسک تنها راه های پیشگیری از ابتلا به کرونای انگلیسی است تا گرفتار موج چهارم کرونا نشویم و روزهای نخست سال جدید را به خوشی سپری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها