فراموش نکنید اگر شما مادری شیرده هستید، فرزند شما از قبل طعم ادویه‌جات را چشیده است. ادویه‌جات از طریق شیر مادر به بدن کودک راه می‌یابد و باعث می‌شود که او با غذاهای طعم‌دار آشنا شود.
کد خبر: ۱۳۰۰۳۰۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بیتوته ،مواد اولیه و ادویه هایی که به غذای کودک اضافه می شوند هرکدام باید در زمان مناسب و با رعایت نکات مهم تغذیه ای کودکان در سنین مختلف انجام شوند. ادویه های هم بخشی از این مهم ها در برنامه غذایی کودک هستند.

 

غذای بی‌مزه گزینه مناسبی نیست
در بسیاری از کشورها، اولین غذایی که به کودکان می‌دهند برنج گیاهی بی‌مزه نیست، بلکه کودکان از همان ابتدا با ادویه‌‌جات مختلف آشنا می‌شوند. برای مثال در هند والدین از همان ابتدا به غذای کودکان‌شان ادویه‌جات کاری و خانواد‌ه‌های تایلندی شیر نارگیل، سنبل هندی، آلوچه و حتی فلفل قرمز را به غذای جامد نوزادان اضافه می‌کنند.

 

چه زمانی می‌توان از ادویه‌جات برای غذای کودکان استفاده کرد؟
بیشتر متخصصان کودک می‌گویند از 6 تا 8 ماهگی یا حتی بیشتر ادویه‌جات را به غذای کودک اضافه نکنید. این پیشنهاد بیشتر برای مشکلات گوارشی ارائه شده تا احتمال آلرژی. اگر کودک شما مشکلات گوارشی ندارد، می‌توانید از ادویه‌جات استفاده کنید. فقط درست شبیه غذاهای جدید، تا 4 روز صبر کنید و عکس‌العمل بدن او را بررسی کنید. مثل همیشه بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک اطفال مشورت کنید.


فراموش نکنید اگر شما مادری شیرده هستید، فرزند شما از قبل طعم ادویه‌جات را چشیده است. ادویه‌جات از طریق شیر مادر به بدن کودک راه می‌یابد و باعث می‌شود که او با غذاهای طعم‌دار آشنا شود.

 

اولین ادویه مناسب برای غذای کودک

 اولین ادویه مناسب زردچوبه است که می تواند به مقدار بسیار کم به پوره سیب زمینی یا آب ماهیچه اضافه شود. ادویه مناسب دیگر دارچین است که بهتر است به میزان کم به جوپرک صبحانه کودک اضافه شود.


اولین راه برای آشنایی کودک به ادویه ها از طریق استشمام آن است که بویایی و چشایی کودک به ادویه عادت کند؛ ولی ادویه های دیگر مانند فلفل سیاه یا قرمز، آویشن و یا کاری بعد از 15 ماهگی به مقدار کم به غذای کودک اضافه گردد زیرا ممکن است سبب آلرژی، تحریک پذیر شدن دستگاه تنفس و یا حتی عکس العمل های شدید پوستی گردد.

 

اولین ادویه مناسب برای کودکان زردچوبه است

 

چه ادویه‌جاتی را می‌توان به غذای کودکان افزود؟
زمانی که شما به اضافه کردن ادویه‌جات به غذا فکر می‌کنید، احتمالا شکر و نمک اولین چیزی است که به ذهن‌تان می‌رسد. چرا ما به ندرت به اضافه کردن ادویه‌جات به غذای کودکان می‌اندیشیم؟

نوع ادویه‌ای که شما می‌خواهید به غذای کودک خود اضافه کنید کاملا بستگی به خودتان دارد. من پیشنهاد می‌کنم که شما تمام ادویه‌جاتی را که به غذای خودتان اضافه می‌کنید، به غذای کودک‌تان نیز بیافزایید. استفاده از ادویه‌جات متفاوت به شما این امکان را می‌دهد تا طعم‌های خوبی را به جز نمک و شکر به کار برید. اگر چه افزودن نمک و شکر به غذای کودکان توصیه نشده است، اما ما همیشه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. امتحان کردن این ادویه جات ضرری ندارد:
- وانیل
- ریحان
- فلفل
- لیمو
- سیر (خرد یا پودر شده)
- رزماری
- پونه کوهی
- شوید
-ذزنجبیل
- دارچین
- نعناع
- جوز
- پودر کاری


ادویه‌جاتی که در بالا پیشنهاد شده را می‌توانید به غذای کودک خود اضافه کنید. اگر غذای خانواده‌تان پر از ادویه‌جات است، می‌توانید کودک خود را نیز با آن آشنا کنید. برای اضافه کردن این مواد احتیاجی نیست تا زمان نوپایی کودک خود صبر کنید، شما می‌توانید آن را از همان ابتدا به غذای او اضافه کنید. با این روش یک روز می‌رسد که شما می‌گویید: «وای! من هیچ‌وقت از نمک و شکر برای غذای کودک‌ام استفاده نکردم.» تصور کنید فرزندی بزرگ کنید که دلبسته شیرینی نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها