در این روزهای سخت چطور گرانی را ضربه‌ فنی کنیم؟

عملیات نجات جیب!

نمودار اکیدا صعودی قیمت، قصد نزولی‌ شدن ندارد و در دو‌سه سال گذشته همه‌مان با پوست و گوشت و استخوان فهمیدیم که درست خرج نکردن می‌تواند چه عواقبی داشته باشد.
نمودار اکیدا صعودی قیمت، قصد نزولی‌ شدن ندارد و در دو‌سه سال گذشته همه‌مان با پوست و گوشت و استخوان فهمیدیم که درست خرج نکردن می‌تواند چه عواقبی داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۰۴۳۳۸

دوره دوراندیشی مالی با ریختن پول در قلک یا بازکردن حساب قرض‌الحسنه گذشته و حال و آینده مالی مردم گره‌خورده به قیمت لحظه‌ای دلار، بازار طلا، اسامی عجیب و غریب بورسی و دنیای ناشناخته ارزهای دیجیتال.

در شرایطی که به نظر می‌آید گره‌های مالی در پیچیده‌ترین وضعیت خودش قرار دارد، هنوز ترفندهایی هستند که فارغ از دنیای بورس و طلا و بیت‌ کوین هزینه‌هایمان را به بهترین شکل مدیریت می‌کنند.

قبلا یک‌بار ترفندهای خرید دست‌ دوم را مرور کردیم، این‌بار در نگاه کلی‌تر به دنبال همه راه‌هایی هستیم که با هزینه کمتر و صرفه‌ جویی بتوانیم روزگار را به خوشی بگذرانیم. هفت راهکار نسبتا عمومی در ادامه آمده است.

این راهکارها وقتی به زندگی شخصی برسند با توجه به سبک زندگی هرکس تعدادشان می‌تواند بسیار بیشتر از اینها شود.

کادوهای هدفمند

غافلگیری خیلی هیجان‌انگیز است ولی به دست آوردن وسیله مورد نیاز در قالب هدیه هم همانقدر هیجان دارد.

خانواده و دوستان را به این طرف سوق بدهید که در هدیه تولد، کادوی عروسی و مناسبت‌ های خاص مثل روز پدر، مادر و... مطابق با نیاز طرف مقابل خرید کنند.

اگر مستقیم گفتن این ماجرا برایتان سخت است از مدتی قبل درباره چیزی که نیاز دارید صحبت کنید. یک رسم نانوشته‌ای هم تازگی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مد شده که عکس وسیله‌ای را که نیاز دارند به بهانه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند و طرف مقابل را در انتخاب هدیه راهنمایی می‌کنند.

اگر هم درونگراتر از این حرف‌ها هستید خودتان نقطه شروع این زنجیره باشید و برای دیگران با توجه به نیازشان خرید کنید. می‌توانید از خودش بپرسید یا از اطرافیانش.

بعد هم موقع کادو دادن این دلیل را توضیح دهید و بگویید چه خوب است که از این به بعد اینجوری خرید‌کنیم. اگر چیزی که نیاز دارد گران است به دیگران هم بگویید و چند نفری آن کادو را بخرید.

فلسفه خرید

بالاخره ما گیاه نیستیم که با فتوسنتز روزگار بگذرانیم و نیاز داریم خیلی وقت‌ها خرید کنیم و اصلا همین کیفیت خرید می‌تواند سهم مهمی در خالی نشدن جیب ما داشته باشد.

خیلی‌ها فکر می‌کنند جنس ارزان می‌خرند تا پولشان ذخیره شود و بعضی‌ها اعتقاد دارند باید جنس باکیفیت گران خرید که عمری کار می‌کند. این‌که ما کجای این بازه بایستیم بستگی دارد به چیزی که می‌خواهیم بخریم و نوع کاربری‌اش.

این‌که این لباس را بچه هر روز قرار است بشوید و بپوشد یا کفش مهمانی است که سالی یک‌بار از کمد بیرون می‌آید.

برای جنس‌هایی که قرار است سالی یک‌بار استفاده شو‌د، می‌توانید چشمتان را روی کیفیتش ببندید اما وقتی کالا مصرف هر روزه دارد جنس ارزان خریدن یعنی دیدار با فروشنده در سه چهار ماه آینده و حیرت از دیدن قیمت‌هایی که دوباره گران شده‌اند؛ البته ماجرا همین‌قدر دو‌بعدی و ساده نیست.

مثلا گاهی نوجوانی در خانه دارید که دلش می‌خواهد لباس‌هایش متنوع باشد، آن وقت است که باید کیفیت را فدای تنوع کنید. نکته کلیدی این است که دوراندیش باشید و قبل از خرید همه این موارد را در نظر بگیرید تا بعدا از خریدتان سرگردان نشوید.

تغییر سبک‌ زندگی مجازی

تا سال گذشته کسب و کارهای مجازی کار و بارشان خوب‌بود. کرونا هم اگر یک مزیت داشته باشد همین رونق هر چه بیشتر خرید و فروش‌های آنلاین است. روی گوشی دائم پیام می‌آید که فقط تا پایان امشب فرصت دارید تا کد تخفیف را بزنید و از فروشگاه ایکس و ایگرگ و زد خرید کنید.

در اینستاگرام هم صفحات مختلف عکس‌های مشتری‌‌پسندی از جنس‌هایشان گذاشته‌اند تا مشتریان را ترغیب به خرید کنند. مقاومت‌کردن در برابر این وسوسه‌ها خیلی آسان نیست. مخصوصا وقتی به خاطر خانه‌نشینی طولانی موبایل تبدیل به وسیله سرگرمی شده است.

بهترین کار برای جلوگیری از وسوسه این خریدها خاموش‌کردن نوتیفیکیشن‌ها و دنبال‌نکردن صفحه‌های خرید آنلاین است.

اگر هم محض سرگرمی می‌خواهید این صفحات را ببینید بهتر است مقاومت در برابر خرید را به کارت بانکی‌تان بسپارید؛ به این صورت که حداقل پول را در کارتی که رمز دوم دارد، نگه دارید.

تغییر سبک پذیرایی

تیتر خبرها خیار بیست هزار تومانی است و موز دوباره به جایگاه باشکوه دهه ۶۰ و ۷۰ برگشته. با این وضع معلوم است که تکلیف ظرف میوه چه خواهد شد.

با وجود این گرانی باز هم انگار ظرف میوه و بشقاب‌های پر از میوه به آسانی از شب‌نشینی‌ها و مهمانی‌ها حذف نمی‌شوند.

در این روزها که فقط خرید میوه برای یک مهمانی خلوت در روزهای کرونایی بیشتر از صد هزار تومان خرج روی دست صاحبخانه می‌گذارد، بهترین ایده اقتدا به تصاویر رنگارنگ پینترست و خارجی‌هاست! یعنی به جای ظرف میوه‌های بزرگ، قبل از آمدن مهمان میوه‌ها را پوست کنید در یک دیس بچینید و رویش را سلفون بکشید تا خشک نشود.

با کمی چرخیدن در آپارات و یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌توانید ایده‌های خوبی برای میوه‌آرایی پیدا کنید. هم ظاهر کار خیلی قشنگ‌تر از آب درمی‌آید هم این‌که هزینه‌اش بسیار کمتر می‌شود چون می‌توانید با تعداد میوه کمتر اما متنوع‌تر خوب از مهمان‌ها پذیرایی کنید.

درباره بقیه خوراکی‌ها هم می‌توانید با کمک شبکه‌های اجتماعی ترفندهایی برای کم هزینه تمام‌شدن کار پیدا کنید.

بیدار کردن کدبانوی درون

آن کدبانوگری مدنظر مادربزرگ‌ها اینجا به کار می‌آید. زرنگ باشید و با کمترین هزینه سر و شکل خانه را تغییر دهید. بله وسایل و تزئینات و دکوراسیون حسابی گران شده اما هنوز ایده‌های درجه یک ولی ساده‌ای هست که می‌توان در خانه رفت سراغشان. اگر قیمت گل سر به فلک کشیده و گلدان‌های زیبا خیلی دور از دسترس شده‌اند خودتان دست به کار شوید و گل‌بکارید.

اگر هزینه عکاسی و آتلیه بالا رفته با کمی جست‌وجو و پیداکردن مدل در اینترنت و قرض‌گرفتن دوربین دوستان در خانه عکسی شبیه عکس‌های آتلیه‌ای بگیرید. برای تزئین دیوارها بروید سراغ ایده‌های کم خرجی که دوباره مد‌شده‌اند. مثل استفاده از کارگاه گلدوزی به جای قاب عکس. از همان هنر قدیمی کمک بگیرید و خانه‌تان را نونوار کنید.

این روزها با وجود شبکه‌های اجتماعی و اینترنت هزاران ایده متنوع وجود دارد که بتوانید متناسب با روحیه و توانایی‌هایتان چیزهای نو بسازید. ایده‌ها و آموزش‌هایشان در پینترست، اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و... منتظر شماست.

هزار راه نرفته

فوت و فن خرید دست‌دوم را چند شماره پیش بررسی کردیم. اتفاقی که این روزها بسیار معمول شده و خیلی از وسایل را می‌توان دست دوم اما در حد نو خرید از لپ‌تاپ گرفته تا میز ناهارخوری و لوستر. سنت حسنه قرض گرفتن هم هنوز به قوت خودش باقی است.

مخصوصا درباره چیزهایی مثل کتاب یا گاهی لباس از دوست صمیمی خوب جواب می‌دهد. تخفیف هم که در ذات خودش چیز خوبی است و وقتی آدم به جنسی نیاز دارد چه بهتر از این که در حراجی آن را بخرد. فقط به آن نکته که قبلا گفتیم حواستان باشد که جنسی را که نیاز ندارید بی‌دلیل نخرید.

از امتیازات ویژه مشتریان وفادار هم غافل نشوید. اگر کالا یا خدماتی را دائم استفاده می‌کنید یک برند که امتیازات بیشتری دارد را انتخاب کنید و عضو باشگاه مشتریان شوید. مثلا درباره سیم‌کارت همراه اول به ازای شارژ سیم‌کارت و اینترنت امتیازاتی را به کاربرانش می‌دهد که می‌توان با آن بعد از مدتی رایگان اینترنت خرید یا گوشی را شارژ پولی کرد.

در جست‌وجوی هزینه‌های پنهان

بعضی هزینه‎ها هم هست که به چشم نمی‌آید ولی بخش مهمی از دارایی‌مان را می‌بلعد. گاهی با جمع و تفریق‌کردن عددهای کوچک و محسابه آن در ماه و سال به عددهای بزرگی می‌رسیم که حیرت می‌کنیم. نمونه‌ دم‌دستی‌اش همین هزینه اینترنت. یک‌بار حساب و کتاب کنید ببینید در ماه چقدر برای اینترنت هزینه می‌کنید.

اگر زیاد است ببینید چرا این اتفاق می‌افتد. نرم افزارهای مربوطه را نصب کنید تا گزارش عملکرد شما درباره استفاده از اپلیکیشن‌ها را بدهد.

حالا با استفاده از اطلاعات به دست آمده این هزینه‌ها را مدیریت کنید. اگر تلفن زیاد صحبت می‌کنید بسته مکالمه‌ای را بخرید که به‌صرفه‌تر باشد.

برای پول برق هم می‌شود بررسی کرد که چرا زیاد آمده و چطور می‌شود آن را کاهش داد. اگر خدای نکرده سیگار می‌کشید هم یک‌بار هزینه‌اش را حساب کنید تا اگر به فکر ریه‌تان نیستید به خاطر جیب‌تان هم که شده بی‎خیال آن شوید.

مینا نوری - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها