یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی گذراندن اوقات با دوستان خوب است اما بسیاری از ما هیچ دوستی نداریم، آیا می دانید علت نداشتن دوست چیست ؟
کد خبر: ۱۲۹۹۸۸۸

علت نداشتن دوست و تنها بودن شما چیست ؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک ، دوستان ما تأثیر مهمی در زندگی مان دارند و به ما امید و انگیزه می دهند، به همین دلیل وقتی از رابطه دوستانه محروم می شویم احساس بدی پیدا می کنیم و احساس تنهایی ناشی از آن فشار زیادی به شما وارد می کند. اگر همیشه تنها و منزوی هستید و دوستی ندارید و رابطه دوستانه تان کوتاه مدت است، رفتارتان را بررسی کنید.

علت نداشتن دوست

گاهی برخی از کارها و رفتارهایتان سبب می شود هیچ دوستی نداشته باشید و یا رابطه دوستانه شما خیلی سریع متلاشی شود. در این بخش  به علت های نداشتن دوست و تنها بودن پرداخته ایم.

 

چرا هیچ دوستی نداریم ؟

همیشه برای بسیاری از افراد برقراری رابطه دوستی یا دشوار بوده و یا غیر پایدار که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

همیشه شکایت کردن :

مدام شکایت کردن می تواند دلیل این باشد که چرا هیچ دوستی ندارید و افراد ی که این کار را اغلب انجام می دهند شاید متوجه رفتارشان نمی شوند. همیشه ناله کردن می تواند باعث شود مردم ما را بد بینانه ببینند، یا اینکه همیشه احساس کنیم قربانی شدیم. ناله کردن می تواند کاملا ما را خودخواه کند. وقتی ما ناله می کنیم، فقط خودمان مهم هستیم و خیلی بد است که به حمایت دیگران نیاز داریم.به هر حال، هر کس دیگری ممکن است از ناله شما خسته شود. شاید به این خاطر است که هیچ دوستی ندارید.

 

تربیت خانوادگی :

یکی از علل ناتوانی در دوستیابی، تربیت خانوادگی است. برخی از خانواده ها فرزندانشان را با روابط محدود و بسته و محتاط، محافظه کار تربیت نموده اند به طوری که او نمی تواند به دیگران اعتماد کند و غیر اجتماعی بار می آید. در حل این مشکل روانشناس و مشاور خانواده به افراد کمک کرده و با تحلیل الگوهای رفتاری و سیستم خانواده، علت را برطرف می کند.

نداشت دوست به علت خجالتی بودن :

یکی از دلایل نداشتن دوست، خجالتی بودن و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران است. افراد خجالتی، افرادی با اعتماد به نفس پایین محافظه کارهستند که خود را باور ندارند.

 

مغرور بودن از دلایل نداشتن دوست:

گاهی افراد به علت غرور بیش از حد به دیگران از بالا می نگرند و آنها را کمتر از خود می بینند و دوستی با دیگران را پایین آوردن سطح خود می دانند، به همین علت با کسی دوست نمی شوند.

وقتی ازدواج می کنید آن ها را فراموش می کنید :

بسیاری از مردم فراموش می کنند وقتی ازدواج می کنند دوستانی دارند. آن ها فقط می خواهند با همسرشان باشند، و این قابل درک است. با این حال، آن ها همچنین باید فضایی را برای صرف زمان با دوستانشان نگه دارند. ممکن است دوستتان به دلیل تماس ها، و روابطی که در زمان مجردی داشته اید به شما عادت کرده باشند روابط دوستانه قابل احترام است.

آیا همسرتان واقعا به تمام زمان شما نیاز دارد ؟ آیا واقعا برای دوستانتان وقت ندارید؟

این مرحله پر از عشق ما را به حدی کور می کند که می توانیم افرادی را از دست دهیم که همیشه به ما گوش می دادند و زمانی که دچار مشکل می شدیم، ما را تسلی می دادند.

 

نداشتن دوست به دلیل داشتن انتظارات بالا :

دلیل دیگر اینکه هیچ دوستی نمی توانید داشته باشید این است که انتظارات شما بسیار بالا است. گاهی اوقات این اتفاق بین همسران روی می دهد. می تواند خسته کننده باشد. انتظار از نحوه برخورد دیگران در دوستی و دیگر روابط مشکل است هیچ کس به این دلیل رفتار نمی کند که ما انتظار داریم. از انتظارات که دوستی را نابود می کنند دوری کنید.

عدم احترام به تفاوت ها :

نپذیرفتن تفاوت ها، یکی از موانع در ایجاد یک دوستی عمیق است. گاهی برای حفظ دوستی باید تفاوت ها را بپذیریم و باور داشته باشیم که تمام انسان ها با هم تفاوت دارند و همین تفاوت ها باعث کشش و جذب آدم ها می شود و تنها با افراد هم عقیده خود دوست نشویم.

 

بی توجهی به دوستان:

یکی از دلایل اینکه دوستیتان پایدار نیست، این است که شما برای تان مهم نیست که در زندگی دوست تان چه می گذرد و او چه سختی ها یا خوشی هایی را پشت سر می گذراند. برای حفظ دوستی باید نشان بدهید رخدادهای زندگی دوست تان برای شما اهمیت دارد.

حسادت از دلایل نداشتن دوست :

اگر شما فردی حسود باشید و حسادت خود را آشکار سازید، خیلی زود دوستان شما از اطرافتان پراکنده می شوند. برای اینکه بتوانید دوست خوبی بیابید و رابطه خود را با او تداوم بخشید، باید از موفقیت دوستان تان خوشحال باشید و در کنارشان جشن بگیرید.

 

معامله گربودن :

اگر فردی معامله گر هستید و در رابطه دوستی همیشه حواس تان به این است که نوبت چه کسی است که بگوید به کدام کافه برویم، دوستان تان را از خود می رانید.

راز دار نبودن از علت های نداشتن دوست:

اگر به حریم شخصی دیگران احترام نمی گذارید و همیشه راز دوستان خود را برملا می سازید و درحال صحبت از دیگران و سخن پراکنی هستید کسی با شما دوست نمی شود و دوست نمی ماند.

زورگو بودن از علت های نداشتن دوست و تنهایی:

به حقوق دیگران احترام بگذارید و برای گسترش یک رابطه سالم تلاش کنید. قاطع باشید اما نسبت به دوستان تان رفتار هجومی نداشته باشید زیرا ادای رئیس ها را درآوردن و طلبکاری، آدم ها را از شما دور می کند.

داشتن عزت نفس پایین :

دلیل دیگری که ممکن است هیچ دوستی نداشته باشید عزت نفس پایین است. زمانی که از عزت نفس پایین رنج می برید، مشکلات بسیاری در روابط بین فردی ایجاد می شود.

شاید توقع زیادی از افراد دیگر داشته باشید، یا وقتی آن طور که انتظار دارید، نمی شود ناراحت می شوید مثل وقتی که مرکز توجه نیستید.با این همه، ممکن است خودتان را ازدوستان جدا کنید، و کمتر تعامل داشته باشید، شاید حتی به خود زحمت ندهید که با آن ها برنامه ریزی کنید در پایان این دوستی پایان خواهد یافت.

 

مهم است به یک متخصص مراجعه کنید تا کمک کند عزت نفس را بالا ببرید و برای ملاقات با افراد جدید بیرون بروید.

باشگاه بروید و یا عضو گروهی که علاقه مند هستید بشوید. به شما این امکان را می دهد یاد بگیرید افراد دیگری در دنیا وجود دارند که می توانند بخشی از دایره دوستان شما را تشکیل دهند.

برای ملاقات با افراد جدید آزاد باشید.

غیبت کردن در مورد همه :

بارها در مورد این ایراد بزرگ در بخش های مختلف صحبت کرده ایم و باز هم اشاره می کنیم، افراد زیادی وجود دارند که تمایل به شایعه پراکنی در میان دوستان دارند. این مشکل زمانی بروز می کند که آن ها به یک دوست در مورد دیگری سخن چینی می کنند. دوست خواهد فهمید شما چطور پشت سر آن ها رفتارمی کنید.

این نگرش همچنین می تواند باعث شود دوستان اعتماد به شما را از دست بدهند، با شما صادق نباشند، و در نهایت دوستی را برهم بزنند. در تمام روابط، اعتماد مهم است. حتما، طبیعی است گاهی درباره دوستی صحبت کنید. اما اگر این کار را تکرار کنید و به طور مداوم انجام دهید، نشان دهنده طرز رفتار منفی است.

آیا این دلایل علل نداشتن دوست است ؟

حتی اگر فرد بسیار منزوی هستید، داشتن دوست لازم است، زمانی که در یک رابطه هستید، دوستان خود را به یک طرف ترک نکنید. آن ها بسیار با ارزش هستند

رد کردن دعوت دیگران :

اگر چند بار از شما دعوت کرده باشند که مثلا در یک دورهمی شرکت کنید و شما رد کرده باشید، دیگر از شما دعوت نخواهند کرد زیرا آنها فرض می کنند که شما علاقه ای به بودن با آن ها ندارید یا کار های خیلی بهتری دارید که وقت تان را صرف آن ها می کنید.

 

نکاتی برای دوست یابی :

اگر معمولا سوژه ای برای حرف زدن به ذهن تان نمی رسد، از شب قبل کمی به این موضوع فکر کنید و چند سوژه آماده در ذهن تان داشته باشید.

تلاش خود را بکنید و حتی شده با یک نفر دوست شوید و تمرکزتان را روی دوستی با عده ای زیاد از افراد قرار ندهید و مهارت اجتماعی خود را کم کم تقویت کنید.

برای حفظ تداوم دوستی به اندازه کافی برای دوستی تان وقت بگذارید، داشتن تماس و ارتباط مکرر و منظم پیوند ها را محکم می کند.

در پیدا کردن دوست خودتان را محدود نکنید و موانع سنی و نژادی و ... را کنار بزنید.

فضای مجازی چیز بدی نیست و می تواند کمک تان کند با افراد زیادی با هر طرز فکری در تمام دنیا آشنا شوید.

 

زندگی اجتماعی تان را گسترش دهید و در گروه های گوناگون که به فعالیت های مورد علاقه تان می پردازند شرکت کنید تا با شبکه ای از افراد که با آن ها علایق مشترک دارید آشنا شوید.

خجالتی نباشید و از دیگران تعریف کنید و با جملات کوتاه و دلنشین باب یک گفتگوی دوستانه را باز کنید.

به آدم ها لبخند بزنید ،شما با همین لبخند ساده، نصف راه دوست یابی را طی می کنید.

حلقه ی اجتماعی تان را با معرفی دوستان تان به همدیگر بزرگ تر کنید.

شما باید به آدم ها فرصت بدهید تا آن ها نیز پتانسیل دوستی خوب با شما را ببینند و به ارتباط عمیق تر با شما علاقه مند شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها