گزارشی از راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن در ۴۲ سال گذشته که خاطره‌انگیز شدند

ما همچنان هستیم

فردا چهل‌و‌دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است و مردم ایران در حالی سالگرد حماسه سال‌۵۷ را گرامی می‌دارند که شیوع بیماری کرونا همه تحولات جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است. این بیماری باعث شده مراسم ۲۲‌بهمن امسال در جمهوری اسلامی ایران هم متفاوت از سال‌های گذشته و به شکل راهپیمایی خودرویی و موتوری برگزار شود.
کد خبر: ۱۳۰۳۷۴۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، گرچه برگزاری مراسم ۲۲‌بهمن به این شکل، بی‌سابقه و متفاوت از همه سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است اما سال‌های دیگری هم بوده که راهپیمایی به شکلی متفاوت برگزار شده و مردم ایران نشان داده‌اند با وجود اتفاقات و رویدادهای مختلف پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند. در صفحه امروز به مرور برخی مراسم‌های متفاوت ۲۲‌بهمن در تاریخ ۴۲‌ساله انقلاب اسلامی پرداخته‌ایم.
 

۲۲ بهمن ۱۳۵۸، اولین راهپیمایی

نخستین سالگرد انقلاب با شکوه فراوان در سراسر کشور برگزار شد. میلیون‌ها ایرانی در سراسر کشور ضمن شرکت در راهپیمایی، نظاره‌گر رژه ارتش و نیروهای شهربانی و ژاندارمری بودند. عمده شعارهایی که از سوی مردم سرداده می‌شد در انتقاد از سیاست‌های آمریکا بود. در مراسم میدان آزادی ازدحام جمعیت به حدی بود که باعث ریزش جایگاه و مجرو ح شدن ۸۵ نفر شد. امام(ره) در پیام خود در این مراسم از مردم خواستند به مبارزات قاطع خود علیه آمریکا به عنوان جهانخوار بی‌رحم ادامه دهند.
 

۲۲ بهمن ۱۳۵۹، پیام صریح امام(ره)

مردم در دومین سالگرد پیروزی انقلاب در سراسر کشور حضوری میلیونی در راهپیمایی ۲۲بهمن داشتند. این مراسم در تهران و در میدان آزادی با حضور ابوالحسن بنی‌صدر و حاج‌سیداحمد خمینی و تعدادی از مقامات کشور برگزار شد. در این روز بنیانگذار انقلاب با ارسال پیامی که از سوی سیداحمد خمینی قرائت شد نسبت به دسیسه‌های شرق و غرب در سالگرد انقلاب به مردم ایران هشدار دادند. همچنین ایشان در فراز دیگری از این پیام تاکید کردند خطر صهیونیسم بین‌الملل را برای تمامی انقلاب‌های جهان کمتر از گذشته نمی‌دانند و خاطرنشان کردند: امروز اسرائیل و دوست صمیمی‌اش مصر در منطقه در فکر ایجاد یک هسته مرکزی برای نابودی مسلمانان و ارزش‌های عالی فکر آنان هستند.
 

۲۲ بهمن ۱۳۶۲، شرارت‌های داخلی و خارجی

 
شهر دزفول حوالی سحرگاه مورد اصابت سه فروند موشک زمین به زمین از سوی عراق قرار گرفت که طی آن پنج نفر به شهادت رسیدند و ۴۰نفر نیز مجروح شدند. همچنین ۱۸۰خانه و ۵۵مغازه ویران شد. در این حمله به بیمارستان افشار دزفول، خسارات زیادی وارد شد. عراق در حمله بعدی مقارن ساعت ۱۱ مجددا دو موشک دیگر به دزفول شلیک کرد که در پی آن ۲۳نفر مجروح شدند.
 
حاج‌احمد خمینی در مراسم راهپیمایی آن سال، پیام مفصل امام (ره) را قرائت کرد. در این پیام به مساله انتخابات مجلس اشاره شد و بنیانگذار انقلاب عنوان کردند: مساله انتخابات یک امتحان الهی است که گروه‌گرایان را از ضوابط‌گرایان ممتاز می‌کند. مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدی حق تحمیل خود یا نامزدهای گروه یا گروه‌های دیگر را ندارد و احدی شرعا نمی‌تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رای بدهد.
 
عناصر ضد انقلاب قبل از برگزاری راهپیمایی از مردم خواسته بودند از خانه‌ها بیرون نیایند اما اجتماع عظیم مردمی تایید محکمی برای انقلاب‌اسلامی بود.
 

۲۲ بهمن ۱۳۶۵، بمباران دشمن

ما همچنان هستیمشهر اصفهان در سالگرد پیروزی انقلاب مورد تهاجم هواپیماهای عراقی قرار گرفت و چندین نقطه مسکونی آن بمباران شد.
ساعت ۱۴و۲۰ دقیقه بعدازظهر چند فروند هواپیمای عراقی، مردمی را که از راهپیمایی ۲۲بهمن برمی‌گشتند هدف بمباران قرار دادند. در این اقدام وحشیانه، چند نفر از هموطنان شهید و مجروح شدند و ده‌ها واحد مسکونی تخریب شد.
نقاط مورد هدف شامل دو نقطه واقع در خیابان هاتف، روبه‌روی پاساژ جعفری و کوی شیشه‌گری و دو نقطه در خیابان کمال، روبه‌روی مقبره کمال و کوچه تکیه حاج میرزا داوود بود. در این حمله صدها باب مغازه و چند باب منزل مسکونی ویران شد و ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند. همچنین در این روز، مردم شهرستان قروه در حالی که خود را برای برپایی راهپیمایی ۲۲بهمن آماده می‌کردند، هدف بمباران هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفتند.
 

۲۲بهمن۱۳۸۳، راهپیمایی در روز برفی

مردم در این روز زیر بارش برف و باران شدید به خیابان‌ها آمدند و یاد و خاطره پیروزی نظام اسلامی بر رژیم سلطنتی را گرامی داشتند. خبرگزاری فرانسه از این مراسم گزارش داد، هزاران ایرانی به‌رغم سرمای شدید و برف در میدان آزادی تهران جمع شدند و به‌شدت از سیاست‌های آمریکا انتقاد کردند. شاید برای اولین بار بود که همزمان با مطرح‌شدن مسائل هسته‌ای،‌ مشارکت‌کنندگان در راهپیمایی از حقوق ایران در حوزه هسته‌ای دفاع کردند.
 
پس‌ازاین مراسم، رهبر معظم انقلاب در پیامی ضمن تشکر از حضور گسترده مردم خطاب به ملت فرمودند: «همین ایمان و هوشمندی شما خواهد توانست توسعه عدالت‌محور را در کشور نهادینه سازد.»
 

۲۲بهمن۱۳۸۷، امیدها به ماهواره امید

نخستین ماهواره ملی جمهوری اسلامی ایران بانام «امید» در شب ولادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با موفقیت به فضا پرتاب شد. برای اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر درباره این ماهواره و همچنین موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه هوافضا،‌ در راهپیمایی ۲۲بهمن با ایجاد ۳۰ایستگاه اطلاع‌رسانی و نمایش ماکت‌ها و بنرهایی از ماهواره‌بر سفیر۲ و ماهواره ملی امید، شرکت‌کنندگان راهپیمایی ۲۲بهمن با این پروژه آشنا شدند. در این ایستگاه‌ها همچنین بروشورها و لوح‌های فشرده، پازل و سایر اقلام فرهنگی حاوی اطلاعات مربوط به طرح ماهواره ملی امید به بازدیدکنندگان اهدا می‌شد که با استقبال زیاد راهپیمایان به‌خصوص جوانان و نوجوانان مواجه شد.
 

۲۲بهمن۱۳۸۸، شکست پروژه احیای دوباره نماد سبز

هواداران دو نامزد شکست‌خورده انتخابات ریاست جمهوری۸۸ در این روز تصمیم گرفتند با نمادهای خود در راهپیمایی شرکت کرده و به‌نوعی اعلام حضور کنند.
 
بر همین اساس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیانیه‌ای صادر کرد و از اقشار مختلف مردم خواست همراه با نمادهای سبز در راهپیمایی حضور پرشور داشته باشند. در این حال برخی از تشکل‌های اصلاح‌طلب هم تأکید می‌کردند حضور مردم باید با تکیه‌بر شعارهای بنیادین و برآمده از متن انقلاب و وجدان مردم و پرهیز از شعارهای انحرافی باشد. معلوم بود میان هواداران این دو نامزد ناکام، هماهنگی لازم وجود ندارد. حضور بخشی از جریان سبز در این راهپیمایی البته با اغتشاشاتی همراه بود و در تهران در مسیرهای منتهی به میدان آزادی، درگیری‌هایی میان جریان‌های موافق و مخالف رخ داد و بخشی از مخالفان بازداشت شدند. در اصفهان، مشهد، شیراز و اهواز هم درگیری‌های پراکنده‌ای گزارش شد.
 
باوجود این‌گونه تحرکات اما پروژه احیای حرکت موسوم به جنبش سبز شکست خورد. در همین زمینه، علی شکوری‌راد عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت در یادداشتی نوشت: سبزها اعلام کرده بودند با نماد سبز در راهپیمایی شرکت می‌کنند اما به‌رغم حضور گسترده نتوانستند از نمادشان استفاده کنند.
 

۲۲بهمن۱۳۹۷ جشن پرشکوه ۰‌۴سالگی

ما همچنان هستیممردم ایران در چهل‌سالگی انقلاب با حضور میلیونی خود جشن پرشکوهی را به‌راه انداختند. در تهران مردم با وجود بارش باران از اولین ساعات صبح از مسیر ۱۲گانه به سمت میدان آزادی راهپیمایی خود را آغاز کردند. بیش از ۶۵۰۰خبرنگار، عکاس و فیلمبردار مراسم ۲۲بهمن را در سراسر کشور پوشش خبری دادند و ۳۰۰خبرنگار خارجی و ۳۰۰۰خبرنگار، عکاس و عوامل تصویربرداری و خبری داخلی(در تهران) و بیش از ۳۲۰۰خبرنگار، عکاس و تصویربردار در سایر استان‌های کشور و تمام شبکه‌های صداوسیما از جمله ۳۶۰گروه خبری و تمام شبکه‌های برون‌مرزی و جام‌جم در تهران و تمام شبکه‌های استانی کشور در مسیرهای راهپیمایی، مراسم ۲۲بهمن را به‌صورت مستقیم و تولیدی پوشش خبری تصویری دادند.
 
پیش از این جان بولتون مشاور امنیت‌ملی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سخنانی وعده سقوط حکومت ایران در چهل‌سالگی پیروزی انقلاب را داده بود. سخنانی دور از ذهن که از یک مشاور امنیت ملی بسیار بعید و بدون پشتوانه اطلاعاتی به نظر می‌رسید. طبعا این حضور باشکوه پیام روشن، محکم و شفاف به بولتون و دیگر بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
 

۲۲ بهمن ۱۳۹۸ سال بدون حاج‌قاسم

در چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان در تهران و بیش از ۱۰۰۰شهر و۱۰هزار روستا بار دیگر با آرمان‌های حضرت امام‌خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی تجدید بیعت شد.  این راهپیمایی اولین بزرگداشت حماسه مردمی انقلاب در سال۵۷ بود که بدون حاج‌قاسم سلیمانی برگزار شد.
 
مردم ایران در حالی در این راهپیمایی عظیم شرکت کردند که داغ نبود این سردار رشید همچنان در دل مردم حس می‌شد. رسانه‌های داخلی و خارجی این حضور شکوهمند را لحظه‌به‌لحظه گزارش دادند. بیشتر شهرهای ایران در این روز شاهد بارش برف سنگین بودند اما در این وضعیت آب‌وهوایی از میزان حضور مردم کاسته نشد و آنها در نخستین ساعات صبح به سوی میدان‌های تعیین‌شده در شهرها حرکت کردند.ما همچنان هستیم
 
در این روز مشارکت‌کنندگان در این راهپیمایی پرچم ایران و تصاویر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه را در دستان خود حمل می‌کردند. مردم همچنین پرچم ایران و پرچم‌های کشورهای محور مقاومت از جمله سوریه، لبنان، عراق، فلسطین و یمن را در دست داشتند. آنها همچنین شعارهایی در محکومیت آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل سر می‌دادند.
 

۲۲ بهمن۹۹

امسال متفاوت‌ترین راهپیمایی بزرگداشت حماسه مردم در سال۵۷ برگزار می‌شود. در حالی که بیش از یک‌سال است مردم ایران و جهان درگیر همه‌گیری بیماری کرونا هستند و براساس توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا امکان تجمع وجود ندارد مردم ایران به استقبال نخستین راهپیمایی مجازی در طول تاریخ می‌روند. در همین زمینه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در قالب مکاتبه‌ای با ستاد مقابله ملی با کرونا مصوب‌کرده که حضور مردم از طریق راهپیمایی خودرویی و موتوری امکان‌پذیر باشد.
 
همچنین قرار است با توجه به ظرفیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، رسانه‌ها و بخش‌هایی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که بخش فضای مجازی دارند، یک راهپیمایی مجازی نیز برگزار شود. تدارک این راهپیمایی در فضای مجازی تا جایی پیش‌رفته که مردم حتی می‌توانند قطعنامه و شعارها را انتخاب کنند و حضور خود را در سامانه‌ای به ثبت برسانند.
 
ما همچنان هستیم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها